انواع خنک کن روغن گیربکس اتوماتیک AL4

خنک کن روغن یا اویل کولر گیربکس اتوماتیک AL4 وظیفه خنک نگهداشتن روغن گیربکس اتومات را بر عهده دارد. روغن هیدرولیک نقش بسیار مهمی در عملکرد مطلوب گیربکس اتوماتیک دارد. اویل کولر دارای چهار مجرا به شرح ذیل می‌باشد که سبب خنک شدن روغن گیربکس اتوماتیک می‌شود:

  • مجرای ورود مایع خنک کننده: از این مجرا، مایع سرد سیستم خنک کننده موتور وارد اویل کولر می‌شود.
  •  مجرای خروج مایع خنک کننده: مایع خنک کننده پس از دریافت دمای روغن گیربکس اتوماتیک، از این مجرا خارج می شود تا حرارت خود را از طریق سیستم خنک کننده موتور به هوای محیط منتقل نماید.

دوره آموزش گیربکس اتوماتیک AL4در دانشگاه صنعتی شریف 

  • مجرای ورودی روغن گیربکس اتوماتیک: روغن داغ گیربکس اتوماتیک از مجرای وسط وارد اویل کولر می‌گردد.
  •  مسیر خروج روغن گیربکس اتوماتیک: روغن داغ گیربکس اتوماتیک پس از عبور از بین پره‌های مختلف اویل کولر، دمای خود را به پره های اویل کولر می‌دهد. از آنجایی که بخش بیرونی پره‌های اویل کولر نیز با مایع خنک کننده در تماس می‌باشند، حرارت روغن گیربکس اتوماتیک را به مایع خنک کننده منتقل می‌کند و بنابراین روغن گیربکس اتوماتیک خنک شده و از مجرای محیطی خارج و به بخش‌های مختلف گیربکس اتوماتیک منتقل می‌شود.

دوره آموزشی مکانیک خودرو

یکی از موضوعاتی که باعث کاهش کیفیت روغن گیربکس اتوماتیک و در نهایت عدم کارکرد مناسب گیربکس اتوماتیک می‌گردد افزایش بی رویه دمای روغن گیربکس می باشد که این موضوع با مجهز شدن گیربکس به خنک کن روغن یا اویل کولر کنترل می‌گردد و از تخریب و فساد زودهنگام روغن گیربکس  پیشگیری می‌شود.

انواع خنک کن اویل کولر

  • هفت پره: این اویل کولر دارای هفت طبقه یا پره خنک می‌باشد که به دلیل قابلیت انتقال حرارت کم آن امروزه مورد استفاده قرار نمی گیرد.
  • نه پره: این نوع خنک کن روغن یا اویل کولر دارای نه طبقه یا پره خنک کن می باشد که قابلیت انتقال حرارت و نهایتا خنک کردن روغن گیربکس اتوماتیک آن از نوع هفت پره بهتر است ولی پس از مدتی جای خود را به مدل یازده پره داد.
  • یازده پره: این نوع اویل کولر روغن گیربکس اتوماتیک در شرایط آب و هوایی کشورمان عملکرد بهتری دارد و امروزه از این نوع خنک کن روغن در گیربکس های اتوماتیک AL4 استفاده می‌شود.
  •  نوع گرد: این نوع اویل کولر در خودروهای پژو 206 صندوق دار مورد استفاده قرار می‌گیرد و به دلیل آنکه نوع چهار گوش آن با بدنه خودرو مماس می‌شود از نوع گرد استفاده شده است.
  •  نوع تندر: این نوع اویل کولر که بر روی گیربکس اتوماتیک تندر90 اتومات نصب می‌شود و لوله ورود و خروج مایع خنک کننده آن صاف می‌باشد.

دلایل خرابی اویل کولر(Oil Cooler)

  •  اویل کولر گیربکس های اتوماتیک خودروهای ژاپنی که از جنس آلومینیوم می‌باشند در اثر ازدیاد خاصیت اسیدی مایع خنک کننده، دچار خوردگی می‌شوند و باعث مخلوط شدن مایع خنک کننده با روغن گیربکس اتوماتیک می‌گردد و نهایتا عملکرد گیربکس اتوماتیک را دچار نقصان می کند.
  • سفت کردن پیچ اویل کولر یا خنک کن گیربکس اتوماتیک با گشتاور بیش از حد مجاز باعث تلاقی مجاری عبور مایع خنک کننده و روغن گیربکس اتوماتیک شده و نهایتا باعث ترکیب شدن مایع خنک کننده با روغن گیربکس اتوماتیک می شود و کارکرد گیربکس را دچار مشکل می‌کند.
  •  گرفتگی مجاری اویل کولر به دلیل رسوب ذرات ناشی از سایش لنت‌های باندهای ترمزی، صفحه کلاچها و غیره، باعث کاهش کارکرد اویل کولر می‌گردد و از اینرو دمای روغن گیربکس اتوماتیک افزایش می‌یابد که این عامل باعث می‌گردد که گیربکس وارد مد اضطراری شود و چراغ‌های Sport و Snow نیز روشن شوند.
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

5 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
keyboard_arrow_up