متداولترین سیستم ترمز در خودروهای سواری، سیستم ترمز هیدرولیکی است. در این سیستم، با استفاده از مایع هیدرولیک ترمز (موسوم به روغن ترمز) نیروی اعمالی پای راننده به فشار هیدرولیکی تبدیل میشود و این نیرو به مکانیزم ترمز چرخها انتقال مییابد و از طریق تماس لنت با دیسک یا کاسه چرخ، به نیروی اصطکاک و در نهایت به گرما تبدیل میشود و به کاهش سرعت یا توقف خودرو میانجامد.
پمپ اصلی در سیستم ترمز وظیفه تبدیل نیروی پای راننده به فشار هیدرولیک مایع ترمز و ارسال این مایع به مدار ترمز را به عهده دارد. سیلندر اصلی ترمز در دو نوع تک مداری و دو مداری مورداستفاده قرار میگیرد. نوع تک مداری آن به دلیل پایین بودن ایمنی آن منسوخ شده است. امروزه در اکثر خودروها از سیلندر هیدرولیک دو مداری با طرح ضربدری استفاده میشود.