گیربکس های اتوماتیک موجود در بازار ایران

  • گیربکس دستی یا MT(Manual Transmission): در این نوع گیربکس ها عملیات آزاد و درگیر کردن کلاچ و تعویض دنده توسط راننده صورت می پذیرد.
  • گیربکس دستی اتوماتیک شده یا AMT(Automated Manual Transmission): این نوع از گیربکس ها در واقع همان گیربکس های MT می باشند که عملیات آزاد و درگیر کردن کلاچ و تعویض دنده توسط موتور الکتریکی و یک واحد کنترل الکترونیکی و به صورت اتوماتیک انجام می شود که طبیعتا هزینه های طراحی و ساخت آن نسبت به گیربکس های گروه AT کمتر می باشد.

گیربکس های اتوماتیک یا AT(Automatic Transmission) که شامل انواع ذیل می باشد:

    • گیربکس اتوماتیک یا AT(Automatic Transmission): در این گیربکس ها از مبدل گشتاور یا Torque Convertor به عنوان کلاچ استفاده شده و در گیربکس نیز با استفاده از مجموعه چرخ دنده های خورشیدی، باندهای ترمزی و کلاچ های چند صفحه ای، عملیات تعویض دنده از طریق فرامین ارسالی واحد کنترل الکترونیکی به شیرهای الکتروهیدرولیکی و به صورت هیدرولیکی انجام می گردد.
    • گیربکس متغیر پیوسته یا CVT(Continuously Variable Transmission): در این گیربکس ها هم می توان از مبدل گشتاور یا Torque Convertor به عنوان کلاچ استفاده کرد و یا اینکه محور ورودی گیربکس را مستقیما به کوپلینگ میل لنگ متصل کرد که در اینصورت انتقال قدرت به شفت ورودی گیربکس به صورت دائمی انجام می گیرد.
      در این گیربکس ها با تغییر قطر پولی های نصب شده بر روی محورهای ورودی و خروجی می توان نسبت دنده های مختلفی را ایجاد کرد و از یک مجموعه خورشیدی نیز به منظور تعویض جهت دور برای دنده عقب استفاده می شود.
    • گیربکس دو کلاچه یا DCT(Double Clutch Transmission): این نوع از گیربکس ها دارای دو محور ورودی و یک محور خروجی و دو صفحه کلاچ می باشد. بر روی یکی از محورهای ورودی دنده های فرد قرار گرفته و بر روی محور دیگر، دنده های زوج قرار گرفته است و از آنجایی که هرکدام از محورهای ورودی نیز از طریق یک کلاچ می تواند به میل لنگ متصل شود، لذا به طور مثال هنگام حرکت با دنده یک، دنده دو نیز درگیر است ولی کلاچ محور زوج ها درگیر نمی باشد و هنگام تعویض دنده، کلاچ محور فردها آزاد و کلاچ محور زوج ها در گیر می شود و عملیات تعویض دنده با تاخیر کمتری انجام می شود.

از دیرباز گیربکس های اتوماتیک مختلفی در بازار ایران البته در تیراژ محدود وجود داشته است. به دلیل نوع نگرش مردم نسبت به خدمات پس از فروش گیربکس های اتوماتیک از منظر گران بودن، پرهزینه بودن، عدم وجود دانش کافی، کمیاب بودن قطعات و غیره باعث شده است که حتی در حال حاضر نیز گیربکس های اتوماتیک جایگاه واقعی خود را در کشور پیدا نکرده باشند و همچنان گیربکس های دستی پرچم دار تعداد و تیراژ گیربکس های خودرویی می باشند. به طور کلی گیربکس های اتوماتیکی که از گذشته تا کنون وارد کشور شده اند را می توان به شرح ذیل دسته بندی نمود:

 

  • گروه GM: این دسته از گیربکس های اتوماتیک از جمله قدیمی ترین گیربکس های اتوماتیک بوده اند که بر روی خودروهای آمریکایی از قبیل اولدزمبیل، شورلت، کادیلاک و غیره نصب و وارد کشور شده اند که به دلیل عدم واردات خودروهایی آمریکایی به کشور، نسل جدید آنها وارد کشور نشده و همگی از نسل قدیم می باشند.
  • Borg Warner: این دسته از گیربکس های اتوماتیک که اساسا انگلیسی-آمریکایی می باشند در ابتدا بر روی خودروی پیکان تحت عنوان BW35 و BW45 نصب گردیدند که به ترتیب 3 و 4 سرعته بوده است.
  • ZF: این شرکت گیربکس ساز آلمانی که به کیفیت و تولید گیربکس های گرانقیمت مشهور است گیربکس های متنوع برای خودروسازهای مختلف تولید کرده است که در کشورمان نیز گیربکس ها اتوماتیک خودروهای پژو 405، هیوندای جنسیس کوپه، BMW X4 و غیره از تولیدات این شرکت می باشد.
  • Getrag: این گیربکس ساز آلمانی نیز که از جمله تولید کننده های با کیفیت و با تیراژ بالا می باشد که هم اکنون با نام تجاری Magna PT در حال فعالیت می باشد و گیربکس دستی خودروی پژو RD، گیربکس DCT رنو کپچر و گیربکس DCT چری تیگو7 از تولیدات این گیربکس ساز می باشد که در ایران عرضه شده است.
گروه فنی مهندسی ایمگ
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

3 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
keyboard_arrow_up