توپی چرخ عقب پژو 405، پارس و سمند

قطعه‌ای که چرخ بر روی آن نصب می‌شود و حاوی بلبرینگ چرخ نیز هست توپی چرخ نامیده می‌شود
شکل 1 مکانیزم تعلیق عقب خودروهای پژو 405، پارس و سمند را نشان می‌دهد.

1- ژامبون 2-لوله تانکی 3-فنر پیچشی 4-محل اتصال میل موجگیر عقب به ژامبون 5-رام 6-فنر پیچشی 7-کمک‌فنر 8 و 9-محل اتصال رام به اتاق 10-کاسه‌چرخ 11-درپوش مهره بلبرینگ توپی‌چرخ
شکل 1-مکانیزم تعلیق عقب خودروهای پژو 405، پارس و سمند

کاسه‌چرخ شماره 10 از طریق یک یا دو پیچ با آچارخور چهارسو به توپی چرخ متصل می‌شود در حالیکه پیچ‌های چرخ عامل اتصال رینگ چرخ، کاسه چرخ و توپی است.

نحوه باز کردن توپی چرخ عقب 405 :

برای بازکردن توپی چرخ عقب 405 ، پس از باز کردن رینگ و کاسه‌چرخ، باید مطابق شکل 2 با یک قلم، نسبت به باز کردن درپوش مهره بلبرینگ توپی چرخ اقدام کرد.

نحوه باز کردن درپوش مهره بلبرینگ توپی‌چرخ‌عقب1-توپی‌ چرخ عقب 2-قلم 3-درپوش مهره بلبرینگ توپی‌چرخ‌عقب
شکل2-نحوه باز کردن درپوش مهره بلبرینگ توپی‌ چرخ‌ عقب 405

توجه: درپوش مهره بلبرینگ توپی چرخ عقب یکبار مصرف است و بعد از باز شدن از توپی باید آن را تعویض کرد.
پس از آن مطابق شکل 3 با باز کردن بخش پرچ شده مهره بلبرینگ توپی، می‌توان مهره را باز کرد.

دوره آموزشی مکانیک خودرو

نحوه باز کردن بخش پرچ شده مهره بلبرینگ توپی1-توپی 2-مهره بلبرینگ توپی 3-قلم
شکل 3-نحوه باز کردن بخش پرچ شده مهره بلبرینگ توپی

نهایتا با استفاده از پولی‌کش و مطابق شکل 4 می‌توان بلبرینگ و توپی چرخ عقب 405 را باز کرد.

خارج کردن توپی و کنس داخلی اول خارج کردن کنس داخلی دوم

1-توپی 2-پولی‌کش 3-کاسه‌نمد 4-کنس داخلی دوم 5-پولی‌کش 6-محور توپی چرخ
شکل 4-نحوه خارج کردن توپی چرخ عقب 405

 

اجزای توپی چرخ عقب 405 :

شکل 5 توپی چرخ عقب 405 ، پارس و سمند را نشان می‌دهد.

1-کنس داخلی اول 2-توپی‌چرخ 3-بلبرینگ شیار عمیق دو ردیفه 4-کنس داخلی دوم 5-کاسه‌نمد
شکل5- توپی چرخ عقب 405 ، پارس و سمند

در خودروهایی که مجهز به ترمز ضدقفل یا ABS هستند رینگ داندنه‌داری مطابق شکل 6 نیز بر روی توپی‌چرخ نصب می‌شود.

توپی چرخ عقب با رینگ داندنه‌دار ABS1-توپی‌چرخ 2-بلبرینگ شیار عمیق دوردیفه 3-کاسه‌نمد 4-رینگ دندانه‌دار ABS
شکل 6-توپی‌چرخ‌عقب با رینگ داندنه‌دار ABS

نکته 1: از آنجایی که خارج کردن و نصب مجدد بلبرینگ و رینگ دندانه‌دار ABS بر روی توپی‌ چرخ‌ عقب دشوار می‌باشد، لذا در صورت خرابی کاسه‌نمد یا بلبرینگ چرخ‌های عقب خودروهای پژو 405، پارس و سمند، توپی کامل تعویض می‌شود.

نحوه بستن توپی چرخ عقب 405 :

پیش از تعویض توپی چرخ عقب، اطمینان حاصل کنید که داخل توپی‌چرخ به اندازه کافی آغشته به گریس باشد و سپس توپی را بر روی محور نصب کنید. پس از تعویض کامل توپی، مطابق شکل 7، توصیه می‌شود که از مهره قفلی و واشر(1) نو استفاده کنید و پس از سفت کردن مهره با گشتاور 275 نیوتن متر، لبه مهره را با قلم و چکش پرچ کنید تا از باز شدن مهره سر محور توپی‌چرخ جلوگیری شود و درپوش مهره بلبرینگ توپی‌چرخ را نیز تعویض کنید.

نحوه پرچ کردن بله قفل‌کن مهره سر محور توپی چرخ1-مهره قفلی و واشر 2-کنس داخل اول 3-توپی‌چرخ عقب 4-قلم
شکل 7-نحوه پرچ کردن بله قفل‌کن مهره سر محور توپی‌چرخ

نحوه عیب‌یابی توپی چرخ عقب 405 :

برای عیب‌یابی توپی چرخ عقب 405 می‌توان اقداماتی به شرح ذیل را انجام داد:

  1. رزوه‌های مربوط به پیچ‌های چرخ را به طور دقیق تحت کنترل و بازرسی قرار دهید و در صورت مشاهده آثار هرزشدگی، لهیدگی و جدا شدن، توپی را تعویض کنید.
  2. کاسه‌نمد را به طور دقیق تحت کنترل و بازرسی قرار دهید و در صورت نشتی گریس، توپی را تعویض کنید.
  3. توپی را روی محور آن بچرخانید. توپی باید با اندکی اعمال نیرو شروع به دوران کند در حالیکه دوران آن باید کاملا یکنواخت و بدون هر گونه صدا، لرزش، ضربه و ارتعاش باشد. در صورت مشاهده هر گونه صدا، لرزش، ضربه، ارتعاش و دوران نامناسب، نسبت به تعویض توپی اقدام کنید.
  4. میزان لقی محوری توپی نسبت به محور را کنترل و بررسی کنید. در صورت مشاهده لقی محوری توپی نسبت به محور، توپی‌چرخ را تعویض کنید.

4 2 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
keyboard_arrow_up