نحوه تشخیص روغن سوزی در موتور

اگر به نحوی روغن وارد محفظه احتراق سیلندر شود، در فرآیند احتراق، روغن موتور با سوخت و هوا ترکیب شده و محترق می‌گردد که ضمن کاهش تدریجی روغن موتور، دود خروجی موتور هم آبی رنگ شده و میزان آلایندگی هیدروکربن‌های نسوخته در دود خروجی یا HC نیز افزایش می‌یابد که از نقطه نظر معاینه فنی خودرو، مجوز لازم را اخذ نمی‌نماید.
لذا یکی از روش‌های افزایش طول عمر موتور خودرو، تشخیص زود هنگام روغن سوزی موتور خودرو و رفع آن می‌باشد. ایجاد روغن سوزی موتور خودرو به دلیل نشتی روغن موتور از سرسیلندر یا منافذ بین رینگ، پیستون و سیلندر به داخل محفظه احتراق می‌باشد. از آنجایی که امکان دسترسی به داخل سیلندر نیازمند صرف زمان و هزینه زیادی می‎باشد، لذا به روش کمپرس سنجی (عیب یابی موتور (روش کمپرس سنجی)) تا حدودی می‌توان نسبت به آسیب های احتمالی داخل سیلندر که منجر به روغن سوزی موتور خودرو می‌شود اطمینان حاصل کرد.

برای انجام کمپرس سنجی به منظر تشخیص روغن سوزی موتور خودرو می‌توان از رویه زیر استفاده کرد:

  1. موتور را روشن کنید و صبر کنید تا موتور به دمای نرمال برسد بدین منظور بهتر است فن خنک کننده موتور یکبار روشن و سپس خاموش شود.
  2. بهتر است هنگام انجام این آزمون، روغن موتور از لحاظ مقدار و کیفیت در سطح قابل قبولی قرار داشته باشد بدین معنا که میزان روغن داخل موتور در سطح مجاز باشد و به پایان زمان طول عمر روغن موتور هم نزدیک نشده باشیم.
  3. تمامی شمع‌های موتور را باز کنید.
  4. پدال گاز را تا انتها فشرده کنید تا دریچه گاز به صورت کامل باز شود.
  5. با جدا کردن کانکتور رله دوبل، کانکتور سوئیچ اینرسی یا برداشتن فیوز پمپ بنزین، مدار پمپ بنزین را قطع کنید تا حین استارت زدن از پاشش سوخت توسط انژکتورها پیشگیری شود.
  6. ابزار کمپرس سنجی را در محل استقرار شمع سیلندر یک نصب کنید و به مدت 4 تا 6 ثانیه استارت بزنید و فشار تراکم را اندازه گیری کنید.
  7. آیتم شماره 6 را برای سیلندرهای 2 تا آخر تکرار کنید و فشار تراکم همه سیلندرها یادداشت کنید.
  8. به طور معمول باید فشار تراکم سیلندرهای موتور بین 120 تا 170 پوند بر اینچ مربع یا Psi باشد و اختلاف فشار تراکم سیلندرهای مختلف نباید بیشتر از 15 پوند بر اینچ مربع یا Psi باشد.

نکته 1: اگر فشار تراکم سیلندری به اندازه قابل توجهی نسبت به سیلندرهای دیگر کمتر بود نشان دهنده آن است که آن سیلندر دچار مشکلات مکانیکی از قبیل تنظیم نبودن فیلر سوپاپ‌ها، آسیب دیدگی سوپاپ‌ها، رینگ، سیلندر، پیستون یا واشر سرسیلندر آن سیلندر می‌باشد.

نکته 2: به منظور تشخیص محل نشت روغن به محفظه احتراق می‌توان به میزان حدود 5 سی سی روغن را از محل نصب شمع به داخل سیلندری که فشار تراکم کمی دارد تزریق نمود و سپس رویه کمپرس سنجی را تکرار کرد. در صورتیکه با تزریق روغن، فشار کمپرس افزایش یافت می توان به این نتیجه رسید که آب بندی بین پیستون، سیلندر و رینگ ها در وضعیت مناسبی نیستند و باید نسبت به تعویض رینگ ها یا تعمیر اساسی موتور اقدام کرد.

نکته 3: در صورتیکه با تزریق روغن موتور فشار تراکم افزایش نیافت، نشان دهنده این موضوع است که لقی بین رینگ، پیستون و سیلندر در وضعیت مناسبی قرار دارد و دلیل کمبود فشار تراکم به شرایط بخش بالایی موتور یا سرسیلندر، سوپاپ‌ها و واشر سرسیلندر مرتبط می‌باشد.

نکته 4: توصیه می‌شود که پیش از انجام عملیات کمپرس سنجی نسبت به انجام سرویس های ادواری، فیلرگیری، تایم گیری و غیره اقدام شود تا تشخیص عیوب داخلی موتور با استفاده از کمپرس سنجی از دقت بیشتری برخوردار باشد.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

7 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
keyboard_arrow_up