طول دوره : 4 روز | 40 ساعت
دوره آموزش ریمپ و تیونینگ خودرو
هزینه دوره : 8.000.000 تومان
به همراه نهار و پذیرایی
معرفی دوره آموزش ریمپ و تیونینگ:
دوره ریمپ و آموزش تیونینگ خودرو یکی از به روزترین دورهها در حوزه آموزش مرتبط با خدمات خودرویی به شمار میرود. شغل ریمپ کار و تیونینگ کار متناسب با نوع فعالیت میتواند یکی از پر درآمدترین مشاغل در این مجموعه به شمار برود.
امروزه خودروها از اجزا الکترونیکی زیادی تشکیل شدهاند یکی از مهمترین این اجزا کنترل یونیت یا به قول بازار ایسیو است. ایسیوهایی مانند مدیریت موتور، مدیریت گیربکس اتومات، مدیریت ترمز ضد قفل، مدیریت برق بدنه و غیره است. هر کنترل یونیت بر اساس وظیفهای که دارد، برنامه نویسی شده است که بر اساس اطلاعات دریافتی از تعدادی سنسوری فرمانهای به تعدادی عملگر بدهد. به صورت کلی جدول این برنامه را مپ (MAP) مینامند.
شرکتهای سازنده، این مپ را بر اساس فاکتورهای زیادی مانند رعایت مسایل زیست محیطی، افزایش طول عمر، قوانین بین المللی و محلی آماده میکنند بنابراین حداکثر کارایی سیستم مورد نظر به دلیل ملاحظات اشاره شده در مپ ایسیوها لحاظ نمیشود. بنابراین از نظر تئوری و عملی امکان بهینه سازی سیستم از طریق بهبود برنامههای آن وجود دارد. این فرایند ریمپ (Remap) نامیده میشود. ریمپ کردن در واقع بخشی از فرایند بهینه سازی و ارتقا عملکرد خودرو است. گاهی نیز هدف ریمپ کردن برطرف کردن مشکلات زمان طراحی است به عنوان نمونه برطرف کردن مشکل دیر گاز خوردن خودرو در سیستمهای با سیم گاز برقی نمونه شناخته شده ای از برطرف کردن این مشکلات با ریمپ است.
بهینه سازی عملکرد خودرو را به صورت کلی تیونینگ کردن خودرو مینامند. تیونینگ کردن میتواند شامل تغییرات سخت افزاری در اجزا الکترونیکی، الکترونیکی و مکانیکی سیستمهای مختلف باشد
با توجه به موارد ذکر شده دوره ریمپ و آموزش تیونینگ خودرو میتواند گزینه مناسبی برای آینده شغلی درنظر گرفته شود. دامنه وسیع فعالیتهای مرتبط به این شغل میتواند از کارهای ساده مربوط به تنظیم موتور شروع شده و به فعالیتهای پیچیدهتر مانند آماده کردن خودرو برای مسابقات ریسینگ منتهی شود.
اگرچه میتوان بدون پیشنیاز نیز وارد اموزش ریمپ و دوره تیونینگ خودرو شد؛ اما باتوجهبه محدودیت زمانی دوره و برای استفاده حداکثری از آن حتماً پیشنیازهای ورود به دوره رعایت شود. پس از اتمام دوره تیونینگ خودرو، کارآموزان میتواند با کمک نرمافزارها و سختافزارهای موردنیاز، اطلاعات ضروری را از ایسیوهای مختلف استخراج و سپس بر اساس ضرورت و رعایت استانداردهای لازم تغییرات موردنظر را در آنها انجام دهد.
سرفصلهای دوره آموزشی ریمپ و تیونینگ
1. مفاهیم اولیه
1.1. مبانی موتور خودرو
1.2. مبانی سیستم سوخت رسانی انژکتوری
1.3. تیونینگ چیست؟ و انواع تیونینگ خودرو
1.4. معرفی انواع ایسیوهای خودرو های ایرانی (bosch، SAJEM، Valeo، Siemens، LZNF، SSAT، ایزی یو، غرب استیل)
1.5. معرفی پارامترهای استاندارد ایسیوهای ایرانی
1.6. آشنایی با انواع دستگاه دیاگ (لانچ، مهاد صنعت، موتور آزمای و غیره)
2. تیونینگ نرم افزاری
2.1. ریمپ چیست؟
2.2. دلایل استفاده از ریمپ
2.3. مزایای ریمپ کردن خودرو
2.4. دسته بندی ایسیوها برای ریمپ
3. پروگرمر TNM
3.1. آشنایی با پروگرمر TNM
3.2. آموزش نصب نرم افزار TNMو TNM دیاگ
3.3. آموزش عیب یابی خودرو با استفاده از TNM دیاگ
3.4. تحلیل جداول مهم ریمپ ایسیو های ایرانی(جرقه، سوخت، بار موتور، سنسور اکسیژن و غیره)
3.5. ریمپ کردن انواع ایسیو های ایرانی با TNM (بوش، زیمنس، غرب استیل، ساژم، SSAT، والئو و غیره)
3.6. آموزش اصول ریمپ از طریق J TAG با پروگرمر TNM
3.7. آموزش اصول ریمپ از طریق K TAG با پروگرمر TNM
3.8. آموزش حذف کد خطا ایسیو های ایرانی و خارجی از طریق TNM
4. ریمپ با نرم افزار WinOLS (وینولز)
4.1. آموزش نصب نرم افزار وینولز
4.2. آشنایی با محیط نرم افزار وینولز
4.3. آشنایی با تنظیمات نرم افزار وینولز
4.4. تحلیل جداول و نمودار های مهم ایسیوهای ایرانی (گشتاور، بار موتور، پاشش سوخت، جرقه زنی، حجم موتور و غیره)
4.5. تحلیل فاکتور جداول و محورها
4.6. استخراج جداول (مپ لیست) ایسیوهای بوش 7.4.4، ME 7.4.4، ME 17، ME 7
4.7. استخراج جداول (مپ لیست) ایسیوهای والئو J35، J34، SLC
4.8. استخراج جداول (مپ لیست) ایسیوهای زیمنس: ساینا، پراید بایفیول، TU5، EF7
4.9. استخراج جداول (مپ لیست) ایسیوهای ساژم S2000-LC، S2000-3F، S2000-10
4.10. استخراج جداول (مپ لیست) ایسیو SSAT بایفیول
4.11. ریمپ کردن ایسیوهای ایرانی با وینولز (بوش، زیمنس، غرب استیل، ساژم، SSAT، والئو و غیره)
4.12. مقایسه دامپ ریمپ با معمولی (مپ ها)
4.13. چکسام گیری
5. ریمپ پارامترهای مهم
5.1. حذف کدهای خطای تمامی ایسیوهای ایرانی (بوش، زیمنس، غرب استیل، ساژم، SSAT، والئو و غیره)
5.2. حذف سنسور اکسیژن و سنسور میل سوپاپ تمامی ایسیوهای ایرانی (بوش، زیمنس، غرب استیل، ساژم، SSAT، والئو و غیره)
5.3. تغییر کات آف، بک فایر، هارد کاتاف و غیره (بوش، زیمنس، غرب استیل، ساژم، SSAT، والئو و غیره)
5.4. تنظیم دمای مایع خنک کاری در تمامی ایسیوهای ایرانی (بوش، زیمنس، غرب استیل، ساژم، SSAT، والئو و غیره
پرسش و پاسخ – رفع اشکال
سوالات متداول
آیا در دوره آموزش تیونینگ خودرو کار عملی هم انجام میشود؟
در دوره آموزشی ریمپ و تیونینگ خودرو مباحث، اول بصورت تئوری بیان شده و سپس بصورت عملی در آزمایشگاه ریمپ و تیونینگ بر روی ECU تمرین و بررسی میگردد
پیش نیاز دوره آموزش ریمپ و تیونینگ چیست؟
توصیه میشود که کارآموز پس از طی کردن کارگاههای آموزشی برق خودروهای داخلی، سیستم انژکتور خودروهای داخلی، سیستم مالتی پلکس و تعمیرات ECU این کارگاه را طی کند(داشتن سابقه کار به صورت علمی و عملی میتواند جایگزین پیش نیاز ها باشد) لازم به ذکر است که حتی طی کردن حتی یکی از کلاسهای فوق میتواند شما را برای شرکت در دوره اموزش ریمپ و تیونینگ آماده نماید
آیا بعد از گذراندن دوره آموزش ریمپ و تیونینگ یک تعمیرکار متخصص می شویم؟
در دوره ریمپ و آموزش تیونینگ، اصول کلی ریمپ کردن ECU آموزش داده میشود اما بسته به پیشینه افراد ممکن است نیاز به مدتی کارآموزی قبل از ورود به بازار کار باشد، اما افرادی که سابقه کمی دارند براحتی میتوانند به اهداف خود برسند.
برتری دورههای آموزشی ایمگ
ارائه گواهی موفقیت بعد از اتمام دوره از دانشگاه صنعتی شریف
برگزاری کارگاه در فضای بخش مکانیک خودرو دانشگاه صنعتی شریف
مجهز بودن به امکانات سخت افزاری فوق الذکر
انجام کار عملی بر روی خودرو
دارای بودن فضای آموزشی و تجهیزات آموزشی مناسب
بهره مندی از اساتید مجرب دانشگاهی و مراکز آموزشی خودروسازها
فرم ثبت نام
درآمد زایی و بازار کار
درآمدزایی و بازارکار:
با توجه به مجهز شدن تمامی موتورهای احتراق داخلی به سیستم مدیریت موتور یا EMS، در برخی شرایط برای دستیابی به اهدافی همچون افزایش راحتی و ایمنی سرنشین، کاهش آلایندگی، افزایش طول عمر قطعات و محقق کردن قوانین محلی به اصلاح و ویرایش پارامترهای جداول جستجو و برنامههای کاربردی حافظههای دائم و موقت و همچنین برنامهدهی میکروکنترلرهای موجود در بردهای ECU نیاز میباشد که این مهم در دوره ریمپ و آموزش تیونینگ ECU به صورت کاملا کاربردی انجام میشود.
با توجه به حجم زیاد موتورهای احتراق داخلی مجهز به سامانه EMS و وجود خطاهای و نقصانهای نرمافزاری و عدم بهبود و توسعه مستمر جداول جستجو و برنامههای کاربردی بخشهای مختلف ECU از سوی شرکتهای تولیدکننده، لذا فضای مناسبی برای ارائه خدمات ریمپ و تیونینگ در کشور ایجاد شده است که البته این موضوع صرفا به ایسیو موتور محدود نشده و میتوان واحدهای کنترل گیربکس اتوماتیک و غیره نیز سفارشیسازی نمود. از آنجایی که این نوع خدمات نیاز به فضای وسیع، نیروی انسانی زیاد و مواد اولیه ندارد و عمده فعالیتها از نوع دانشی و با قابلیت تکرارپذیری بالا میباشد بطوریکه با تهیه پارامترهای بهینه یک موتور میتوان به دفعات بدون هیچ هزینهای از آن درآمدزایی داشت لذا کسب درآمد از این حوزه بسیار جذاب میباشد به نحوی که با ریمپ و تیونینگ کردن ایسیو خودروهای داخلی به راحتی میتوان به حقوق دوبرابر حقوق مصوب وزارت کار دست یافت و در صورت ورود به حوزه ریمپ خودروهای خارجی دستیابی به درآمد چندین برابر حقوق مصوب وزارت کار دور از انتظار نیست.