چراغ گیربکس اتوماتیک

و دلایل روشن شدن آن

در صورت بروز عیوب الکتریکی و بعضا مکانیکی در اجزای گیربکس اتوماتیک، چراغ گیربکس اتوماتیک روشن می‌شود تا بدین ترتیب هشدار و اخطارهای لازم را به راننده ارسال نماید و راننده با مراجعه به مراکز تعمیراتی و خدماتی نسبت به بررسی و برطرف کردن عیوب اقدام نماید.
در خودروهای امروز که مجهز به شبکه و مالتی پلکس می‌باشند، بسیار ملاحظه می‌گردد که اطلاعات و سیگنال‌های سنسوری بین سیستم‌های مختلف به اشتراک گذاشته می‌شود.
به طور مثال اطلاعات مربوط به سرعت چرخ‌ها توسط سنسورهای سرعت چرخ یا VSS اندازه‌گیری می‌شود و در واحد کنترل سیستم ترمز ضدقفل یا ABS(Anti lock Brake System) به سرعت خودرو تبدیل می‌شود و این اطلاعات با ارسال بر روی شبکه و سیستم مالتی پلکس ( آموزش تعمیر نودهای مالتی پلکس ) برای سایر واحد های کنترل از جمله واحد کنترل گیربکس اتوماتیک یا   TCU(Transmission Control Unit) ارسال می‌گردد.

در اینحالت در صورت بروز مشکل در سنسور سرعت خودرو یا واحد کنترل سیستم ترمز ضدقفل یا کانکتورهای الکتریکی، سیگنال سرعت خودرو دچار مشکل می‌گردد به نحوی که TCU قادر به تحلیل سرعت خودرو نخواهد بود و از آنجایی که برای پیاده سازی الگوریتم‌های تعویض دنده، اطلاعات سرعت خودرو بسیار مهم و حیاتی می‌باشد لذا چراغ گیربکس اتوماتیک روشن می‌شود تا به راننده وجود مشکل را هشدار دهد.
نکته حائز اهمیت این است که بروز مشکل در سیستم ترمز ضدقفل باعث روشن شدن چراغ گیربکس اتوماتیک شده است که باید به این مهم به جد اهمیت داد.
در مثالی دیگری اطلاعات مربوط به سنسور پدال یا سنسور دریچه گاز نیز به طور مستقیم به واحد کنترل موتور یا ECU منتقل می‌شود و ECU با تحلیل سیگنال‌های این سنسور، مطلوبات راننده از جمله میزان شتاب مثبت و منفی و وضعیت سرعت ثابت را برآورد می‌کند و از طرفی این اطلاعات را برای سایر واحدهای کنترل از جمله TCU ارسال می‌کند.
در این حالت نیز چنانچه سیگنال های سنسور پدال گاز یا سنسور دریچه گاز یا دسته سیم یا واحد کنترل دچار مشکل و خطا شوند، TCU قادر با استفاده مفید از این اطلاعات نمی‌باشد و چراغ گیربکس اتوماتیک روشن می‌شود.
لذا به جد توصیه می‎شود که در صورت بروز عیبی در یک سیستم مکاترونیکی همانند سیستم گیربکس اتوماتیک، علاوه بر جستجو در منوی خطاها در TCU، باید خطای سایر سیستم‌هایی که در شبکه با TCU در حال تبادل اطلاعات هستند را نیز بررسی و در صورت بروز خطا رفع عیب نمود.

دلیل روشن شدن چراغ چک گیربکس اتوماتیک

در برخی شرایط چراغ هشدار عملکرد گیربکس اتوماتیک خودرو مطابق شکل 1 روشن می‌شود.

چراغ هشدار شکل 1- چراغ هشدار عملکرد گیربکس اتوماتیک

شکل 2، جایگاه این چراغ هشدار در صفحه نشان‌دهنده‌ها یا پشت‌آمپر را نشان می‌دهد.

جایگاه چراغ هشدار شکل 2- جایگاه چراغ هشدار عملکرد گیربکس اتوماتیک در صفحه‌کیلومتر

دلایل متعدد بروز عیب و تداخل(پارازیت) الکتریکی می‌تواند باعث روشن شدن این چراغ شود که در این بین مشکلات مرتبط با کلید تعویض دنده یا Range Switch می‌تواند مسبب عمده‌ای برای روشن شدن این چراغ باشد.
چنانچه به هر دلیلی همانند شستن موتور و گیربکس، بارندگی شدید، حرکت خودرو در گودال‌های مملو از آب، آب به داخل کلید تعویض دنده نفوذ کند باعث تخریب کلیدها یا کنتاکت‌های داخلی آن شده و با افزایش مقاومت این کنتاکت‌ها، واحد کنترل گیربکس اتوماتیک یا Transmission Conrtrol Unit (TCU) خطاهای ایجاد شده را دریافت کرده و نسبت به روشن کردن چراغ هشدار گیربکس اتوماتیک اقدام می‌کند.
در برخی موارد هم تنظیم نبودن کلید تعویض دنده یا کابل ارتباط لیور(Lever) تعویض دنده با کلید تعویض دنده باعث بروز این موضوع می‌شود. بدین منظور مطابق شکل 3 که نحوه تنظیم کلید تعویض دنده خودروی کیا اپتیما را نشان می‌دهد، باید توسط پینی که با شماره 09480-A3800 نمایش داده شده است، از طریق سوراخ A، بخش فلزی کلید تعویض دنده را در سوراخ روی پوسته کلید تعویض دنده تثبیت کرد و پس از آن با چرخاندن کلید تعویض دنده در جهت راستگرد یا چپگرد اقدام نمود.
در این حالت اهرم تعویض حالت گیربکس باید روی حالت خلاص یا N قرار گرفته باشد و با نمایش N، در صفحه کیلومتر، در همان موقعیت باید مطابق شکل 4 نسبت به سفت کردن پیچ‌های تثبیت کلید تعویض دنده(پیچ‌های A) اقدام کرد.

نحوه تنظیم کلید تعویض دندهشکل 3- نحوه تنظیم کلید تعویض دنده خودروی کیا اپتیما

شکل4، نحوه تنظیم کلید تعویض دنده گیربکس اتوماتیک خودروی کیا اپتیما را نشان می دهد. چنانچه با اجرای عملیات فوق با قرارگیری اهرم تعویض دنده در وضعیت N، عبارتی به جز N در صفحه کیلومتر نشان داده شود نشانه عدم تنظیم طول کابل اتصال اهرم تعویض دنده به کلید تعویض دنده می باشد که باید نسبت به تنظیم آن بوسیله مهره تنظیم که در شکل 4 با حرف B نشان داده شده است، اقدام کرد.
بدین منظور پس از تثبیت کلید تعویض دنده در محل تنظیم مطابق رویه فوق، مهره B را شل کرده و اهرم تعویض دنده در وضعیت N قرار دهید و سپس مهره B را سفت کنید.

کلید تعویض دنده گیربکس شکل 4- کلید تعویض دنده گیربکس اتوماتیک خودرو کیا اپتیما

3.4 7 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

364 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
keyboard_arrow_up