مالتی پلکس دنا ( عیب یابی واحد کنترل )

عیب یابی واحد کنترل راننده (DCN)

عیب یابی واحد کنترل راننده یا Driver Control Node که اصطلاحا DCN نامیده می شود در سیستم مالتی پلکس دنا کمک شایانی در راحتی و آسایش راننده داشته و از بروز مشکلات و بعضا تصادف به دلیل حواس پرتی راننده پیشگیری می کند.
در خودروهای امروزی از واحدهای کنترل یا نودهای کنترلی(Control Node) مختلفی استفاده می شود که عمدتا از طریق شبکه BUS با یکدیگر در تعامل می باشند و از طریق به اشتراک گذاشتن اطلاعات سنسورهای مختلف، عملیات کنترلی موضوعات مختلف را تسهیل کرده و امکانات متعددی در اختیار راننده قرار می دهد که منجر به تسهیل عملیات کنترل خودرو می‌گردد که ضمن پیشگیری از بروز حوادث، لذت رانندگی نیز افزایش می دهد.

دوره آموزش مکانیکی در دانشگاه صنعتی شریف

واحد یا نود کنترلی راننده یا DCN وظیفه کنترل آیتم های ذیل را بر عهده دارد:
• نور پس زمینه
• سوئیچ ایزولاتور
• لامپ درب راننده
• موتور قفل درب راننده
• لامپ درب سرنشین جلو
• موتور قفل سرنشین جلو
• گرمکن آینه ها
• موتور آینه راننده
• راهنمای روی آینه راننده
• موتور آینه جمع کن راننده
• موتور آینه سرنشین
• راهنمای روی آینه سرنشین
• موتور آینه جمع کن سرنشین
• موتور شیشه بالابر راننده
• موتور شیشه بالابر سرنشین جلو
همانگونه که ملاحظه می گردد DCN وظیفه کنترل نور پس زمینه، قفل درب های جلو، آینه های بغل، راهنمای آینه های بغل و روشنایی درب های جلو را بر عهده دارد.
هنگام بروز عیب در عملکرد آیتم های مذکور می توان با استفاده از دستگاه دیاگ، خطاهای موجود در نود کنترلی DCN را ملاحظه کرد و نسبت به پاک کردن آنها اقدام نمود. از طرفی با انجام تست عملگر می توان تمامی نسبت به عملکرد تمامی آیتم های فوق اقدام کرد.
در صورتیکه با انجام تست عملگر هر کدام از آیتم های فوق، عملکرد موردنظر را انجام داد نشانه آن است که از DCN تا عملگر که شامل دسته سیم نیز می شود سالم می‌باشند و در صورتیکه که آیتم مذکور توسط کلید فعال نمی شود احتمالا ایراد از کلید مورد نظر می باشد.
با استفاده از سیستم‌های مالتی پلکس عملیات عیب یابی سیستم های الکتریکی خودرو تسهیل شده و نیاز به باز و بست اجزای مدار نمی باشد

عیب یابی واحد یا نود کنترل عقب(RN)

عیب‌یابی واحد یا نود کنترل عقب یا Rear Control Node که اصطلاحا RN نامیده می شود در سیستم مالتی پلکس خودروی دنا کمک شایانی در راحتی و آسایش راننده داشته و ضمن پیشگیری از بروز مشکلاتی همچون تصادف با استفاده از این نود، عملیات عیب‌یابی بسیار تسهیل می‌گردد.
امروزه شبکه کردن تجهیزات الکتریکی و الکترونیکی خودرو از امور انکارناپذیر حوزه برق و الکترونیک خودرو می باشد که باعث جهش غیرقابل تصوری در توسعه امکانات و تجهیزات رفاهی و آپشن های خودرو شده ضمن آنکه هزینه های مرتبط با توسعه و خدمات پس از فروش را دچار کاهش کرده است. واحد یا نود کنترلی عقب یا RN وظیفه کنترل آیتم های ذیل را بر عهده دارد:
• چراغ سقفی
• تغذیه VCC2
• عملگر باز و قفل کردن درب
• عملگر درب صندوق
• چراغ ترمز
• چراغ راهنمای عقب
• چراغ های جانبی
• چراغ دنده عقب
• چراغ مه شکن عقب
• شیشه بالابر درب های سمت راست و چپ عقب
• گرمکن شیشه عقب

نود RN تقریبا تجهیزات الکتریکی عقب خودرو را تحت فرمان دهی و نظارت قرار می‌دهد. بدین ترتیب عملیات عیب‌یابی این دسته از تجهیزات الکتریکی خودرو در کوتاه مدت و با صرف هزینه کمتری صورت می گیرد. به طور مثال اگر چراغ دنده عقب هنگام روشن بودن سوئیچ و قرار دادن دسته دنده در وضعیت دنده عقب روشن نشود، ممکن است تمامی قطعات شامل لامپ های دنده عقب، میکروسوئیچ یا فشنگی دنده عقب یا کلید تعویض دنده در گیربکس اتوماتیک، دسته سیم یا RN دچار مشکل شده باشد.
بدین منظور قبل از انجام هر گونه اقدامی، ابتدا با استفاده از دستگاه دیاگ و از منوی کدهای خطا، خطاهای رخ داده را مطالعه کنید و در صورتیکه کد خطا از نوع موقت است از منوی پاک کردن کدهای خطا نسبت به پاک کردن کدهای خطا اقدام نمایید.
در بسیاری از موارد عدم عملکرد قطعات الکتریکی به دلیل بروز عیب نرم افزاری در نودهای مالتی پلکس می باشد که پس از پاک کردن کدهای خطا مجددا باید عملکرد تجهیزات مورد نظر را بررسی کرد.
اگر با استفاده از منوی تست عملگرها با انتخاب چراغ دنده عقب، این چراغ روشن شد ولی با قرار دادن دسته دنده در وضعیت دنده عقب این چراغ روشن نشد نشان دهنده این مطلب است که از کلید یا فشنگی دنده عقب تا RN مشکلی پیش آمده است که باید نسبت به رفع آن اقدام نمود ولی اگر با تست عملگر هم چراغ مربوطه روشن نشد، مسیر از RN تا چراغ های دنده عقب نیز دچار مشکل شده است که بدین منظور باید مسیر از ساده به سخت را مد نظر قرار داد و در ابتدا از صحت عملکرد چراغ ها و فیوزها اطمینان حاصل کرد، پس از آن فشنگی دنده عقب را آزمایش کرد و نهایتا RN و دسته سیم های ارتباطی را تحت آزمون قرار داد.

عیب یابی واحد یا نود کنترل جلو(FN)

عیب‌یابی واحد یا نود کنترل جلو یا Front Control Node که اصطلاحا FN نامیده می شود در سیستم مالتی پلکس دنا کمک شایانی در راحتی و آسایش راننده داشته و با استفاده از این نود، عملیات عیب یابی بسیار تسهیل می‌گردد.
استفاده از توپولوژی‌های مختلف شبکه و همچنین تکنیک‌های متفاوت ارتباط نودهای کنترلی که مجموعا موضوع مالتی پلکس خودرو را پوشش می‌دهد، کمک شایانی به کاهش وزن و حجم دسته سیم‌ها کرده و از طرفی با به اشتراک گذاری اطلاعات نودهای کنترلی مختلف در شبکه، از سنسورهای کمتری نیز استفاده می شود و از طرفی با پردازش اطلاعات در شبکه می‌توان آپشن‌های مختلفی را در اختیار راننده و سرنشین قرار داد تا منجر به افزایش آسایش و لذت از رانندگی و طی مسیر شود.
واحد یا نود کنترلی جلو یا FN وظیفه کنترل آیتم های ذیل را بر عهده دارد:
• چراغ های راهنمای چپ و راست
• چراغ های جانبی
• لامپ های نور بالا
• لامپ های نور پایین
• لامپ های مه شکن
• بوق های چپ و راست
• کلاچ کمپرسور کولر
• دور کند و تند موتور برف پاک کن
• موتور پمپ شیشه شوی

همانگونه که ملاحظه می‌گردد، آن دسته از تجهیزات الکتریکی خودرو که در بخش جلوی خودرو واقع شده اند تحت فرامین، کنترل و نظارت FN عملکرد خواهند داشت و از طریق نود FN می توان وضعیت عملکردی آنها را پایش کرد.
بدین منظور با استفاده از دستگاه عیب‌یاب یا دستگاه دیاگ و از بخش منوی تست عملگرها می توان وضعیت عملکردی آنها را بررسی کرد. به طور مثال چنانچه بوق توسط کلید بوق فاقد عملکرد است، با استفاده از منوی تست عملگرها می توان آن را فعال کرد. در صورتی که صدا بوق شنیده نشد ایراد از FN تا بوق است ولی اگر صدای بوق شنیده شد ایراد از کلید بوق تا FN می باشد.
لذا وارد منوی کدهای خطا شده و در صورت وجود خطا، ابتدا آن را مطالعه کنید و سپس از بخش پاک کردن کدهای خطا، کدهای مربوطه را پاک کنید و عملکرد را مجدد از منوی تست عملگرها بررسی کنید.
در برخی موارد عمکلرد تجهیزات به دلیل بروز خطاهای نرم افزاری دچار نقص می گردد که با پاک کردن کدهای خطا، عمکلرد اصلاح می گردد. همانگونه که قابل ملاحظه است با استفاده از سیستم مالتی پلکس فرآیند عیب یابی تسهیل شده و نیاز به باز کردن اجزاء و دسته سیم کاهش می‌یابد.

عیب یابی واحد یا نود نشانگرهای داشبورد یا جلو آمپر(ICN)

عیب یابی واحد یا نود کنترل نشانگرهای داخل داشبورد یا جلو آمپر یا Instrument Control Node که اصطلاحا ICN نامیده می‌شود در سیستم مالتی پلکس خودروی دنا کمک شایانی به عیب یابی واحدهای نشانگر داخل داشبورد یا صفحه نشانگرها با صرف زمان و هزینه کم می کند.
در داشبورد نشانگرهای اخباری، هشداری و اخطاری گوناگونی به منظور اعلام شرایط اخباری، هشداری و اخطاری به راننده تعبیه شده است تا از طریق آنها راننده بتواند وضعیت عملکردی سیستم‌های مختلف را بررسی کند و اقدامات مقتضی به منظور پیشگیری از رویدادها خطرساز را انجام دهد لذا در صورت خرابی هر کدام از نشانگرها می‌تواند مخاطرات جدی را برای سرنشینان خودرو و همچنین سیستم های مختلف خودرو داشته باشد. واحد یا نود کنترل نشانگرهای داشبورد یا ICN وظیفه کنترل آیتم های ذیل را بر عهده دارد:
• دورسنج موتور
• کیلومترشمار
• آمپر باک سوخت
• آمپر دمای مایع خنک کننده موتور
• چراغ ایربگ یا کیسه هوای ایمنی
• چراغ سیستم ضدسرقت یا ایموبیلایزر
• چراغ نشانگر مه شکن عقب
• چراغ نشانگر مه شکن جلو
• چراغ نشانگر راهنمای راست
• چراغ نشانگر راهنمای چپ
• چراغ نشانگر نور بالا
• چراغ نشانگر نور پایین
• چراغ سیستم ترمز ضدقفل یا ABS
• چراغ سیستم توزیع نیروی ترمزی یا EBD
• چراغ برنامه کنترل پایداری خودرو یا ESP
• چراغ چک موتور
• چراغ سرویس
• چراغ اتمام بنزین
• چراغ فرمان برقی
• چراغ LCD
• چراغ ایربگ سرنشین
• چراغ پایش وضعیت باد تایر یا TPMS
• چراغ برف پاک کن اتوماتیک
• چراغ گیربکس
• چراغ استارت استاپ
• چراغ ترمز دستی برقی
• کالیبره کردن جلو آمپر

در خودروهای امروزی به دلیل افزایش سیستم های مکاترونیکی، صفحه نمایشگر داشبورد یا جلو آمپر نقش بسیار مهمی در اعلان پیام های اخباری، هشداری و اخطاری به راننده دارد لذا با تعدد چراغ ها و نمایشگرها آنالوگ و دیجیتال در جلو آمپر، بر پیچیدگی این واحد کنترل نیز افزوده می شود و لذا عیب یابی و تعمیر آن نیز متحمل پیچیدگی زیادتر و افزایش زمان و هزینه می گردد. از اینرو با استفاده از سیستم مالتی پلکس و عنایت به این موضوع که این واحد الکترونیکی از طریق نود ICN فرمان دهی شده و تحت کنترل و نظارت می باشد لذا عیب یابی آن با دستگاه عیب‌یاب یا دیاگ نیز تسهیل می گردد.
به طور مثال چنانچه چراغ ایربگ خودرویی با روشن کردن سوئیچ روشن نمی شود، لذا می توان با دستگاه عیب یاب وارد بخش ICN شد و کدهای خطا را مطالعه کرد و در صورت وجود کد خطای موقت، از منوی پاک کردن کدهای خطا نسبت به پاک کردن کدهای خطای موقت که عمدتا به دلیل مشکلات نرم افزاری یا پارازیت می باشد اقدام کرد و سپس مجددا سوئیچ را خاموش کرده و پس از آن سوئیچ را روشن کرده و عملکرد چراغ ایربگ را مورد بررسی و نظارت قرار دهید.
در صورت روشن نشدن چراغ ایربگ حال می توان وارد بخش ICN شد و از منوی تست عملگرها، چراغ ایربگ را انتخاب کرد. در صورتیکه چراغ ایربگ روشن شود بیانگر این است که مسیر ICN تا چراغ ایربگ درست می باشد و احتمالا ایراد از سیستم ایربگ می باشد که باید مورد بررسی و ارزیابی قرار گیرد. بدین ترتیب مشاهده می شود که برخی از عیوب اصلی سیستم را می توان بدون باز و بسته کردن دسته سیم و اجزای الکتریکی سیستم های مکاترونیکی با صرف زمان و هزینه کمتری برطرف کرد.

3 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
keyboard_arrow_up