ریمپ ایسیو چیست

انجام تنظیمات نرم‌افزاری جداول جستجوی واحد کنترل الکترونیکی یا ECU بعد از کالیبراسیون کارخانه‌ای را ریمپ ایسیو گویند.

کالیبراسیون یا مپ‌کردن ایسیو در سه سطح

  • کالیبراسیون یا مپ کردن کارخانه‌ای یا فابریک، برای کسب اطلاعات بیشتر به مقاله “کالیبراسیون یا مپ کردن ایسیو” مراجعه کنید.
  • حالت های رانندگی، برای دریافت اطلاعات بیشتر این مقاله “حالت‌های رانندگی” را بخوانید.
  • ریمپ کردن ایسیو که در این مقاله به آن پرداخته می‌شود.
  • همانگونه که در مقاله‌های قبلی ذکر شد، انجام تنظیمات برنامه‌های عملیاتی و جداول جستجوی واحدهای کنترل برای تمامی حالت‌ها و شرایط امکان‌پذیر نیست لذا شرکت‌هایی همچون AVL، Bosch، Siemens، Sagem، Magneti Marelli و غیره که سالیانی است در عرصه بین‌المللی به امور مربوط به تدوین، بهبود و توسعه نرم‌افزارهای واحدهای کنترل مختلف خودرو یا کالیبراسیون می‌پردازند، شرایط خاصی را در نظر می‌گیرند و موتور خودرو تحت آن شرایط، خروجی‌های مطلوبی از نقطه نظر توان، گشتاور، میزان مصرف سوخت، آلایندگی و عمر و دوام قطعات مکانیکی بر مبنای الزامات سازمان‌های استاندارد و نهادهای نظارتی تولید می‌کند و از طرفی همانگونه که در مقاله حالت‌های رانندگی ذکر شد، در برخی از خودروها، علاوه بر شرایط کارخانه‌ای شرایط استاندارد دیگری نیز برای پاسخ به نیازهای راننده در نظر گرفته می‌شود که راننده با توجه به شرایط مورد نظر، می‌تواند حالت دلخواه را انتخاب کند تا باعث ارتقای سطح عمکلرد خودرو و راحتی و آسایش راننده شود. برای ایجاد تغییرات خاص و سفارشی‌سازی عملکرد موتور به استثنای آنچه که کارخانه سازنده پیشنهاد کرده است، تنها راه رسیدن به این هدف ریمپ کردن ایسیو می‌باشد.

ریمپ ایسیو چیست؟

خارج از موضوعات فوق، بحث ریمپ کردن ایسیو مطرح می‌شود که امروزه در جامعه توسط بسیاری از افراد و با استفاده از نرم‌افزارها و سخت‌افزارهای مختلف صورت می‌پذیرد. انجام تغییرات نرم‌افزاری در جداول جستجو و برنامه‌های عملیاتی ایسیو به منظور دستیابی به مطلوباتی همچون افزایش توان، افزایش گشتاور، کاهش مصرف سوخت، کاهش آلایندگی و غیره بعد از کالیبراسیون کارخانه‌ای که عمدتا توسط مراکز و افرادی که مرتبط با شرکت‌های خودروسازی نیز نمی‌باشند را ریمپ کردن ایسیو می‌گویند.

تجهیزات ریمپ کردن ایسیو چیست؟

برای ریمپ کردن ایسیو با توجه به نوع خودرو و اهداف کاری به برخی یا تمامی سخت‌افزارها و نرم‌افزارهای زیر نیاز می‌باشد:

سخت‌افزارهای موردنیاز:

  1.  کامیپوتر یا لپ‌تاپ با مشخصات نسبتا بالا به منظور ریمپ چیپ ایسیو که قابلیت پردازش راحت اطلاعات را داشته باشد.
  2. تجهیزات مرتبط با Read & Write(خواندن و نوشتن) اطلاعات ایسیو که اصطلاحا دامپ ایسیو نامیده می‌شود شبیه TNM5000 به بالا برای خودروهای ایرانی و بعضا چینی، Combi Loader برای برخی خودروهای کره‌ای و چینی و Kess72 و K-TAG با عمومیت بیشتر و بخصوص برای خودروهای خارجی
  3. دستگاه عیب‌یاب یا دیاگ با قابلیت دانلود
  4. دستگاه چهار یا پنج گاز برای ارزیابی میزان آلایندگی موتور خودرو
  5. دستگاه اندازه‌گیری مصرف سوخت V-Box و Detron
  6. دستگاه دینامومتر شاسی برای اندازه‌گیری توان و گشتاور خروجی و انتقالی به چرخ‌های خودرو
دوره آموزش مکانیکی در دانشگاه صنعتی شریف

توجه:
با توجه به این موضوع که هزینه مورد نیاز برای تامین تجهیزات سخت‌افزاری فوق بخصوص موارد 4 تا 6 بسیار زیاد می‌باشد توجه به نکات ذیل حائز اهمیت می‌باشد:
برای افرادی که نوآموز این حوزه می‌باشند صرفا آیتم شماره 1 و برخی موارد از آیتم شماره 2 توصیه می‌شود تا از صرف هزینه‌های هنگفت و بعضا غیرضروری پیشگیری شود.
برای افرادی که در این حوزه صاحب تجربه شده‌اند و در حال جذب مشتری و توسعه بازار می‌باشند، توصیه می‌شود که علاوه بر آیتم شماره 1 به تدریج و بر حسب نیاز موارد مندرج در آیتم شماره 2 و 3 نیز تامین کنند.
برای مراکز ریمپ ایسیو که دارای مشتری‌های زیادی و تنوع زیاد خودرو می‌باشند و بعضا در حال بهینه‌سازی جداول جستجوی ایسیو هستند تمامی موارد پیشنهاد می‌شود.

نرم‌افزارهای موردنیاز:

  •  نرم‌افزار  WinOLS
  • نرم‌افزار ECU Titanium
  • نرم‌افزار 010 Editor

توجه:
نرم‌افزار WinOLS قویتر از سایر نرم‌افزارها می‌باشد. توصیه می‌شود افرادی که به این حوزه وارد می‌شوند با حداقل هزینه و تامین لپ‌تاپ و نرم‌افزار WinOLS و برخی سخت‌افزارهای Read & Write به کسب تجربه و مهارت بپردازند و در صورت علاقمندی به ادامه کار در این حوزه برای تامین سایر نرم‌افزارها و سخت‌افزارها بر حسب نیاز و به تدریج اقدام کنند.

دوره آموزش مکانیکی در دانشگاه صنعتی شریف

چگونه ریمپ ایسیو انجام می‌شود؟

انجام ریمپ ایسیو مستلزم فرآیندی مطابق شکل 1 می‌باشد.

فرآیند ریمپ ایسیوشکل 1-فرآیند ریمپ ایسیو

یکی از محبوب‌ترین و در عین حال قوی‌ترین نرم‌افزارهای ریمپ ایسیو نرم افزار WinOLS می‌باشد که در شکل 2 قابل ملاحظه می‌باشد.

نرم‌افزار ریمپ ایسیو شکل 2-نرم‌افزار ریمپ ایسیو WinOLS

شکل 3 نمای کلی نرم‌افزار ریمپ WinOLS را نشان می‌دهد.

نمای کلی نرم‌افزار WinOLSشکل 3-نمای کلی نرم‌افزار WinOLS

همانگونه که از کلیات نرم‌افزار ملاحظه می‌شود، این نرم‌افزار به جداول جستجوی ایسیوهای مختلف دسترسی دارد و با انتخاب جداول جستجوی مختلف می‌توان نسبت به تغییر در پارامترهای عددی مختلف اقدام کرد تا به اهداف موردنظر برای افزایش توان و گشتاور موتور و همچنین کاهش آلایندگی و مصرف سوخت خودرو رسید.
شکل 4 جدول جستجوی راندمان حجمی(میزان پر شدن سیلندرها از هوا) را نسبت به بار و دور موتور نشان می دهد.

جدول جستجوی راندمان حجمی شکل 4-جدول جستجوی راندمان حجمی نسبت به بار و دور موتور

شکل 5 جدول جستجوی پارامترهای موتور در دمای 5/13 درجه سانتیگراد و در دنده 4 را نشان می‌دهد.

جدول جستجوی پارامترهای موتور شکل 5-جدول جستجوی پارامترهای عملکردی موتور در دمای 5/13 درجه سانتگیراد و دنده 4

برای راستی‌آزمایی ارتقای عملکرد موتور بر مبنای تغییرات ایجاد شده، توصیه می‌شود که پس از ریمپ کردن ایسیو، مطابق شکل 6 خودرو بر روی دینامومتر شاسی قرار گیرد تا بتوان با اعمال بار جاده‌ای به چرخ‌ها و تحت بار نسبت به اندازه‌گیری و ارزیابی خروجی‌های موتور(توان، گشتاور، مصرف سوخت، آلایندگی و دوام قطعات مکانیکی) اقدام گردد گرچه این موضوع پرهزینه و زمان‌بر می‌باشد.

خودرو تحت بار دینامومتر شاسی شکل 6-خودرو تحت بار دینامومتر شاسی برای اندازه‌گیری توان، گشتاور، مصرف سوخت، آلایندگی و دوام قطعات مکانیکی پس از ریمپ ایسیو

فردی که عملیات ریمپ یا تیون کردن ایسیو را برعهده دارد، با تغییر در پارامترهای اساسی جداولی که از طریق نرم‌افزار WinOLS قابل دستیابی است می‌تواند اهداف ذیل را محقق کند:

  • کنترل مصرف سوخت
  • کنترل آلایندگی‌های CO2 یا دی‌اکسیدکربن، CO یا منوکسیدکربن، HC یا هیدروکربن‌های نسوخته و NOx یا اکسیدهای ازت
  • ارتقای توان تولیدی موتور به منظور دستیابی به حداکثر سرعت موردنیاز
  • ارتقای گشتاور تولیدی موتور به منظور دستیابی به حداکثر شتاب موردنیاز
  • افزایش طول عمر قطعات موتور و سیستم انتقال قدرت و پیشگیری از تخریب زودهنگام آنها

لذا توجه جدی به هشدارهای زیر بسیار حائز اهمیت می‌باشد:

هشدار 1:
انجام امور کالیبراسیون و ریمپ کردن ایسیو فعالیتی تعهدآور محسوب می‌گردد که در صورت عدم توجه جدی به عواقب آن ممکن است مشکلات حقوقی عدیده‌ای را ایجاد کند. لذا توصیه می‌شود که هنگام تغییر در جداول جستجوی ایسیو به نکات ذیل عمیقا توجه کنید:

  1. تغییرات ایجاد شده باعث بروز مخاطرات جانی نشود.
  2. تغییرات ایجاد شده باعث آسیب به محیط زیست نشود.
  3. تغییرات ایجاد شده در جداول جستجوی ایسیو باعث کاهش طول عمر و دوام قطعات مکانیکی خودرو نشود.
  4. هر گونه ریمپ یا دستکاری جداول جستجوی ایسیو باعث ابطال گارانتی خودرو می‌شود لذا اکیدا از ریمپ کردن خودروهایی که در محدوده گارانتی هستند پیشگیری کنید.

هشدار 2:
انجام ریمپ ایسیو فعالیتی کاملا تخصصی می‌باشد به نحوی که اگر فرد ریمپ کننده از اطلاعات و دانش کافی در زمینه خودرو برخوردار نباشد ممکن است مشکلات زیادی را برای خود، مالک خودرو، عابر پیاده و محیط زیست ایجاد کند لذا توصیه می‌شود، افرادی که از اطلاعات کافی در زمینه خودرو برخوردار نیستند، پیش از شرکت در کارگاه آموزشی ریمپ ایسیو، کارگاه‌های آموزشی مبانی مکانیک خودرو، انژکتور خودروهای داخلی و تعمیرات ایسیو شرکت کنند تا بتوانند به صورت تخصصی و با دانش کافی به موضوع ریمپ ایسیو بپردازند.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
keyboard_arrow_up