گیربکسهای اتوماتیک متغیر پیوسته یا گیربکسContinuous Variable Transmission) CVT ) نسل امروزی گیربکسهای اتوماتیک خودرو را پوشش داده است. گیربکسهای اتوماتیک CVT که عمدتا توسط شرکت نیسان ژاپن توسعه پیدا کرد و امروزه خودروسازهای مختلفی از آن استفاده می کنند نسبت به گیربکس های اتوماتیکAT دارای مزایایی به شرح ذیل میباشند که باعث گردیده است این نوع گیربکسها به سرعت جایگاه ویژه ای در صنعت خودرو پیدا کنند:
- سادگی ساختمان مکانیکی
- امکان ایجاد نسبت دنده های بیشتر
- سادگی ساختمان هیدرولیکی
- سادگی نگهداری و تعمیرات
- تعویض دنده نرم و ملایم تر
در عین حال این نوع گیربکسها قابلیت ایجاد دنده عقب را نداشته و به همین دلیل حداقل از یک مجموعه خورشیدی در آنها استفاده می شود تا قادر به ایجاد حالت دنده عقب نیز باشد. از بزرگترین معایب این گیربکس عدم توسعه مناسب پولی ها و تسمه فلزی آن می باشد که در صورت اعمال گشتاور ناگهانی و زیاد به آنها باعث ایجاد لغزش و سایش شدید و نهایتا خرابی آنها می گردد. لذا توصیه می شود که رانندگی با خودورهای مجهز به گیربکس های CVT با صبر و حوصله بیشتری انجام شده و از شتابگیری های ناگهانی و مکرر خودداری شود.
خودروهای تولیدی شرکت MVM دارای دو مدل گیربکس CVT هستند.این دو مدل عبارتند از:
- مدل QR019CHA
- مدل QR019CHB
تفاوت گیربکسهای خانواده MVM
تفاوت این دو گیربکس در دو بخش می باشد :
بخش اول تفاوت در پوسته جلویی گیربکس است که در قسمت اتصال دسته موتور جلو، قسمت اتصال دسته موتور عقب و قسمت نصب استارت خودرو با هم تفاوت دارند.
بخش دوم تفاوت در نسبت دنده دیفرانسیل گیربکس می باشد که تعداد دندانههای چرخ دنده های کرانویل و پینیون گیربکس با هم تفاوت دارند.