توپی چرخ عقب پژو 206 و 207

توپی چرخ عقب خودرو (توپی چرخ عقب 206) نقش بسیار مهمی در پایداری خودرو دارد. شکل 1 مکانیزم تعلیق عقب خودروهای پژو 206 و 207 را نشان می‌دهد.

مکانیزم تعلیق عقب خودروهای پژو 206 و 2071-کاسه چرخ 2-بازوی متحرک یا ژامبون 3-تکیه‌گاه ثابت 4-کمک‌فنر 5-رام لوله‌ای یا لوله تانکی 6-فنر پیچشی
شکل 1-مکانیزم تعلیق عقب خودروهای پژو 206 و 207

در خودروهای پژو 206 تیپ 2 و 3 سیستم ترمز چرخ‌های عقب از نوع کفشکی و کاسه‌ای است و کاسه چرخ از طریق مهره روی محور متصل به ژامبون استقرار می‌یابد در حالیکه در خودروهای پژو 206 تیپ 4، 5، 6 و 207 (مشخصات پژو 207) سیستم ترمز چرخ‌های عقب از نوع دیسکی است به نحوی که دیسک ترمز به توپی چرخ متصل شده و توپی بوسیله مهره قفلی بر روی محور متصل به ژامبون استقرار می‌یابد.

نحوه باز کردن توپی چرخ عقب 206 :

همانگونه که در مقاله توپی چرخ عقب 405 ذکر شد، برای بازکردن توپی چرخ عقب، پس از باز کردن رینگ، باید مطابق شکل 2 با یک قلم، نسبت به باز کردن درپوش مهره بلبرینگ توپی چرخ اقدام کرد.

نحوه باز کردن درپوش مهره بلبرینگ توپی چرخ عقب1-توپی چرخ عقب 2-قلم 3-درپوش مهره بلبرینگ توپی چرخ عقب
شکل2-نحوه باز کردن درپوش مهره بلبرینگ توپی چرخ عقب

دوره آموزش مکانیکی در دانشگاه صنعتی شریف

توجه: درپوش مهره بلبرینگ توپی چرخ عقب یکبار مصرف است و بعد از باز شدن از توپی باید آن را تعویض کرد.

پس از آن مطابق شکل 3 با باز کردن بخش پرچ شده مهره بلبرینگ توپی، می‌توان مهره را باز کرد.
نحوه باز کردن بخش پرچ شده مهره بلبرینگ توپی1-توپی 2-مهره بلبرینگ توپی 3-قلم
شکل 3-نحوه باز کردن بخش پرچ شده مهره بلبرینگ توپی

نهایتا با استفاده از پولی‌کش و مطابق شکل 4 می‌توان بلبرینگ و توپی چرخ عقب را باز کرد.

خارج کردن توپی و کنس داخلی اول خارج کردن کنس داخلی دوم

نحوه خارج کردن توپی چرخ1-توپی 2-پولی‌کش 3-کاسه‌نمد 4-کنس داخلی دوم 5-پولی‌کش 6-محور توپی چرخ
شکل 4-نحوه خارج کردن توپی چرخ

اجزای توپی چرخ عقب 206 :

شکل 5 اجزای توپی چرخ عقب 206 از نوع کاسه‌ای را نشان می‌دهد.

توپی چرخ عقب خودروهای پژو 405، پارس و سمند1-کاسه چرخ 2-رینگ دندانه‌دار ABS 3-بلبرینگ شیار عمیق دو ردیفه 4-کاسه‌نمد
شکل5-توپی چرخ عقب خودروهای پژو 405، پارس و سمند

توپی چرخ خودروهای پژو 206 تیپ‌های 4، 5، 6 و 207 که ترمز چرخ‌های عقب آنها از نوع دیسکی هستند نیز در شکل نشان داده شده است.

توپی چرخ عقب با رینگ داندنه‌دار ABS1-توپی چرخ 2-بلبرینگ شیار عمیق دوردیفه 3-کاسه‌نمد 4-رینگ دندانه‌دار ABS
شکل 6-توپی چرخ عقب با رینگ داندنه‌دار ABS

نکته 1: از آنجایی که خارج کردن و نصب مجدد بلبرینگ و رینگ دندانه‌دار ABS بر روی توپی چرخ عقب دشوار می‌باشد، لذا در صورت خرابی کاسه‌نمد یا بلبرینگ چرخ‌های عقب ، توپی کامل تعویض می‌شود.

شکل 7 بلبرینگ مورد استفاده در توپی چرخ عقب 206 و 207 را نشان می‌دهد.

بلبرینگ توپی‌چرخ‌عقب خودروهای 206 و 207شکل 7-بلبرینگ توپی چرخ عقب خودروهای 206 و 207

نحوه بستن توپی چرخ عقب 206 :

پیش از تعویض توپی چرخ عقب 206، اطمینان حاصل کنید که داخل توپی چرخ به اندازه کافی آغشته به گریس باشد و سپس توپی را بر روی محور نصب کنید. پس از تعویض کامل توپی، مطابق شکل 8، توصیه می‌شود که از مهره قفلی و واشر(1) نو استفاده کنید و پس از سفت کردن مهره با گشتاور 200 نیوتن متر، لبه مهره را با قلم و چکش پرچ کنید تا از باز شدن مهره سر محور توپی چرخ جلوگیری شود و درپوش مهره بلبرینگ توپی چرخ را نیز تعویض کنید.

نحوه پرچ کردن بله قفل‌کن مهره سر محور توپی چرخ1-مهره قفلی و واشر 2-کنس داخل اول 3-توپی چرخ عقب 4-قلم
شکل 8-نحوه پرچ کردن بله قفل‌کن مهره سر محور توپی چرخ

نحوه عیب‌یابی توپی چرخ عقب 206 :

برای عیب‌یابی توپی چرخ عقب 206 می‌توان اقداماتی به شرح ذیل را انجام داد:

  1. رزوه‌های مربوط به پیچ‌های چرخ و همچنین پیچ‌های اتصال دیسک ترمز به توپی را به طور دقیق تحت کنترل و بازرسی قرار دهید و در صورت مشاهده آثار هرزشدگی، لهیدگی و جدا شدن، توپی را تعویض کنید.
  2. کاسه‌نمد را به طور دقیق تحت کنترل و بازرسی قرار دهید و در صورت نشتی گریس، توپی را تعویض کنید.
  3. توپی را روی محور آن بچرخانید. توپی باید با اندکی اعمال نیرو شروع به دوران کند در حالیکه دوران آن باید کاملا یکنواخت و بدون هر گونه صدا، لرزش، ضربه و ارتعاش باشد. در صورت مشاهده هر گونه صدا، لرزش، ضربه، ارتعاش و دوران نامناسب، نسبت به تعویض توپی اقدام کنید.
  4. میزان لقی محوری توپی نسبت به محور را کنترل و بررسی کنید. در صورت مشاهده لقی محوری توپی نسبت به محور، توپی چرخ را تعویض کنید.
  5. توجه داشته باشید که از آغشته شدن دیسک ترمز، کاسه چرخ و لنت‌ها به گریس یا روغن خودداری شود تا فرآیند ترمزگیری دچار مشکل نشود.
3.3 3 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
keyboard_arrow_up