همانطور که در مقاله ترمز دستی بیان شد. یکی از مهم ترین اجزای ایمنی خودروها، ترمز دستی است که وظیفه ساکن نگهداشتن خودرو را بر عهده دارد. ترمز دستی غالباً بر روی چرخهای عقب قرار میگیرد و از حرکت چرخها جلوگیری میکند؛ بنابراین عملکرد این سیستم بسیار مهم است.
سرویس صحیح و در زمان مناسب آن و انجام تنظیمات این سیستم بر روی ایمنی خودرو تأثیر خواهد گذاشت. در این مقاله به بررسی تنظیمات مختلف دسته و کابل ترمز دستی پرداخته خواهد شد.
بازدید و سرویس
سرویس ترمز دستی شامل آزمایش عملکرد سیستم (قراردادن خودرو در شیب 30 درصد به مدت 5 دقیقه) شکل 1، تنظیم کابلها، اتصالات و در صورت لزوم تعویض قطعات است.
شکل 1- آزمایش عملکرد ترمز دستی (ترمز دستی باید خودرو را به مدت 5 دقیقه در جهت جلو و عقب بر روی شیب 30 درصد نگه دارد.)
مجموعه اجزاء ترمز دستی باید مطابق با برنامه نگهداری خودرو کنترل و تنظیم شوند. اکثر خودروسازان به بازرسی ترمز دستی در فواصل 12000 کیلومتر تا 24000 کیلومتر توصیه دارند.
اتصالات ترمز دستی اغلب پس از تعویض و تنظیم لنتهای عقب نیز نیاز به تنظیم مجدد دارد.
در حالت کلی، هنگامی که اهرم ترمز دستی یکسوم تا دو سوم کورس خود را بهطرف بالا طی کند، ترمز دستی باید کاملاً اعمال شود. شکل 2
1- ترمز دستی 2- غیرفعال بودن ترمز دستی 3- کورس حرکت
شکل2 – کورس حرکت اهرم ترمز دستی
اگر اهرم ترمز دستی بیش از حد مشخص شده حرکت کند، تنظیم اتصال خیلی شل است. اگر بخواهید یک مقدار نسبی برای آن داشته باشید باید گفت معادل شنیده شدن 4 یا حداکثر 5 صدای تقه از حالت پایین تا حداکثر حرکت دسته خواهد بود. اگر این مقدار بیشتر باشد، نیروی ترمز ممکن است بهاندازه کافی برای ثابت نگهداشتن خودرو، بهخصوص روی یک شیب، عمل نکند.
اگر اهرم ترمز دستی کورسی کمتر از حدِ مشخص شده حرکت کند، تنظیم اتصال بیش از حد سفت است که میتواند باعث شود لنتهای ترمز با کاسه چرخ یا دیسک در هنگام حرکت خودرو تماس داشته باشند و منجر به سایش زودرس لنتها شود.
تنظیمکننده کابل ترمز دستی
مجموعه تنظیم کننده کابل، معمولاً دارای یک میله رزوه دار در انتهای کابل، یک مهره قفلی و یک مهره تنظیم است. (میله ای رزوه دار از متعادل کننده کابل عبور میکند.) شکل 3
1- کابل متصل به دسته 2-کابلهای انتقال نیرو به چرخهای عقب
3- مهره تنظیمکننده کابل ترمز دستی 4- متعادلکننده
شکل 3 – نقاط تنظیم ترمزهای دستی
اگر مهرههای تنظیمکننده، زنگزدگی و یا خوردگی داشته باشند، قبل از رگلاژ،(نحوه رگلاژ ترمز کفشکی) لازم است اتصالات، به روانکننده مناسب آغشته شوند.
مکانهای تنظیم ترمز دستی در خودروهای مختلف، متفاوت است. محل تنظیم ترمزهای اهرمی ممکن است زیر خودرو باشند، اما اغلب در نقطهای قرار دارند که کابل ترمز به اهرم ترمز دستی متصل میشود و از داخل اتاق خودرو قابلدسترسی است. شکل 4
1- کابلهای انتقال نیرو به چرخهای عقب 2- مهره تنظیمکننده کابل ترمز دستی 3- اهرم ترمز دستی
4- کلید برقی 5 – کابل جلو 6- متعادلکننده
شکل 4- نقاط تنظیم برای ترمزهای دستی اهرمی که از داخل خودرو قابلدسترسی هستند
برای دسترسی به تنظیم ممکن است لازم باشد بخشی از کنسول وسط یا تزئینات کف برداشته شود. شکل 5