آموزش مکانیک خودرو|ایمگ

گیربکس اتوماتیک AL4

امروز گیربکس های اتوماتیک با برنامه های تطبیقی و هوشمندی (شامل برنامه های کنترلی با الگوریتم های کنترلی فازی، شبکه عصبی، مقاوم وغیره) که در واحد کنترل یا TCU بارگذاری شده است، کنترل می شوند.

عملکرد گیربکس  اتوماتیک AL4:

این برنامه ها به صورت آموزش پذیر تدوین شده و به مرور عملکرد گیربکس اتوماتیک شامل نحوه و زمان تعویض دنده را بهبود می بخشند. در واحد کنترل عملیات تعویض دنده بدون ضربه، بدون تاخیر و با زمانبندی دقیق بر مبنای پردازش صحیح اطلاعات سنسورها و ارتباطات از سایر واحدهای کنترل همچون واحد کنترل موتور، واحد کنترل سیستم ترمز ضد قفل و غیره و ارسال فرامین کنترلی به شیرهای برقی صورت می پذیرد.
در این بین، عامل ایجاد ارتباط بین مطلوبات راننده شامل حالت های پارک(P)، دنده عقب(R)، خلاص(N) و دنده های رو به جلو(D) و واحد کنترل از طریق یک سوئیچ الکتریکی چند وضعیتی به نام سوییچ تعویض دنده( Range Switch یا Multifunction Switch) انجام می گردد.

دلایل عملکرد نامناسب:

برخی موارد همچون ضربه، نفوذ آب و روغن، دمای بیش از حد و غیره باعث عملکرد نامناسب این سوئیج می گردد و در نتیجه پیام های الکتریکی ارسالی از این سوئیچ به واحد کنترل دچار مشکل می شود و نهایتا TCU نیز دچار نقص ارسال فرامین کنترلی صحیح می گردد که بعضا به صورت تقه زدن حین تعویض دنده، تاخیر در تعویض دنده و نوسان دور و سرعت حین تعویض دنده قابل مشاهده می باشد از سویی با باز و بسته کردن این سوئیچ، تنظیم و کالیبراسیون آن نیز دچار مشکل می شود و نیاز به تنظیم مجدد دارد.
تنظیم و کالیبراسیون این سوییچ نقش بسیار مهمی در عملکرد مناسب گیربکس اتوماتیک و تعویض دنده ی نرم با زمان بندی دقیق دارد و در صورت عدم تنظیم مشکلاتی همچون نمایش غلط حالت های گیربکس در صفحه نشان دهنده ها، تقه زدن گیربکس و عدم زمان بندی مناسب در تعویض دنده را ایجاد می کند.

مطالب مرتبط  تعمير و تنظيم شمع خودرو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست