نکات کلیدی در بررسی شاسی خودرو

یکی از مهمترین نکات در کارشناسی خودرو، بررسی سلامتی شاسی خودرو است.

بررسی شاسی خودروشاسی خودرو

برای بررسی آن از قسمت جلوی خودرو و در قسمتی که موتور نصب می شود می توان بصورت زیر عمل کرد.
ابتدا بصورت چشمی عدم انحراف شاسی و سلامتی آن را چک میکنیم. شاسی در این ناحیه از دو ورق بهم چسبیده ساخته می شود. این دو ورق با استفاده از جوش نقطه ای به هم وصل می شوند. این دو ورق باید کاملاً در راستای هم باشند و لبه های انها هم عاری از هر گونه خمیدگی یا انحراف باشد.
مطابق شکل زیر و در نواحی نشان داده شده در جلوی خودرو ورقهای شاسی را طبق روش گفته شده بررسی می کینم. همچنین جهت اطمینان بیشتر با استفاده از تستر مگنتی ضخامت رنگ روی شاسی را بررسی میکنیم تا از عدم رنگ شدگی آن اطمینان حاصل کنیم.

به طور کلی شاسی خودرو  به سه شکل زیر طراحی و مورد استفاده قرار می گیرد:

شاسی جداشدنی یا نردبانی خودرو

در خودروهای SUV، وانت ها، کامیونت ها و خودروهای تجاری و سنگین و به ندرت در خودروهای سواری از نوع نردبانی به منظور اتصال بخش های مختلف خودرو به یکدیگر استفاده می شود. بدین منظور دو تیر طولی توسط تیرهای عرضی به یکدیگر جوش یا پیچ می شوند و شاسی را تشکیل می دهند. سایر اجزای خودرو همچون سیستم تعلیق، فرمان، ترمز، بدنه، گیربکس، دیفرانسیل به این شاسی توسط پیچ و مهره متصل می گردند. حین کارشناسی خودرو باید موارد ذیل را  مدنظر قرار داد:

  • عدم وجود تغییرشکل
  •  عدم بروز ترک و شکستگی
  • عدم جوشکاری تیرهای طولی و عرضی
  • عدم تاب داشتن و رنگ شدگی
  • عدم تغییر در بخش شمارهای حک شده روی شاسی
  • تعویض بخش های مختلف آن

شاسی نیمه جدا شدنی 

در برخی از خودروهای سواری، قسمی از بدنه به صورت شاسی یا به صورت بدنه از کل بدنه خودرو قابل جدا شدن با پیچ و مهره می باشد. به طور مثال بعضا بخش محفظه موتور دارای یک نوع نردبانی می باشد که قابلیت باز و بسته شدن به بدنه را دارد که به این نوع شاسی ها نیمه جداشدنی می گویند.
مزیت عمده این نوع در این است که در صورت بروز تصادف از جلو، می توان بخش جلوی خودرو را به صورت کامل تعویض نمود و عملیات کارشناسی برای این نوع شاسی، علاوه به موارد ذکر شده در بخش قبل به تعویض کل نیم شاسی نیز اختصاص می یابد.

شاسی یکپارچه

امروز در خودروهای سواری از این روش استفاده می شود. بدین منظور با استفاده از رکاب های و ستون ها، قاب یا شاسی کلی خودرو طراحی و ساخته می شود و سپس توسط ورق های فرم یافته مختلف بخش های مختلف بدنه به یکدیگر جوش می شوند و نهایتا بدنه خودرو که همان شاسی نیز می باشد را تشکیل می دهد.
وجود فرو رفتگی و برجستگی های متنوع و مختلف در بخش های مختلف ورق های بدنه خودرو باعث استحکام بدنه خودرو ضمن حفظ سبکی آن می گردد. کارشناسی رنگ و بدنه این نوع شاسی یا بدنه پیچیدگی بیشتری نسبت به دو نوع قبل دارد که نیاز است افراد متخصص در این حوزه از دورهای کارشناسی فنی، رنگ و بدنه خودرو که توسط مجموعه آموزشی ایمگ برگزار می شود بهره مند گردند.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
keyboard_arrow_up