هواگیری واتر پمپ BMW

هواگیری واتر پمپ (سیستم خنک‌کاری) موتور‎های احتراقی یکی از حساس‌ترین نقاط عملکرد بهینه سیستم خنک‌کاری می‌باشد. در صورتی که فرایند هواگیری واتر پمپ انجام نشود قدرت این سیستم شدیدا کاهش پیدا می‌کند و باعث بروز اشکالاتی نظیر جوش آوردن خودرو و حتی آسیب‌های جبران ناپذیر به موتور خودرو می‌شود.
هواگیری واتر پمپ در اصل به فرایندی اطلاق می‌شود که طی آن تمامی هوایی که در مسیر‌ها و مجاری سیستم خنک‌کاری وجود دارد از آن خارج شود و هیچ هوایی داخل سیستم خنک کاری نماند و در واقع تمامی فضای داخلی سیستم خنک‌کاری پر از مایع خنک‌کاری شود.
برای هواگیری سیستم خنک کاری موتور‌های خودرو‌های ب ام و(BMW) که دارای واتر پمپ (پمپ مایع خنک‌کاریCOOLANT POMP) برقی هستند باید دستور فعالیت پمپ توسط کامپیوتر موتور به پمپ برقی داده شود تا فرایند آغاز گردد. برای این منظور ابتدا تکنسین باید شرایط لازم را فراهم کند و سپس دستور هواگیری واتر پمپ را صادر کند.
باتوجه به اینکه واتر پمپ برقی برای این منظور ممکن است حدود 36 تا 45 دقیقه فعالیت کند باید حتما یک شارژر به سیستم برق خودرو وصل باشد تا حین عملکرد پمپ و سایر مصرف کننده‌ها در این زمان، باتری خودرو دشارژ نگردد چون ممکن است باتری خراب شود و حتی به سیستم‌های حساس دیگر نیز آسیب وارد شود.
این نسبت اختلاف 50 درصدی بین ضد یخ و آب برای تولید مایع خنک‌کاری رعایت شود و در صورت نیاز،  مایع خنک‌کاری به منبع اضافه گردد.

برای شروع فرایند هواگیری واتر پمپ باید دستورات زیر اجرا شود

ابتدا باید درب محفظه موتور باز شود تا دسترسی به قطعات و اتصال شارژر فراهم گردد. سپس شارژر را به صورت مثبت به مثبت و منفی به منفی اتصال داده شود.
در مرحله بعد باید به داخل خودرو رفت و زبانه قفل درب را با دست و یا یک پیچ گوشتی بست تا درب خودرو بسته نشود. سپس سویئچ خودرو رو باز می کنیم . علت قفل شدن زبانه درب این است که حین باز و بست کردن درب ممکن است سویئچ خودرو بسته شود.
حالا دمای سیستم تهویه را در بالاترین حد ممکن بخاری تنظیم میکنیم و کلید AUTO سیستم تهویه را فشار داده تا فعال گردد سپس فن تهویه را در پایین‌ترین سرعت تنظیم می‌کنیم. در این مرحله باید چراغهای نور پایین یا چراغ کوچک را روشن کنیم.
در نهایت پدال گاز را 10 تا 12 ثانیه تا انتها فشار می‌دهیم و نگه می‌داریم. حالا باید فرایند هواگیری آغاز شده باشد. برای چک کردن این مورد بدون آنکه قفل درب باز و یا بسته شود از خودرو پیاده شده و درب مخزن انبساط سیستم خنک‌کاری را باز می‌کنیم. جریان آب باید قابل مشاهده باشد. شدت جریان ممکن است تغییر کند.
این فرایند هر بار حدود 12 دقیقه طول خواهد کشید و بهتر است حداقل 3 مرتبه این کار تکرار شود و حین انجام این مراحل نباید سطح مایع کمتر از حالت MAX گردد. در صورت کاهش، باید مایع خنک کاری اضافه شود.
سطح مایع بالاتر از MAX نیز به همان میزان خطرناک است

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
keyboard_arrow_up