عیوب مرتبط با شیر برقی مکانیزم منیفولد متغیر موتور خودرو منجر به کاهش گشتاور و توان و افزایش مصرف سوخت و آلایندگی میشود. ارتقای راندمان حجمی به منظور افزایش گشتاور و توان تولیدی موتور به همراه کاهش مصرف سوخت و آلایندگی موتورهای احتراق داخلی از مهمترین دغدغه طراحان و توسعه دهندگان موتورهای احتراق داخلی (انواع موتورهای احتراق داخلی و خارجی ) می باشد.
امروزه راهکارهای مختلفی به شرح ذیل توسط سازندگان موتورهای احتراق داخلی به کار گرفته میشود تا حتی المکان راندمان حجمی موتور ارتقا یابد:
- افزایش تعداد سوپاپها
- استفاده از تایپتهای هیدرولیکی
- استفاده از سامانه تایمینگ متغیر سوپاپ یا VVT
- استفاده از سامانه پرخورانی یا Turbo Charger
- استفاده از مکانیزم منیفولد متغیر یا Variable Intake Manifold
یکی از مشکلاتی که در گذشته عملکرد موتورهای احتراق داخلی را با چالش مواجه کرده بود نامساوی بودن طول منیفولد سیلندرهای مختلف موتور بود. عدم یکسان بودن طول مانیفولدها باعث توزیع نامساوی مخلوط سوخت و هوا در سیلندرهای مختلف موتور میشود و این موضوع باعث تولید گشتاور و توان نامساوی در سیلندرهای مختلف میشود که باعث تولید ارتعاش و عملکرد نامناسب موتور میشود به همین دلیل تلاشهای زیادی صورت گرفت تا در صورت امکان طول منیفولد سیلندرهای مختلف با یکدیگر به صورت برابر طراحی و ساخته شود.
با برابر شدن طول منیفولدها، توان و گشتاور تولیدی سیلندرهای مختلف یکسان میگردد و عملا موتور با سطح ارتعاشات کمتری به کار خود ادامه می دهد ولی با افزایش دور موتور میزان هوا و سوخت ارسال به سیلندرها کاهش یافته و راندمان حجمی موتور کاهش مییابد.
یکی از راهکارهای مفید برای ارتقای راندمان حجمی در دورهای بالاتر استفاده از سامانه منیفولد متغیر میباشد که توسط واحد کنترل الکترونیکی برنامه ریزی شده و فرامین ارسال توسط شیر برقی مکانیزم منیفولد متغیر یا Variable Intake Manifold Solenoid Valve پیاده سازی میشود.
بروز عیب در عملکرد VIS باعث نقصان در عمکلرد سامانه منیفولد متغیر شده که عمکلرد موتور را تحت تاثیر قرار میدهد.