توپی چرخ جلو خودروی پراید

توپی چرخ جلو پراید قطعه‌ای است که چرخ را به مکانیزم تعلیق متصل می‌کند. شکل 1 اکسل جلوی خودروی پراید را نشان می‌دهد. مکانیزم تعلیق جلوی این خودروها از نوع مک‌فرسون، سیستم ترمز دیسکی با کالیپر ترمز شناور و دیسک یکپارچه و مکانیزم فرمان چرخ‌دنده شانه‌ای هیدرولیکی است.

اکسل جلوی خودروی پراید1-کمک فنر 2سگدست 3-توپی 4-شغالدست 5-طبق 6-سیبک(چپقی) فرمان 7-میل موج‌گیر بلند(میله ضدغلتش) 8-فنر
شکل 1-اکسل جلوی خودروی پراید

شکل 2 سگدست کامل خودروی پراید را نشان می‌دهد.

سگدست کامل چرخ جلوی پراید1-سینی طبق دیسک ترمز چرخ جلو 2-سگدست 3-بلبرینگ توپی چرخ جلو 4-دیسک ترمز 5-شغالدست 6-محل اتصال سگدست به کمک فنر
شکل 2-سگدست کامل چرخ جلوی پراید

شکل 3 سگدست بدون توپی چرخ جلو را نشان می دهد.

سگدست بدون توپی چرخ1-محل اتصال کالیپر ترمز به سگدست 2-محل استقرار بلبرینگ چرخ جلو 3-محل استقرار سیبک زیر سگدست به منظور اتصال به طبق 4-شغالدست 5-محل اتصال کمک فنر به سگدست
شکل 3-سگدست بدون توپی چرخ

دوره آموزشی گیربکس اتوماتیک هیوندای و کیا در دانشگاه صنعتی شریف

در خودروهای پراید قدیمی از دو عدد رولبرینگ مخروطی مطابق شکل 4 در توپی چرخ جلو پراید استفاده شده است.

استفاده از دو عدد رولبرینگ مخروطیشکل 4 – استفاده از دو عدد رولبرینگ مخروطی در توپی چرخ جلو مدل قدیم

مطابق شکل 5 بلبرینگ مورد استفاده در توپی چرخ جلوی خودروی پراید از نوع دو ردیفه شیار عمیق است.

بلبرینگ دوردیفه شیار عمیق چرخ جلوی خودروی پرایدشکل 5-بلبرینگ دوردیفه شیار عمیق چرخ جلوی خودروی پراید

شکل 6 نیز توپی چرخ جلو را نشان می‌دهد که در رینگ یا کنس داخلی بلبرینگ چرخ جلو به صورت پرسی روی نافی توپی نصب می‌شود.

توپی چرخ جلو1-نافی توپی چرخ جلو 2-محل اتصال رینگ چرخ به توپی 3-توپی 4-محل اتصال توپی به دیسک ترمز
شکل 6-توپی چرخ جلو پراید

مطابق شکل 7 از دو عدد کاسه‌نمد در طرفین بلبرینگ‌های توپی چرخ جلو استفاده می‌شود تا ضمن اینکه از خروج گریس از داخل محفظه بلبرینگ‌های توپی چرخ جلو، جلوگیری کند، از نفوذ آب و گرد و خاک به داخل محفظه بلبرینگ‌ها نیز پیشگیری شود.

کاسه نمد محفظه بلبرینگ‌شکل 7-کاسه نمد محفظه بلبرینگ‌های توپی چرخ جلو

دوره آموزش مکانیکی در دانشگاه صنعتی شریف

روش باز کردن توپی چرخ جلو پراید :

برای باز کردن توپی چرخ جلو، مطابق شکل 8 با ابزار مخصوص، توپی و دیسک ترمز را قفل کنید تا از دوران آنها جلوگیری شود. پس از خارج کردن اشپیل تثبیت مهره سر پلوس، مهره سرپلوس را باز کنید تا پلوس از توپی جدا شود. از طرفی با باز کردن پیچ‌های اتصال دیسک ترمز به توپی، دیسک ترمز نیز از توپی جدا می‌شود. با باز کردن پیچ‌های اتصال توپی به سگدست، کالیپر ترمز، سیبک زیر طبق و شغالدست، مجموعه سگدست از خودرو جدا می‌شود.

نحوه باز کردن توپی چرخ جلو1-دیسک ترمز 2-مهره سر پلوس 3- ابزار مخصوص تثبیت دیسک ترمز و توپی چرخ
شکل 8-نحوه باز کردن توپی چرخ جلو پراید

پس از جدا شدن سگدست از سایر بخش‌ها، مطابق شکل 9 سگدست را به گیره ببندید و با استفاده از ابزار مخصوص، نسبت به باز کردن توپی از روی سگدست اقدام کنید.

ابزار خارج کردن توپی1-ابزار خارج کردن توپی
شکل 9-نحوه خارج توپی از روی سگدست

برای خارج کردن رینگ یا کنس داخلی بلبرینگ از روی نافی توپی نیز مطابق شکل 10 با استفاده از بلبرینگ درآر اقدام کنید.

نحوه خارج کردن کنسشکل 10-نحوه خارج کردن کنس یا رینگ داخلی بلبرینگ از روی توپی چرخ جلو پراید

مطابق شکل 11 با استفاده از پرس هیدرولیک، کنس یا رینگ بیرونی بلبرینگ را از داخل سگدست خارج کنید.

خارج کردن رینگ یا کنس بیرونی1-واسط پرس هیدرولیک 2-تکیه‌گاه زیرین سگدست

شکل 11-خارج کردن رینگ یا کنس بیرونی بلبرینگ از داخل سگدست

روش بستن توپی‌ چرخ‌ جلو پراید :

روش بستن توپی چرخ جلو، عکس مراحل باز کردن توپی است. لازم به ذکر است که سفت کردن تمامی پیچ‌ها با گشتاور مجاز حائز اهمیت است و به ویژه گشتاور سفت کردن مهره سر پلوس بین 160 تا 240 نیوتن متر می‌باشد.

نحوه عیب‌یابی توپی چرخ جلو پراید :

برای عیب‌یابی توپی چرخ جلو پراید می‌توان اقداماتی به شرح ذیل را انجام داد:

  1. رزوه‌های مربوط به پیچ‌های چرخ را به طور دقیق تحت کنترل و بازرسی قرار دهید و در صورت مشاهده هرگونه آثار هرزشدگی، لهیدگی و جدا شدن، توپی را تعویض کنید.
  2. بلبرینگ را به طور دقیق تحت کنترل و بازرسی قرار دهید و در صورت ایجاد صدا و نشتی گریس آن را تعویض کنید.
  3. -توپی را روی محور آن بچرخانید. توپی باید با اندکی اعمال نیرو شروع به دوران کند و دوران آن باید کاملا یکنواخت و بدون هر گونه صدا، لرزش، ضربه و ارتعاش باشد. در صورت مشاهده هر گونه صدا، لرزش، ضربه، ارتعاش و دوران نامناسب، نسبت به تعویض توپی یا بلبرینگ آن اقدام کنید.
  4. میزان لقی محوری و شعاعی توپی را کنترل و بررسی کنید. در صورت مشاهده لقی شعاعی یا محوری توپی، نسبت به تعویض قطعه معیوب(توپی، بلبرینگ یا سگدست ) (برای مطالعه مقاله “بلبرینگ” و “سگدست” مراجعه نمایید ) اقدام کنید.
  5. کاسه‌نمد توپی چرخ جلو را بازدید و بررسی کنید و در صورت پارگی، لهیدگی و وجود علائم خروج گریس، حتما آنها را تعویض کنید.
4 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

8 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
keyboard_arrow_up