نحوه عملکرد و عیب یابی رله

نحوه عملکرد و عیب یابی رله نقش بسیار مهمی در کارکرد سیستم های الکتریکی و الکترونیکی خودرو بر عهده دارد. جداسازی مدار قدرت از مدار فرمان در سیستم های مکاترونیکی صنعتی و خودرویی امری عادی و کاملا رایج می باشد بدین معنا که اگر جریان برق زیاد از واحدهای کنترل الکترونیکی عبور کند به شدت داغ شده و از آنجایی که قطعات الکترونیکی قابلیت تحمل دماهای بالا را ندارند دچار آسیب و سوختگی می شوند و نهایتا واحد کنترل الکترونیکی دچار آسیب می گردد.
لذا با استفاده از رله، واحد کنترل الکترونیکی جریان برق ضعیف سیم پیچ رله را تامین می کند و پلاتین ها یا کلیدهای رله جریان برق قوی مصرف کننده های پرمصرف را برقرار می کنند و بنابراین جریان برق قوی از واحد کنترل الکترونیکی عبور نکرده و آسیب پذیری آن کاهش می یابد.

رله ها به صورت استاندارد دارای چهار ترمینال به شرح ذیل می باشند:

  • ترمینال 85: این ترمینال به یکی از دو سر سیم پیچ رله متصل می باشد.
  • ترمینال 86: این ترمینال نیز به سر دیگر سیم پیچ رله متصل می شود

نکته: چنانچه رله مجهز به دیود هرزگرد نباشد می توان جریان برق مثبت یا منفی را به صورت دلخواه به ترمینال های 85 و 86 متصل کرد ولی اگر رله مجهز به دیود هرزگرد باشد، حتما باید به نحوی جریان برق را به ترمینال های 85 . 86 رله متصل کرد که دیود در بایاس معکوس قرار گیرید یعنی در حالت عادی جریان برقی از آن عبور نکند چون اگر جریان برق 12 ولت به صورت مستقیم وارد دیود شده و سمت دیگر دیود نیز به منفی متصل شود، دیود می سوزد.

  •  ترمینال 30: این ترمینال به جریان برق 12 ولت باتری متصل می شود و در واقع تغذیه 12+ مدار قدرت رله می باشد.
  • ترمینال 87: این ترمینال به یکی از مصرف کننده های قدرت متصل می شود که در حالت عادی که رله فعال نیست باید خاموش باشد و در صورت فعال شدن رله، مصرف کننده روشن می شود.
  • ترمینال a87: این ترمینال به مصرف کننده ای متصل می شود که در حالت خاموش بودن رله باید روشن باشد و در صورت روشن شدن رله، مصرف کننده خاموش می گردد.

عیب یابی رله

برای عیب یابی رله می‌توان با استفاده از اهم متر نسبت به انجام تست اهمی به شرح زیر اقدام کرد:
درصورتی که رله سالم باشد ترمینال های 85 و 86 باید به یکدیگر متصل باشند و اهم متر نیز مقاومتی را نشان دهد. در حالتی که سیم پیچ رله فعال نیست ترمینال های 30 و a87 باید به یکدیگر متصل باشند و مقاومتی نیز نداشته باشد در حالی که ترمینال های 30 و 87 نباید به یکدیگر متصل باشند در حالیکه با مغناطیس شدن سیم پیچ رله، ترمینال های 30 و a87 باید از یکدیگر جدا باشند و ترمینال های 30 و 87 باید به یکدیگر متصل شوند.

تست ولتی رله

برای انجام تست ولتی در عیب یابی رله می توان از رویه زیر استفاده نمود:
با قطع و وصل کردن جریان برق سیم پیچ رله در صورت سالم بودن رله، باید بتوان صدای قطع و وصل شدن کلیدها یا پلاتین های رله شنیده شود. در حالت مغناطیس شدن سیم پیچ رله، ترمینال های 30 و 87 به یکدیگر متصل باشند و در حال قطع بودن جریان برق سیم پیچ رله، ترمینال های 30 و a87 باید به یکدیگر متصل گردند.

5 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

2 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
keyboard_arrow_up