کارشناسی خودرو کارکرده یا دست دوم

کارشناسی اصولی و صحیح رنگ، بدنه و فنی خودروهای کارکرده یا دست دوم نقش بسیار مهمی در خرید و فروش منصفانه خودروهای کارکرده یا دست دوم دارد. از طرفی روش انجام کارشناسی دقیق با صرف زمان مناسب یکی از دغدغه های فعالان در این حوزه است.
لذا روش های تجربه شده برای دستیابی به امر کارشناسی صحیح با صرف زمان منطقی بسیار حائز اهمیت می‌باشد. بدین منظور یکی از روش های تجربه شده که منجر به کاهش زمان کارشناسی خودرو کارکرده می‌گردد مطابق شکل زیر و رویه ذیل تشریح می‌گردد.

کارشناسی رنگ، بدنه و فنی خودرو کارکرده یا دست دومکارشناسی خودرو کارکرده یا دست دوم (فنی و رنگ و بدنه)

  •  در ابتدا باید نسبت به دریافت کارت خودرو و رویت مشخصه VIN یا شماره شناسایی خودرو و مطابقت آن با خودرو اقدام کرد. سپس کیلومتر کارکرد خودرو را در برگه گزارش ثبت کنید. در صورت مشاهده مغایرت، باید این موضوع به درخواست کننده عملیات کارشناسی خودرو کارکرده اعلام شود.
  • سطح بیرونی خودرو شامل جلو خودرو، سقف سمت راست، سقف عقب و سمت چپ با در نظر گرفتن کلیه تغییرات در خصوصیات رنگ بدنه، تغییرات فواصل درزها، تغییرات همراستایی اجزای بدنه، دهانه لوله اگزوز، وضعیت شیشه، نوارها و آبگیرها، ظاهر چراغها، ظاهر چرخها، وضعیت آیینه‌ها و… را به صورت چشمی یا ظاهری بازدید کرده و در صورت وجود خوردگی، رنگ‌شدگی یا هر عیب دیگر، نسبت به ثبت اقدام نمایید.

توجه: برای ارزیابی و کارشناسی صحیح وضعیت ظاهری بدنه خودرو، بدنه خودرو باید کاملا تمیز باشد.

  • برای بررسی رنگ و بدنه خودرو، ابتدا بوسیله دستگاه ضخامت‌سنج و سپس بوسیله مغناطیس یا مگنت، بخش‌های مختلف بدنه خودرو به ترتیب زیر مورد بررسی و ارزیابی قرار گیرند:
    سقف – درب موتور – گلگیر سمت راست – در جلو راست لای دری، لولاها، ستون‌ها، قفل، زبانه و لاستیک دور در – درب عقب راست لای دری، لولاها، ستون‌ها، قفل، زبانه و لاستیک دور درب – زیر خودرو راست – گلگیر عقب راست – در صندوق عقب – محوطه صندوق عقب – زیر خودرو عقب – سرشاسی‌های عقب – سپر عقب – گلگیر عقب چپ – درب عقب چپ لای دری، لولاها، ستون‌ها، قفل، زبانه و لاستیک دور درب – درب جلو چپ لای دری، لولاها، ستون‌ها، قفل، زبانه و لاستیک دور درب – زیر خودرو چپ – گلگیر جلو چپ – محوطه موتور و سرشاسی‌ها – زیر خودرو جلو– سپر جلو و جلو پنجره.
  • بررسی‌های موتور سرد و خاموش که در این حالت باید موارد ذیل را به ترتیب مورد بررسی قرارداد:
    بررسی شماره موتور، تطابق با کارت خودرو و ثبت در برگ گزارش( اطلاع رسانی در صورت مشاهده مغایرت)، بررسی سیستم راه انداز کلاچ، بررسی باتری، بررسی های سیستم ترمز در موتور خاموش، بررسی با دستگاه دیاگ، بررسی های موتور سرد روشن، بررسی استارتر، بررسی با دستگاه عیب‌یاب، بررسی های سیستم انتقال قدرت(کلاچ، گیربکس، گاردان دیفرانسیل، پلوس ها)، بررسی های سیستم ترمز و ترمز دستی در موتور روشن، بررسی‌های سیستم فرمان، بررسی‌های سیستم تعلیق چرخ های جلو و عقب(ارتفاع خودرو، چرخ‌ها و تایرها، فنر و کمک فنر ها)، بررسی های تجهیزات الکتریکی(آلترناتور، تهویه، شیشه بالابر و…)، بررسی تزئینات داخلی،
  • بررسی موتور گرم روشن ، بررسی با دستگاه عیب‌یاب، بررسی سیستم انتقال قدرت(عملکردکلاچ، گیربکس)
  • پس از انجام آزمون‌های در حالت سکون خودرو، چنانچه شرایط مهیا باشد و در صورت درخواست مشتری و اخذ مجوز از فروشنده می‌توان نسبت به انجام تست حرکتی خودرو اقدام کرد و آزمایش کلیه سیستم های خودرو شامل نحوه شتاب گیری، ترمزگیری، تقه گیربکس، میل گاردان و پلوس‌ها، صدای بلبرینگ چرخ، وضعیت کلاچ و تورک کانورتور، عملکرد فنر و کمک فنرها، نابالانسی تایر، لرزش فرمان، لقی و خرابی بوش‌های سیستم تعلیق، صدای اگزوز و غیره اقدام کرد.
  • ارائه گزارش کارشناسی

فیلم زیر مطالب مرتبط با سقف آسیب دیده را نمایش می دهد.

 

فیلم زیر گلگیر تعویض شده در کارشناسی خودرو کارکرده را نشان می‌دهد.

 

فیلم زیر شاسی آسیب دیده در کارشناسی خودرو کارکرده را نشان می‌دهد.

 

فیلم زیر شاسی تعویض شده را نشان می‌دهد.

به منظور انجام عملیات کارشناسی خودرو کارکرده و تهیه گزارش کارشناسی به نکات زیر توجه کنید:

  1. پس از بررسی چشمی بدنه، قسمت هایی را که در فابریک بودن آنها شک دارید برای بررسی بیشتر علامت گذاری کنید.
  2. پس از بررسی چشمی بدنه خودرو، قسمتی از بدنه خودرو که کمتر آسیب دارد(معمولا سقف در صورت اطمینان به فابریک بودن آن) به عنوان پایه سنجش در خصوصیات رنگ بدنه قرار دهید.
  3. در خودروهای با رنگ روغنی برای از بین بردن اثرات رنگ شدگی قطعات به قدری سطوح را پولیش می کنند که اثری از دو فازی رنگ باقی نماند. در این حالت خصوصیات پوست پرتقالی، اختلاف طیف و فام در رنگ مشاهده نمی شود لذا بررسی دقیق تر چنین مواردی الزامی می باشد.
  4. در هنگام کارشناسی خودرو کارکرده تا زمان اعلام نظر نهایی در مورد وضعیت خودرو با مشتری صحبت نکنید.
  5. تاحد امکان از مگنت برای بررسی سطوح خارجی خودرو استفاده نکنید.

یکی از موضوعات مهم در فرآیند کارشناسی خودرو کارکرده، راهنمایی صحیح و مناسب مشتری در طبقه‌بندی و ارزش‌گذاری صدمات بدنه خودرو است بگونه‌ای که تصمیم درست در اقدامات بعدی صورت پذیرد، لذا موارد زیر توصیه می‌شوند:

  1. جلوی خودرو بیشترین محل در معرض تصادف بوده و چنانچه آسیب خفیف باشد صدمه در سپر، جلو پنجره و چراغ‌ها تاثیرگذاری زیادی در کاهش ایمنی و قیمت خودرو ندارد. چنانچه شدت تصادف اثر روی سرشاسی‌ها تا قبل از محل نصب اکسل باشد افت قیمت متوسط و تاثیرات دفرمگی و تعمیر شاسی از محل نصب اکسل به سمت کابین بیشترین کاهش ایمنی و افت قیمت را در پی دارد.
  2. آسیب درب موتور که موجب تعویض آن شده باشد(یدک تعویض یا استوک تعویض) حسب برند خودرو در کاهش قیمت خودرو موثر و باید برای شناسایی عمق صدمه از جلوی خودرو تا کابین سرنشینان دقت کرد.
  3. با توجه به جداشدنی بودن گلگیرهای جلو، در صورت انجام تعمیرات خفیف تاثیرات زیادی در کاهش ارزش و ایمنی خودرو ندارد. با مشاهده تعویض این قطعه بصورت یدک یا استوک می بایست بررسی بیشتری در نواحی زیر گلگیر و پالانی آن انجام شود و افت قیمت خودرو با شدت تصادف تعیین می شود.
  4. مطابق شکل زیر برای تعیین وضعیت تاثیرات تصادف از پهلو، پیشنهاد می شود ارتفاع خودرو به سه قسمت بخش فوقانی(بالای ستون ها تا سقف) بخش میانی(پوسته درب ها و میانه ستون ها، لولا و زبانه قفل) و بخش تحتانی(پوسته رکاب) طبقه بندی و اثرات هر بخش به طریق زیر اطلاع رسانی شود:

    بررسی بدنه خودروبررسی بدنه خودرو در کارشناسی خودرو کارکرده

    • برخورد و دفرمگی پوسته رکاب به شرط عدم دستخوردگی دوبله پشت(زیر کابین) کاهش ایمنی و افت قیمت چندانی ندارد.
    • صدمات درب‌ها که منجر به تعویض یدکی یا تعویض استوک نشده باشد و تعمیرات روی پوسته آن انجام شده از اهمیت زیادی در کاهش ایمنی و افت قیمت خودرو برخوردار نیست، ولی تعویض درب ها با احتمال صدمه دیدن ستون‌ها، افت قیمت متناسب با عمق صدمات و تعمیرات را دارد.
    • صدمات ستون‌های ساید(ستون های جلو، وسط و عقب) و سقف خودرو بیشترین کاهش ایمنی و افت قیمت خودرو را در بردارد.

  5. گلگیرهای عقب باتوجه به اینکه اصولا این قطعه با ساید ها یکپارچه می باشند در صورت صدمات خفیف و انجام اصلاحات جزئی(بدون تعویض و برش) کاهش ایمنی و افت قیمت چندانی ندارد ولی در صورت برش و تعویض با توجه به شدت تعمیرات و صدمات دوبله‌های پشت افت قیمت شدت می یابد.
  6. عقب خودرو نیز محلی در معرض تصادف بوده و چنانچه آسیب خفیف باشد صدمه در سپر و چراغ ها تاثیرگذاری زیادی در کاهش ایمنی و قیمت خودرو ندارد. چنانچه شدت تصادف اثر روی سینی عقب، درب صندوق بصورت تعمیری داشته باشد کاهش قیمت بیشتر و در صورت صدمه سینی کف صندوق، سرشاسی ها تا قبل از محل نصب اکسل، همراه با تعویض درب صندوق عقب یا بدون تعویض این قطعه باشد افت قیمت بیشتر و تاثیرات دفرمگی و تعمیر شاسی از محل نصب اکسل به سمت کابین بیشترین کاهش ایمنی و قیمت را در پی دارد.
  7. در بررسی زیر خودرو هر گونه دستکاری که نشانه دو تکه بودن از جلو، عقب یا وسط خودرو باشد، مهمترین بخش اثرگذار در کاهش سطح ایمنی، اصالت خودرو و افت شدید ارزش آن می شود.
5 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
keyboard_arrow_up