انواع استپرموتور یا موتور پله ای

استپرموتور مورد استفاده در موتور خودروهای بنزینی گرچه از لحاظ ساختار مکانیکی و الکتریکی دارای مبانی یکسانی و مشابه ای هستند ولی تفاوت هایی در جزئیات آنها وجود دارد که باعث شده است که قابلیت نصب بر روی همه خودروها وجود نداشته باشند. استپرموتورهای مورد استفاده در موتور خودرو دارای اجزای ذیل می باشند:

  • دو عدد سیم پیچ استاتور
  • یک عدد آرمیچر تشکیل شده از حدود 12 قطب آهنربایی S وN
  • یک یا دو عدد بلبرینگ
  • یک عدد ماردون تبدیل حرکت دورانی آرمیچر به حرکت خطی شیر کنترل دبی
  • یک عدد سر استپرموتور که وظیفه کنترل دبی هوای ورودی به موتور را دارد
  • یک عدد فنر
  • یک عدد غلاف
  • یک عدد درپوش عقب که حاوی کانکتورهای استپرموتور می باشد
  • یک یا دو عدد اورینگ
    تمامی استپرموتورهای مورد استفاده در موتور خودروهای بنزینی دارای 200 استپ یا گام می باشند که در هر یک گام، آرمیچر به اندازه 1.8 درجه دوران می کند و به طور تقریبی در هر گام سر یا شیر استپرموتور به اندازه 0.4 میلیمتر حرکت خطی می کند.

با حرکت خطی سر استپرموتور، مسیر کنار گذر دریچه گاز باز یا بسته می شود و منجر به افزایش یا کاهش هوای ورودی به موتور می گردد که در موارد ذیل عملیات کنترلی را انجام می دهد:

  • هنگامی که آلایندگی مونوکسید کربن یا CO موجود در دود خروجی افزایش می یابد، سنسور اکسیژن ولتاژی بیش از 45/0 ولت تولید می کند و از اینرو واحد کنترل یا ECU با ارسال فرمان باز کردن مجرای کنارگذر به استپرموتور، مسیر کنار گذر دریچه گاز باز می شود و هوای ورودی به موتور افزایش می یابد تا منجر به کاهش آلایندگی منوکسیدکربن یا CO شود.
  • هنگامی که موتور در وضعیت دور آرام قرار دارد و راننده تجهیزات برقی یا مکانیکی خودرو مانند کمپرسور کولر، چراغ های جلو، گرم کن ها و غیره را فعال می کند، بار وارد بر موتور افزایش یافته و باعث کاهش دور موتور و بعضا خاموش شدن موتور می گردد، در این حالت واحد کنترل موتور یا ECU با پایش وضعیت دور موتور، به استپرموتور دستور باز کردن مجرای کنار گذر هوای ورودی را می دهد که با افزایش هوای ورودی و به نسبت آن سوخت تزریقی، توان موتور افزایش می یابد و نهایتا کسری دور موتور جبران می شود تا همچنان دور موتور ثابت بماند.
این مطلب را حتما بخوانید  سيستم كيسه هوا و پيش كشنده كمربند ايمنی

نکته 1: موتور خودورهایی که مجهز به دریچه گاز برقی می باشند نیاز به استپرموتور ندارند و تمامی وظایف استپرموتور توسط دریچه گاز برقی اجر می گردد.

به طور کلی پنج دسته استپرموتور در بازار خودروهای پرتیراژ کشور به شرح ذیل وجود دارند:
1- مدل پیکان و پراید
2- مدل موتور ملی یا EF7
3- مدل رنو تندر 90 و نیسان وانت
4- مدل پژو 206 تیپ های 2 و 5
5- مدل پژو 206 تیپ 2 قدیمی
همانگونه که پیشتر نیز ذکر شد، تفاوت های موجود در این 5 نوع استپرموتور مربوط به کلیات عملکرد استپر نمی باشد بلکه به جزئیات آن مطابق موارد ذیل مربوط می باشد:

  •  تفاوت در سر یا شیر استپرموتور
  •  تفاوت در نشیمنگاه استپرموتور روی هوزینگ دریچه گاز
  •  تفاوت در محل قرارگیری کانکتور

نکته 2: نحوه عیب یابی تمامی استپرموتورهای همانند یکدیگر می باشد به نحوی که در تست اهمی هر سیم پیچ باید مقاومتی حدود 52 اهمی داشته باشد و همچنین با انجام تست عملگر نیز، استپرموتور باید بدون سرو صدا و ارتعاش دوران کند.

نکته 3: عمده خرابی های استپرموتورهای معمولا از نوع مکانیکی می باشد که به دلیل نفوذ رطوبت یا بخار بنزین و روغن به داخل استپرموتور، باعث گیرپاژ کردن اجزای مکانیکی آن می شود.

برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.
فهرست