نحوه تشخیص در تعویض شده خودرو

تشخیص در تعویض شده خودرو اهمیت بسیار زیادی در قیمت گذاری خودرو و فرآیند خرید و فروش خودرو دارد. برخی از قطعات بدنه خودرو توسط پیچ، مهره، پرچ، پین، چسب و غیره به بدنه خودرو متصل می شوند که به اینگونه قطعات بدنه خودرو، قطعات جداشدنی می گویند.
از جمله این قطعات می‌توان به گلگیرهای جلو، درب‌های خودرو، درب صندوق عقب، درب موتور و غیره اشاره کرد. در فرآیند کارشناسی رنگ و بدنه خودرو، تشخیص فابریک بودن، تعمیری بودن، یدک تعویض و استوک تعویض بودن قطعات جداشدنی بدنه خودرو از اهمیت خاصی برخوردار است که طبیعتا تاثیر زیاد در قیمت گذاری خودرو خواهد داشت.

لذا ضروری است که توجه خاص در مورد قطعات جداشدنی بدنه به خصوص در مورد در تعویض شده خودرو و قابلیت تفکیک حالت‌های مختلف درب به شرح ذیل داشته باشیم:
1- درب فابریک: خصوصیات رنگ درب فابریک شامل ضخامت لایه رنگ، متالیک یا سالید بودن، فام رنگ، طیف رنگ، میزان اکریل، میزان کیلر، میزان آشغال در رنگ، میزان حباب در رنگ وغیره همانند رنگ سایر بخش های دیگر بدنه خودرو می باشد. لازم به ذکر است که ضخامت لایه رنگ بخش داخلی کلاف درب فابریک نصف ضخامت لایه رنگ رویه بیرونی درب فابریک می باشد. از طرفی پین لولاهای درب فابریک مارک گذاری شده است و روی پیچ و مهره های لولای درب فابریک نباید هیچ اثری از آچارخوردگی وجود داشته باشد و همچنین اثر زنگ زدگی روی پین لولای درب فابریک دیده نمی‌شود.
2- درب تعمیری: در تصادف‌های جزئی، ممکن است بخش‌های جداشدنی بدنه خودرو از قبیل درب‌ها دچار آسیب دیدگی جزئی شوند به نحوی که بتوان با انجام تعمیرات، شکل ظاهری درب را ایجاد کرد. در این حالت در آسیب دیدگی‌هایی که منجر به آسیب دیدن رنگ بدنه خودرو نمی شود می‌توان از طریق تکنیک‌های صافکاری بدون ریزش رنگ یاPDR (Paintless Dent Repair)، صافکاری درب خودرو را انجام داد ولی در این روش چون دسترسی و تعمیر بخش پشتی درب انجام نمی‌شود معمولا ورقهای تقویتی درب در حالت خم شدگی باقی می ماند و از اینرو بعد از انجام فرایند PDR بخش صافکاری شده نسبت به سایر بخش‌ها از سفتی کمتری برخوردار بوده و بعضا با نیروی دست تمایل به خمیدگی ورق درب بدنه خودرو قابل احساس می باشد.

چنانچه میزان آسیب دیدگی درب خودرو به حدی باشد که باعث ریزش یا آسیب دیدگی رنگ بدنه خودرو شود در این حالت پس از صافکاری ورق بدنه خودرو، عملیات بتونه کاری، آستر و نهایتا رنگ آمیزی درب بدنه خودرو انجام می شود.
در این حالت میزان ضخامت لایه رنگ بخش تعمیری با ضخامت لایه رنگ درب‌های دیگر متفاوت شده ضمن آنکه فام و طیف رنگ نیز تغییر می‌کند  بخصوص در رنگ‌های صدفی میزان ذرات صدف نیز غیر همگن می‌شود و در صورت بتونه شدن میزان خاصیت جذب آهنربایی مگنت کنترل ضخامت رنگ نیز در این ناحیه کاهش می‌یابد.

دوره آموزش مکانیکی در دانشگاه صنعتی شریف

3- درب استوک تعویض: در مواردی که آسیب دیدگی درب بدنه خودرو زیاد باشد که نتوان نسبت به تعمیر آن اقدام کرد یا اینکه ممکن است مالک تمایل به تعمیر درب خودرو نداشته باشد بعضا دربی از خودرویی دیگر که دارای کد رنگ یکسان با خودروی مورد نظر است باز شده و بر روی خودرو نصب می‌گردد.
در این حالت در تعویض شده خودرو تمامی خصوصیات رنگ فابریک کارخانه‌ای شامل ضخامت لایه رنگ، متالیک یا سالید بودن، فام رنگ، طیف رنگ، میزان اکریل، میزان کیلر، میزان آشغال در رنگ، میزان حباب در رنگ و غیره را دارا می باشد
ولی از دو نشانه زیر می‌توان نسبت به تشخیص درب تعویض شده خودرو اقدام نمود:
• طیف رنگ: با وجود یکسان بودن کد رنگ درب تعویض شده خودرو با کد رنگ خودرو با هم، طیف رنگ‌ها یکسان نمی‌باشد و در صورت مشکوک بودن طیف رنگ باید نسبت به بررسی بیشتر اقدام کرد.
• وضعیت لولاها: در صورتی که طیف رنگ مشکوک باشد با بررسی وضعیت لولاهای درب‌ها می‌توان نسبت به تعویضی بودن درب اطمینان حاصل نمود. بدین منظور باید توجه کرد که اگر پیچ‌های لولاهای درب دچار آچارخوردگی شده باشند و یا مارک پین لولاها از بین رفته باشد و یا اینکه پین لولاها دچار زنگ زدگی شده باشد همگی می‌توان نشانه مهمی دال بر در تعویض شده خودرو باشد.

4- درب یدک تعویض: درصورتیکه درب استوک موجود نباشد عمدتا درب خام که توسط شرکت های تولید کننده درب خودرو تامین می شود، تهیه شده و پس از انجام فرآیندهای مرتبط با آسترکاری و سیلرکاری، رنگ با کد مورد نظر تهیه می‌شود و عملیات نقاشی و رنگ آمیزی درب صورت می پذیرد.
در این حالت عمدتا تمامی خصوصیات رنگ این درب با خصوصیات رنگ فابریک بدنه خودرو از قبیل ضخامت لایه رنگ، متالیک یا سالید بودن، فام رنگ، طیف رنگ، میزان اکریل، میزان کیلر، میزان آشغال در رنگ، میزان حباب در رنگ و غیره دچار تغییر اساسی می شود.
به طور مثال رنگ روی سیلر خاصیت کشسانی کمتری داشته و با اعمال نیروی ناخن دچار شکست می شود در حالیکه رنگ روی سیلر درب‌های فابریک با اعمال نیروی ناخن دچار شکست نمی شوند.
همچنین در این حالت معمولا ضخامت لایه رنگ رویه بیرونی درب با ضخامت لایه رنگ قاب داخلی درب یکسان یا نزدیک به هم می‌شود. ضمن آنکه در این حالت تغییر در لولاهای درب نیز گواهی بر در تعویض شده خودرو است. بدین معنا که باید مارک پین لولا، آچار خوردگی پیچ و مهره‌ها و زنگ زدگی پین لولاها را نیز مورد بررسی و ارزیابی قرار داد.

لازم به توضیح است که تشخیص تعویض شدگی قطعات جدا شدنی بدنه خودرو از دیدگاه کارشناسی رنگ و بدنه خودرو بسیار حائز اهمیت است و یکی از ارکان اصلی این فرآیند می‌باشد به نحوی که اگر کارشناس عمدا یا سهوا دچار خطا گردد می‌تواند باعث آسیب‌های مالی و حقوقی گزافی گردد لذا توجه جدی به این موضوع بسیار مهم می‌باشد

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

16 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
keyboard_arrow_up