محوری که قدرت را از دیفرانسیل دریافت کرده و به چرخهای محرک تحویل میدهد را پلوس گویند. که ساختمان آن با توجه به مستقل یا یکپارچه بودن مکانیزم تعلیق و همچنین فرمان پذیر بودن یا فرمان پذیر نبودن متفاوت میباشد:
پلوس مکانیزم تعلیق یکپارچه فرمان ناپذیر:
در مکانیزم تعلیق یکپارچه فرمان ناپذیر که در واقع مکانیزم تعلیق یکپارچه عقب خودرو میباشد از سه طرح به شرح ذیل استفاده میشود:
-
پلوس نیمه شناور
شکل زیر پلوسنیمه شناور که در مکانیزم تعلیق یکپارچه عقب خودرو مورد استفاده قرار گرفته است را نشان میدهد.
پلوسنیمه شناور
شکل زیر نحوه استقرار پلوسنیمه شناور آن در پوسته دیفرانسیل و تحمل نیرو و گشتاور را نشان میدهد.
نحوه استقرار پلوسنیمه شناور در پوسته دیفرانسیل
همانگونه که ملاحظه میشود پوسته دیفرانسیل تشکیل دهنده مکانیزم تعلیق یکپارچه میباشد و پلوسنیمه شناور درون آن استقرار یافته است. این پلوس که در واقع قدیمیترین نوع میباشد دارای یک بلبرینگ یا رولبرینگ در پوسته دیفرانسیل است که نیروها و گشتاورهای ذیل را تحمل میکند:
- گشتاور پیچشی: این گشتاور پیچشی ناشی از قدرت خروجی دیفرانسیل میباشد که توسط پلوس به چرخهای محرک منتقل میشود.
- گشتاور خمشی ناشی از نیروی وزن: نیروی وزن خودور باعث ایجاد گشتاور خمشی در پلوس میشود که طبیعتا عمر آن را کاهش میدهد.
- گشتاور خمشی ناشی از نیروی عرضی: هنگام حرکت خودرو در پیچ جاده نیروی جانب مرکز یا گریز از مرکز تولید و از طریق چرخها به آن اعمال میگردد.