در حوزه خدمات پس از فروش خودرو خدماتی به شرح ذیل باید به مشتریان ارائه گردد که میزان هزینهای که مشتری باید بپردازد بر اساس جداول کد اجرت یا Flat Rate محاسبه میگردد:
- تعمیرات موتور و گیربکس
- تعمیرات گیربکس اتوماتیک
- باتریسازی و تعمیرات برق خودرو
- تونآپ و تنظیم موتور(سیستم انژکتوری)
- صافکاری و نقاشی خودرو
- کارشناسی رنگ، بدنه و فنی خودرو
- قیمتگذاری خودروهای کارکرده
- کولر و سیستم تهویه خودرو
- تزئینات داخلی و بیرونی خودرو
- ترمیم و تعویض شیشه خودرو
- جلوبندی و تعلیقات
- بوسترسازی و تعمیر ترمز
- پمپ و فرمان هیدرولیک خودرو
- آپشن، صوتی و تصویری، دزدگیر، رهیاب
- پنچرگیری، بالانس چرخ و تعویض لاستیک
- اگزوزسازی
- تعویض روغن و سرویسهای ادواری
- کارشناسی خسارت ناشی از تصادفات
- کلیدسازی، قفلسازی، شیشه بالابر، آینهبرقی
شرکتهای خودروسازی به موازات طراحی بخشها و مکانیزمهای مختلف خودرو، طراحی فرآیندهای تعمیراتی بخشهای مختلف خودرو را نیز مورد توجه جدی قرار میدهند به نحوی که پیش از تحویل خودرو به مشتری باید تمامی مراحل خدمترسانی به مشتری در سراسر قلمروی موردنظر پیادهسازی شده باشد و حتی مانورهای بررسی آمادگی نمایندگیهای خدمات پس از فروش نیز انجام گردد.
یکی از مهمترین عواملی به طور مستقیم باعث رضایت یا عدم رضایتمندی مشتری میگردد، موضوع کد اجرت یا Flat Rate میباشد.
بدین ترتیب بخشهای فنی و مهندسی شرکتهای خدمات پس از فروش که عمدتا زیرمجموعه و نماینده شرکتهای تولید خودرو میباشند با تقسیم یک مکانیزم به بخشها و پلههای کوچکتر و اختصاص زمان به هر مرحله و نهایتا جمع کرد زمانهای اختصاص داده شده به هر بخش، زمان تعمیرات بخشهای مختلف خودرو را مشخص میکند.
پس از آن برای صحهگذاری فرآیند کد اجرت، تیمهای مختلف خدمات پس از فروش شروع به بازکردن، عیبیابی، رفع عیب و بستن مکانیزمهای مختف خودرو کرده و زمان صرف شده را یادداشت می کنند و با زمانهای استخراج شده در مرحله قبل مقایسه و پس از ویرایش، زمان انجام تعمیرات را نهایی و به شبکه خدمات پس از فروش ابلاغ میکنند.
از طرفی اجرت هر ساعت انجام تعمیرات را نیز برای نمایندههای ممتاز، معمولی و ضعیف را تعیین و ارسال می کنند. زمانهای استخراج شده به انضمام هزینه هر ساعت انجام تعمیرات در نرمافزارهای و زیرساختهای نمایندگیهای خدمات پس از فروش درج میگردد و بدین ترتیب استاندارد اجرت تعمیرات در کل شبکه نمایندگی خدمات پس از فروش استاندارد و محقق میگردد و با این نوع استانداردسازی، رضایتمندی مشتری، یکسانسازی و شفافیت هزینه اجرت تعمیرات که پس از دوره گارانتی بر عهده مشتری می باشد، افزایش می یابد.
در حوزه گارانتی خودرو، خودروسازها عامل تهیه و تدوین کدهای اجرت میباشند و در حوزه خدمات پس از فروش و تعمیرکاران آزاد، اتحادیههای حوزههای مختلف خودرو مطابق آنچه که در بالا ذکر شده هر سال به طور معمول اقدام به انتشار جداول مرتبط با کد اجرت تعمیرات بخشهای مختلف خودرو می کنند.
در ذیل برخی از جداول کدهای اجرت تعمیرات بخشهای مختلف خودرو در سال 1401 هجری شمسی ارائه گردیده است.