پوشش سرامیک بدنه خودرو

امروزه پوشش سرامیک خودرو بویژه برای خودروهای لوکس و گرانقیمت به امری اجتناب ناپذیر مبدل شده است. هنگام انجام عملیات نقاشی یا رنگ کاری بدنه خودرو، نواقص و مشکلاتی ایجاد می‌شود که ناشی از مواردی به شرح ذیل می‌باشد:

  • عدم خلوص رنگ
  •  وجود آشغال در رنگ
  •  عدم همگن بودن رنگ
  •  وجود چربی روی بدنه خودرو و عدم تمیز بودن کامل تمامی نقاط بدنه خودرو
  •  وجود نقص در سیستم های پاشش رنگ
  •  بروز عیب در سیستم خشک کن رنگ
  • عدم همگن بودن جریان گردش هوای خط رنگ

آموزش پولیش و سرامیک خودرو در دانشگاه صنعتی شریف

لذا رنگ‌های خودرو از ابتدا بعضا دارای عیوب ذاتی هستند که پس از ورود به بازار و تحت تاثیر عوامل محیطی، ضربه، تصادف، صافکاری، رنگ شدگی و غیره نیز مشکلات دیگری برای رنگ بدنه خودرو ایجاد می گردد که سبب ایجاد ظاهر نامناسب در بدنه خودرو و طبیعتا بروز خوردگی درآن و همچنین کاهش قیمت خودرو می شود.
از اینرو در اینگونه موارد می توان توسط پولیش نمودن بدنه خودرو، در ابتدا حتی المکان برخی عیوب اولیه رنگ را از بین برده و سپس با استفاده از مواد تولید شده با تکنولوژی نانو که اصطلاحا سرامیک خودرو گفته می شود نسبت به افزایش استحکام رنگ بدنه  از طریق پر کردن خلل و فرج و منافذ و حتی المکان صاف کردن رنگ بدنه  و همچنین ایجاد شفافیت در تمامی نقاط  بدنه  اقدام نمود.

رنگ بدنه خودرو به دلایل گوناگون و به مرور زمان ممکن است دچار آسیب شود. امروزه با پیشرفت تکنولوژی نانو، پوشش های محافظتی نانویی ابداع شده اند که تا حدود زیادی می توانند از رنگ خودور محافظت کنند. از عوامل آسیب زننده به رنگ خودرو میتوان به اشعه خورشید، گل و لای، فضولات پرندگان و غیره اشاره کرد. ذرات نانو در پوشش سرامیک خودرو پس از اعمال به سطح بدنه خودرو، در چاله های بسیار ریز رنگ قرار گرفته و بدین ترتیب سطح رنگ خودرو صاف می شود. این بدان معناست که اگر آب به بدنه خودرو پاشیده شود نمی تواند در سطح رنگ جمع شود که به این خاصیت هیدرو فوبیک یا حالت آبگریزی نیز گفته می شود. همچنین این پوشش در مقابل اشعه خورشید نیز مقاوم می باشد.

سرامیک بدنه خودرو

چگونگی استفاده از سرامیک خودرو

به منظور استفاده از  این پوشش  ابتدا سطح خودرو باید تمیزکاری شود. به این مرحله پولیش کاری گفته می شود. در این مرحله با استفاده از دستگاه های روتاری یا اوربیتال که به انواع پدها مجهز می شوند سطح رنگ از هر گونه کثیفی پاک می‌شود. باید توجه شود که در پولیش بدنه خودرو به هیچ عنوان به رنگ خودرو نباید آسیب زده شود. یکی از باورهای غلط این است که در پولیش، یک لایه از رنگ خودرو باید برداشته شود. به منظور محافظت از رنگ خودرو حین پولیش حتما می‌بایست از پد مناسب استفاده شود. سایز و جنس پد باید مناسب با سطح مورد نظر انتخاب شود. انتخاب پد نامناسب و یا سرعت نامناسب دستگاه می تواند به رنگ آسیب وارد کند. برای مثال برای پولیش ستون دربهای خودرو نمیتوان از پدهای بزرگ استفاده کرد. اجرای درست پولیش و سرامیک خودرو می تواند به حفاظت و در نتیجه طول عمر رنگ اتومبیل شما بیفزاید.

گروه فنی مهندسی اِیمِگ

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
keyboard_arrow_up