کاور بدنه خودرو (Protective Cover) نقشی بسیار تاثیرگذار در ماندگاری و دوام رنگ بدنه خودرو بخصوص در خودروهای گرانقیمت دارند. رنگ بدنه خودرو بخشی بسیار ظریف و آسیبپذیر از بدنه خودرو میباشد که طی مراحل زیر بر روی بدنه خودرو قرار میگیرد:
- مطابق شکل 1 پس از ساخت بدنه خودرو معمولا بخشهایی از بدنه خودرو آغشته به چربی و سایر مواد موجود در فضای کارخانه بدنه سازی می شود که بدین منظور اولین مرحله پیش از رنگ کردن بدنه خودرو، مرحله چربی زدایی می باشد که بدین منظور بدنه خودرو در حوضچههای حاوی شویندههای خاص غوطهور میشود تا به صورت کامل تمامی چربیهای موجود روی سطح بدنه خودرو تمیز شود.
شکل 1-شستشو و چربیزدایی بدنه خودرو
- مطابق شکل 2 پس از تمیز شدن بدنه خودرو از هر نوع چربی و مواد اضافی، پوشش دهی بدنه خودرو با لایه ED یا Electro Deposition با ضخامت 40 تا 55 میکرون می باشد که با غوطهور کردن بدنه خودرو در استخر رنگ ED انجام میشود. این لایه از رنگ که آستر یا لایه Primer نیز نامیده می شود در واقع لایه اول رنگ خودرو و از نظر کلی پس از لایه بدنه تمیز خودرو، لایه دوم رنگ بدنه خودرو را تشکیل می دهد. با فسفاته کردن و ایجاد سطح متخلخل به منظور چسبندگی بیشتر در این مرحله، لایه ED به طور محکمتری با بدنه خودرو میچسبد.
شکل 2-استخر رنگ ED
- لایه رنگ Basecoat لایه سوم رنگی اصلی است که کارخانه بر روی بدنه خودرو پوشش می نماید. ضخامت این لایه از رنگ بین 10 تا 20 میکرون می باشد و این لایه تشکیل دهنده رنگ اصلی بدنه خودرو می باشد.
- لایه Clear Coat رنگ آخری است که روی بدنه خودرو قرار می گیرد و ضخامت آن نیز از 30 تا حداکثر 50 میکرون می باشد. این لایه از رنگ در واقع همان رنگی است که سازنده تلاش می کند زیبایی، براقیت و جلای حداکثری را تولید و به بیننده القا نماید و بدین منظور از تکنیک های بسیار زیادی استفاده می گردد تا رنگی بر روی بدنه خودرو تشکیل شود که دارای ضخامت یکسان و بدون عیوبی همچون شره کردن، آشغال در رنگ، پوست پرتقالی شدن و غیره باشد تا باعث شود که علاوه بر محافظت کامل فلز بدنه خودرو در مقابل خوردگی و پوسیدگی، بیننده نیز از مشاهده رنگ خودرو لذت ببرد.
شکل 3 نمونهای از آسیبپذیری رنگ بدنه خودرو ناشی از برخورد اشیاء تیز، ریزش صمغ درختان و همچنین فضله پرندگان را نشان میدهد.
شکل 3-آسیبپذیری رنگ بدنه خودرو ناشی از برخورد اشیاء تیز، ریزش صمغ درختان و فضله پرندگان
از اینرو با استفاده از کاور بدنه خودرو میتوان محیط امن برای ماندگاری و دوام طولانی مدت رنگ بدنه خودرو ایجاد کرد و مادامیکه رنگ بدنه خودرو سالم و بدون آسیب باشد، ساختمان بدنه خودرو نیز از خوردگی و زنگزدگی در امان مانده و از مشکلات آتی برای بدنه خودرو و سایر مکانیزمها پیشگیری میشود.
کاور بدنه خودرو چیست؟
کاور بدنه خودرو در واقع یک لایه یا فیلم نازکی از پلاستیک وینیل(Vinyl) میباشد که توسط چسبی مخصوص با میزان چسبندگی مشخص و جنس خاص که تاثیر منفی بر روی رنگ بدنه خودرو نداشته باشد، میتوان بر روی بخشهای مختلف بدنه خودرو قرار داد تا آن بخشها را از آسیبدیدگی محافظت کند.
چند نوع کاور محافظتی رنگ بدنه خودرو وجود دارد؟
انواع کاورهای محافظتی رنگ بدنه خودرو به شرح ذیل میباشد:
-
کاور شفاف:
مطابق شکل 4 کاور بدنه خودرو از نوع شفاف، وینیلی بدون رنگ میباشد و به عنوان یک لایه محافظتی از رنگ بدنه خودرو مراقبت میکند بنابراین بعد از نصب کاور بدنه خودرو با همان رنگ فابریک کارخانهای دیده میشود.
شکل4-کاور بدنه شفاف
-
کاور بدنه رنگی:
مطابق شکل 5 این نوع کاور بدنه خودرو از نوع وینیلی در رنگهای مختلف تولید و عرضه میشود و در واقع پرطرفدارترین نوع کاور محافظتی میباشد که مشتری به با انتخاب رنگ دلخواه میتواند هر چند وقت یکبار نسبت به تغییر رنگ ظاهری خودروی خود اقدام کند.
شکل 5-کاور بدنه محافظ رنگی