کلاچ های جلو و عقب گیربکس CVT خودروهای چری

کلاچ های جلو و عقب گیربکس اتوماتیک CVT خودروهای چری از اجزای عملکردی این گیربکس‌ها به شمار می‌رود. کلاچ‌های چند صفحه مورد استفاده در گیربکس‌های اتوماتیک از اجزای ذیل تشکیل شده است:

  • صفحات لنت یا صفحه کلاچ‌ها: این صفحات بین دو صفحه فلزی یا صفحات دیسک واقع شده و با تولید نیروی اصطکاک، باعث انتقال توان از عضوی به عضو دیگری می‌شود.
  • صفحات دیسک یا صفحات فلزی: این صفحات فلزی با استفاده از گشتاور اصطکاکی بین صفحه کلاچ و دیسک، توان را یا از صفحات لنت دریافت کرده و منتقل می کند و یا توان را به صفحات لنت منتقل می‌کند تا صفحات لنت به عضو بعدی منتقل نمایند.
  • پیستون قدرت: این پیستون بوسیله نیروی ناشی از فشار روغن هیدرولیک گیربکس اتوماتیک در زمان‌های مشخص فعال شده و نیروی محوری را به صفحه کلاچ‌ها و دیسک‌ها منتقل می کند و باعث انتقال دور و گشتار می‌شود. با حذف فشار روغن هیدرولیک، فنر پیستون قدرت را به ابتدای کورس خود منتقل کرده و با حذف نیروی محوری از صفحات کلاچ و دیسک، مجموعه کلاچ آزاد می شود و عملیات انتقال قدرت پایان می پذیرد.

کلاچهای مورد استفاده در گیربکس های اتوماتیک دارای دو وظیفه به شرح ذیل می باشند:

  •  برخی از کلاچ‌ها همانند کلاچ جلوی گیربکس CVT چری با قطع و وصل شدن، عملیات قطع و وصل توان را از عضوی به دیگری انجام می‌دهد.
  •  برخی از کلاچ‌ها همانند کلاچ عقب گیربکس CVT در واقع یک کلاچ ترمزی می‌باشد که در مواقع نیاز باعث تثبیت برخی از اجزای مجموعه چرخ دنده های خورشیدی می‌شود.

نحوه باز و بست کلاچ‌های چند صفحه‌ای، رعایت تقعر و تحدب صفحات فلزی حین نصب، استفاده از روغن گیربکس اتوماتیک توصیه شده مرغوب، انجام سرویس‌های ادواری به موقع، پیشگیری از داغ کردن بیش از حد گیربکس اتوماتیک، عدم تحت بار قرار دادن زیاد موتور و گیربکس در شرایط سخت به مدت طولانی و برخی دیگر ملاحظات تاثیر بسیار مهمی در نحوه عملکرد و طول عمر این اجزاء دارا می باشد.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
keyboard_arrow_up