مطابق شکل زیر اتصال پيستون به شاتون توسط پينی به نام گژن پين (Gudgeon Pin) که البته Piston Pin هم نامیده میشود، انجام میشود که عامل انتقال نیرو از پیستون به شاتون و بلعکس می باشد.
گژن پین از جنس فولاد آلیاژی با استحکام و سختی بالا و عمدتا به روش آهنگری تولید میشود به نحوی که قادر باشد گشتاورهای خمشی و نیروهای برشی بزرگی را تحت شرایط سخت دمایی و روانکاری تحمل کند و از طرفی حتی المکان باید سبک باشد تا باعث افزایش جرم پیستون نشود.
هر چقدر مجموع جرم پیستون و گژن پین افزایش یابد حداکثر دور موتور را باید کاهش داد تا از افزایش بیش از حد شتاب خطی پیستون و نهایتا شکسته شدن گژن پین که اصطلاحا “شاتون زدن” نامیده می شود پیشگیری شود.
گژنپین