عیب یابی VVT

سیستم تایمینگ متغیر سوپاپ‌های موتورهای هیوندا و کیا

 استفاده از VVT یا سیستم تایمینگ متغیر سوپاپ‌ها می تواند ایده‌ی مناسبی برای ارتقای توان تولیدی موتور احتراق داخلی می‌باشد. کاهش توان تولیدی موتور احتراق داخلی بخصوص در دورهای بالا عارضه‌ای طبیعی و چالش برانگیز می‌باشد که بسیاری از پژوهشگران در سرتاسر جهان راهکارهای مختلفی برای رفع آن ارائه کرده‌اند.
یکی از راهکارهای کارآمد به منظور ارتقای توان تولید موتور احتراق داخلی بخصوص در دورهای بالا تغییر در مدت زمان باز و بسته بودن سوپاپ ها و همچنین تغییر زاویه آوانس و ریتارد آنها می باشد که اصصلاحا تغییر در تایمینگ یا زمان بندی باز و بسته شدن سوپاپ‌ها نامیده می‌شود.

امروزه به دلیل شیوع استفاده از این سیستم، سامانه‌ای به نام سیستم تایمینگ متغیر سوپاپ‌ها، (VVT)Variable Valve Timing یا Continuously Variable Valve Timing(CVVT) طراحی و در موتورهای احتراق داخلی مورد استفاده قرار گرفته است. اولویت استفاه از این این سامانه برای سوپاپ‌های هوای ورودی می‌باشد که در صورت نیاز به ارتقای عملکرد موتور این سامانه بر روی میل بادامک سوپاپ‌های دود نیز نصب می‌گردد.
لازم به ذکر است که در صورت استفاده از فناوری پرخورانی یا توربوشارژر، معمولا از سامانه VVT استفاده نمی‌شود.
سامانه VVT یا CVVT با بهره گیری از دانش فنی زمانبندی باز و بسته شدن سوپاپ‌ها در شرایط مختلف عملکردی به انضمام استفاده از سیستم های هیدرولیکی و الکترونیکی عملیات تنظیم دقیق زمان باز و بسته شدن سوپاپ‌ها را انجام می‌دهد. در این سامانه با استفاده از سنسورهای مختلف از جمله سنسورهای سیستم مدیریت موتور، شرایط جغرافیایی، عملکردی موتور، وضعیت رانندگی، شرایط آب و هوایی و غیره را تشخیص داده و از طریق پردازش اطلاعات و اتخاذ تصمیمات منطقی توسط واحد کنترل یا ECU، از طریق شیر برقی سامانه VVT، تغییرات لازم در زمان بندی سوپاپ‌ها را ایجاد می‌کند که منجر به ارتقای تولید توان و گشتاور موتور، میزان مصرف سوخت و سطح آلایندگی موتور احتراق داخلی می‌گردد.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
keyboard_arrow_up