یکی از فعالیتهای یک تعمیرکار، انجام تنظیمات ضروری در خودرو است. تنظیم لقی مکانیزم سوپاپ به روشهای مختلفی انجام میشود که یکی از این روشها شیم گیری است. در این مقاله با مفهوم شیم گیری و روش آن آشنا خواهید شد.
تنظیم لقی به روش شیم گیری
در بخش انواع مکانیزم حرکت سوپاپ به ساختار مکانیزم حرکت سوپاپ اشاره شد و به صورت ساده دلیل وجود خلاصی (لقی) این مکانیزم تشریح شد. سپس به انواع روشهای تنظیم این لقی اشاره شد. در تنظیم دستی خلاصی روشهای فیلرگیری و تنظیم پیچ و مهرهای و شیم گیری معرفی شدند .
در مقاله های تایمینگ و فیلرگیری و نحوه تنظیم لقی سوپاپ به روش تنظیم لقی با کمک فیلرگیری و تنظیم پیچ و مهرهای اشاره شد.با توجه به اینکه قطعات پیچ و مهرهای روی موتور به دلیل اینکه در معرض نوسانات زیادی قرار دارند احتمال شل شدن این اتصالات وجود دارد و اگر برای تنظیم لقی مکانیزم سوپاپ از این روش استفاده شود، احتمال از تنظیم خارج شدن آن پس از مدتی وجوددارد.
برخی خودرو سازها از روش دیگری برای تنظیم خلاصی این مکانیزم استفاده کردند، که به روش شیم گیری شناخته میشود. دقت روش شیم گیری بیشتر، و از تنظیم خارج شدن آن دیرتر از روش فیلرگیری و تنظیم پیچ و مهرهای است .
شیم چیست؟
همان طور که در شکل 1 مشاهده میکنید شیم جرم فلزی استوانهای شکل بسیار کوچکی است. در واقع شیم یک واشر با ضخامت دقیق و مشخص است که برای تنظبم فاصله های مختلف از جمله تنظیم فاصله در مکانیزم سوپاپ مورد استفاده قرار میگیرد . شیم ها در ضخامتها و قطرهای مختلف برای انجام فرایند تنظبم در بازار وجود دارد. با اندازههای متفاوت که زیر استکان تاپیت جهت تنظیم میزان لقی یا همان فیلر مورد نظر گذاشته میشود.
دوره آموزشی تعمیر و عیب یابی موتور خودروهای داخلی