نحوه تشخیص تعویض گلگیر عقب خودرو

کارشناسی رنگ و بدنه خودرو به منظور تشخیص تعویض گلگیر عقب خودرو  اهمیت زیادی در قیمت گذاری برای خرید و فروش خودرو دارد:

  • رنگ شدگی
  • صاف شدگی
  • تعویض
  • صافکاری بدون رنگ یا PDR
  • نحوه اتصال گلگیر بدنه

گلگیر چیست

گلگیر در واقع یک ورق فلزی است که با دقت و ظرافت خاصی تغییر شکل داده شده است و پس از عملیات نقاشی روی بدنه خودرو نصب می‌گردد و در حقیقت پوشش بیرونی قسمت عقب خودرو را در بر می‌گیرد.  به طور کلی گلگیر به روش‌های ذیل به بدنه متصل می‌شود:

  • به کمک پیچ
  •  بوسیله جوشکاری

نحوه تشخیص تعویض گلگیر عقب خودرو

هنگام بروز تصادف، آسیب دیدگی گلگیر به شکل‌های ذیل می‌باشد:
خط و خش: معمولا خط و خش‌های کم عمق با عملیات پولیش از بین می‌روند و عمدتا در عملیات کارشناسی رنگ و بدنه خودرو قابل تشخیص نبوده مگر اینکه ضخامت رنگ را به شدت کاهش داده که بتوان از طریق دستگاه ضخامت سنج رنگ بدنه خودرو به این موضوع پی‌برد.
 خط و خش‌های عمیق یا جدا شدن رنگ از آن: در تصادف‌های شدیدتر، بخشی از رنگ خودرو دچار جدایش از گلگیر می‌گردد که در اینصورت انجام زیرسازی یا بتونه کاری به منظور نقاشی مجدد بدنه خودرو اجتناب ناپذیر می‌باشد. در صورت استفاده از بتونه به منظور زیرسازی رنگ، ضخامت رنگ در آن ناحیه افزایش می یابد که از طریق مگنت و ضخامت سنج رنگ بدنه خودرو قابل تشخیص خواهد بود.
تغییر شکل های جزیی: در این حالت بر اثر اصابت اجسام مختلف به گلگیر، بخش های از گلگیر عقب خودرو دچار تغییر شکل جزئی می شوند که از طریق ادوات و تجهیزات صافکاری بدون ریزش رنگ یا PDR، بخش مورد نظر صاف شده و به دلیل عدم ریزش رنگ در آن ناحیه، این موضوع قابل تشخیص نمی‌باشد.
 تغییر شکل های اساسی: در این حالت به دلیل زیاد بودن انرژی ضربه وارد شده ، تغییر شکل های اساسی در گلگیر صورت گرفته است که در این صورت باید نسبت به صافکاری اساسی یا تعویض آن اقدام نمود ولی عمدتا به دلیل عدم دسترسی به بخش پشتی، امکان صافکاری بدون موج  فراهم نمی باشد لذا در این حالت پیچ‌ها یا جوش‌های اتصال گلگیر عقب به بدنه خودرو باز و گلگیر از بدنه جدا می‌شود و در صورت مقرون به صرفه نبودن عملیات صافکاری آن، گلگیر سالم بوسیله پیچ و جوش به بدنه خودرو متصل می‌شود.
از آنجایی که بعد از اتصال گلگیر مورد نظر به بدنه خودرو، تغییر شکل‌های اساسی در جوشکاری مجدد نقاط اتصال، ضخامت رنگ نقاط اتصال و عملیات موم کشی ایجاد می‌شود، از طریق بررسی موارد فوق الذکر می توان نسبت به تشخیص تعویض گلگیر عقب خودرو اقدام نمود.

گروه فنی مهندسی اِیمِگ

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
keyboard_arrow_up