توپی چرخ جلو پراید قطعهای است که چرخ را به مکانیزم تعلیق متصل میکند. شکل 1 اکسل جلوی خودروی پراید را نشان میدهد. مکانیزم تعلیق جلوی این خودروها از نوع مکفرسون، سیستم ترمز دیسکی با کالیپر ترمز شناور و دیسک یکپارچه و مکانیزم فرمان چرخدنده شانهای هیدرولیکی است.
1-کمک فنر 2سگدست 3-توپی 4-شغالدست 5-طبق 6-سیبک(چپقی) فرمان 7-میل موجگیر بلند(میله ضدغلتش) 8-فنر
شکل 1-اکسل جلوی خودروی پراید
شکل 2 سگدست کامل خودروی پراید را نشان میدهد.
1-سینی طبق دیسک ترمز چرخ جلو 2-سگدست 3-بلبرینگ توپی چرخ جلو 4-دیسک ترمز 5-شغالدست 6-محل اتصال سگدست به کمک فنر
شکل 2-سگدست کامل چرخ جلوی پراید
شکل 3 سگدست بدون توپی چرخ جلو را نشان می دهد.
1-محل اتصال کالیپر ترمز به سگدست 2-محل استقرار بلبرینگ چرخ جلو 3-محل استقرار سیبک زیر سگدست به منظور اتصال به طبق 4-شغالدست 5-محل اتصال کمک فنر به سگدست
شکل 3-سگدست بدون توپی چرخ
دوره آموزشی گیربکس اتوماتیک هیوندای و کیا در دانشگاه صنعتی شریف
در خودروهای پراید قدیمی از دو عدد رولبرینگ مخروطی مطابق شکل 4 در توپی چرخ جلو پراید استفاده شده است.
شکل 4 – استفاده از دو عدد رولبرینگ مخروطی در توپی چرخ جلو مدل قدیم
مطابق شکل 5 بلبرینگ مورد استفاده در توپی چرخ جلوی خودروی پراید از نوع دو ردیفه شیار عمیق است.
شکل 5-بلبرینگ دوردیفه شیار عمیق چرخ جلوی خودروی پراید
شکل 6 نیز توپی چرخ جلو را نشان میدهد که در رینگ یا کنس داخلی بلبرینگ چرخ جلو به صورت پرسی روی نافی توپی نصب میشود.
1-نافی توپی چرخ جلو 2-محل اتصال رینگ چرخ به توپی 3-توپی 4-محل اتصال توپی به دیسک ترمز
شکل 6-توپی چرخ جلو پراید
مطابق شکل 7 از دو عدد کاسهنمد در طرفین بلبرینگهای توپی چرخ جلو استفاده میشود تا ضمن اینکه از خروج گریس از داخل محفظه بلبرینگهای توپی چرخ جلو، جلوگیری کند، از نفوذ آب و گرد و خاک به داخل محفظه بلبرینگها نیز پیشگیری شود.
شکل 7-کاسه نمد محفظه بلبرینگهای توپی چرخ جلو