میزان گازهای خروجی کارتل که Blow By (بلو بای) نامیده میشود میتواند بیانگر مشکلات و معضلات داخلی موتور احتراق داخلی پیستونی باشد. فضای زیر پیستون که در واقع محفظه لنگ موتور میباشد باید نسبت به فضای بالای پیستون که سیلندر و محفظه احتراق را ایجاد میکند کاملا آب بندی و مجزا شود.
تبادل گاز بین محفظه بالای پیستون و محفظه زیر پیستون باعث افزایش فشار در محفظه لنگ شده و پدیده Blow By را ایجاد میکند که عوامل ذیل بر آن تاثیرگذار میباشند:
- بخارات روغن: با گرم شدن تدریجی موتور، روغن موتور نیز به مرور گرم می شود. از آنجایی که روغن موتور حاوی Additive یا افزودنی های مختلفی میباشد که باعث می گردد که دمای جوش و تبخیر روغن موتور افزایش یابد لذا یک روغن موتور خوب و با کیفیت نباید به راحتی تبخیر شود، بسوزد یا تولید گاز کند. در صورتیکه به دلیل کیفیت پایین افزودنیهای روغن، دمای جوش و تبخیر روغن موتور کاهش یابد موضوع Blow By را به دلیل افزایش حجم تبخیر و تولید گاز روغن تشدید میکند که منجر به کاهش روغن موتور و افزایش آلایندگی می گردد.