(مبانی مکانیک خودرو بخش اول)
انواع مکانیزم خودرو به شرح ذیل دسته بندی می شود :
1-موتور
موتور را میتوان از دیدگاه های مختلف به شرح زیر طبقه بندی نمود :
-
از نظرساختمان مكانيكي :
الف – رديفي
ب – V شكل
پ – خوابيده
ت – W يا خورجيني
ث – ستاره اي
-
از نظر فرآيندهای ترموديناميكي :
الف – دوزمانه
ب – چهارزمانه
پ – شش زمانه
ت – دوار
ث – جت و توربيني
-
از نظر سوخت مصرفي :
الف – بنزين
ب – گازوئيل
پ – LPG
ت – CNG
ث – هيدروژن
2- انتقال قدرت :
یکی دیگر از انواع مکانیزم خودرو سیستم انتقال قدرت است که می توان به شرح زیر دسته بندی نمود :
-
از نظر نوع جعبه دنده :
الف – اتوماتيك
الف – 1 – اتوماتيك مرحله ای
الف – 2 – اتوماتيك پيوسته (CVT)
ب – معمولي ( دستي )
-
از نظر نحوه چیدمان اجزاء سیستم انتقال قدرت
الف – عقب محرك (RD)شامل :
كلاچ – جعبه دنده – ميل گاردان – چهار شاخه گاردان – ديفرانسيل – پلوس ها – چرخ ها
ب – جلو محرك (FD) شامل :
كلاچ- جعبه دنده – ديفرانسيل – پلوس ها – چرخ ها
پ – چهارچرخ محركWD) 4( شامل :
كلاچ- جعبه دنده – جعبه دنده كمك – ديفرانسيل مركزي – ميل گاردان عقب و جلو – ديفرانسيل عقب و جلو – پلوس هاي عقب و جلو – چرخ هاي عقب و جلو
3- سيستم ترمز :
در دیدگاه کلی سیستم ترمز را میتوان به شرح زیر دسته بندی نمود :
الف – كاسه اي در چرخ هاي عقب
ب – ديسكي در چرخ هاي جلو يا هرچهار چرخ
4- سيستم فرمان :
- از نظر نحوه انتقال نیرو از دست راننده به چرخ ها می توان سیستم فرمان را به شکل زیر دسته بندی نمود :
الف – دستي
ب – هيدروليكي
پ – الكتروهيدروليكي
ت – الكتريكي
- از نظر نوع جعبه فرمان های مورد استفاده در خودرو نیز می توان سیستم فرمان را به شکل زیر طبقه بند نمود :
الف – ساچمه در گردش
ب – چرخ دنده شانه ای
پ – غلتکی
ت – تاج خروسی
ث – انگشتی
5- سيستم تعليق :
از انواع مکانیزم خودرو می توان به سیستم تعلیق خودرو اشاره کرد که از دیدگاههای زیر می توان آن را دسته بندی نمود:
-
از ديدگاه مكانيزيمی :
الف – طبق دار دوبل
ب – مك فرسون
پ – بازوي كشنده
ت – آونگي مركب
ث – شبه بازوي كشنده
-
از ديدگاه ارتعاشي :
الف – غيرفعال
ب – نيمه فعال
پ – فعال
از دیدگاه ارتعاشی اجزاء سیستم تعلیق به شرح ذیل می باشند :
الف – فنر که دارای انواع شمشي ، مارپيچي ، پيچشي و هوايي می باشد
ب – دمپر(كمك فنر ) که دارای دو نوع هيدروليكي و هيدروليكي-گازي می باشد
6- سيستم های الكتريكي :
این سیستم ها دارای گستردگی زیادی بوده و در قسمت های مختلف خودرو مانند جرقه زني ، روشنايي ، هشداري ، اخباري و غیره می باشد.
7- سيستم هاي ايمني :
در خودرو از دو نوع ایمنی فعال و غیر فعال به شرح زیر استفاده می شود :
الف – ایمنی غير فعال مانند كسيه هوا ، كمربند ايمني و غیره
ب – ایمنی فعال مانند ABS ، ESP ،TCS و غیره