تست استال گیربکس اتوماتیک

تست استال گیربکس اتوماتیک به منظور عیب یابی و تست سلامتی گیربکس های اتوماتیک انجام می پذیرد. با استفاده از نتایج این تست می توان به نتایج مهمی مانند سالم بودن یا نبودن تورک کانورتر رسید. این تست در دو حالت دنده جلو و عقب انجام می شود. باید توجه شود که این تست برای گیربکس های AT با تورک کانورتر مورد استفاده قرار می گیرد.

مراحل انجام این تست:

تست  در حالت D

برای انجام تست استال گیربکس اتوماتیک ابتدا خودرو را روشن کرده و بعد از اینکه دمای موتور به دمای نرمال کاری رسید، ترمز دستی را فعال کرده و دنده را در حالت D قرار داده و خیلی سریع پدال گاز فشار داده شود. در این حالت دور موتور خودرو نباید از 2000 دور بر دقیقه فراتر برود. البته در خودروهای مختلف ممکن است که این بازه کمی متفاوت باشد. برای مثال ممکن است که دور موتور تا 1800 دور بر دقیقه بالا رود.

تست در حالت R

تست بالا را می توان در حالت دنده عقب یا همان R نیز انجام داد. فقط کافی است بجای حالت D دنده، آن را در حالت R قرار دهیم. مانند تست قبلی پدال گاز را تا انتها بصورت ناگهانی فشار داده و تغییرات دور موتور را بررسی کنید. در این حالت نیز نباید دور موتور از 2000  دور بر دقیقه بالاتر رود.

چنانچه در دو حالت دنده جلو و عقب دور موتور بالاتر از 2000  دور بر دقیقه شود می توان نتیجه گرفت که تورک کانورتر معیوب است.  ولی اگر فقط در یکی از حالتها این اتفاق بیفتد عیب می تواند از سایر قطعات داخلی گیربکس اتوماتیک هم باشد. تست استال گیربکس اتوماتیک روشی سریع برای یافتن عیوب احتمالی گیربکس اتوماتیک خودروها است که حتی خود راننده ها نیز می توانند انجام دهند. فقط باید به این نکته توجه داشت که این تست نباید به کرات انجام شود چراکه با توجه به فشاری که به گیربکس می آید می تواند باعث خرابی آن شود.

مطالب کاملتر تعمیرات گیربکس اتوماتیک در دوره آموزشی تعمیرات گیربکس اتوماتیک در بخش اتومکانیک دانشگاه صنعتی شریف تدریس می شود. سرفصل این دوره را میتوانید از طریق لینک زیر مطالعه بفرمایید.

3.7 3 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
keyboard_arrow_up