شبیه ساز موتور جت

*جهت مشاهده بهتر صفحه شبیه سازهای مکانیک لطفا از کامپیوتر دِسکتاپ یا لپ تاپ استفاده کنید.

ساده ترین مدل از موتورهای جت راکت می باشد. راکت برای اینکه بتواند در خارج از جو نیز کار کند باید سوخت و اکسیژن خود را نیز حمل کند. مخلوط هوا و سوخت بصورت پیوسته به داخل محفظه احتراق تزریق می شود. گاز پرفشار از نازل خارج شده و باعث بوجود آمدن نیروی تراست می شود. بادکنک می تواند مثال خوبی برای موتورهای راکت باشد.


توربوجت

موتور توربو جت شبیه موتور راکت می باشد با این تفاوت که بجای حمل اکسیژن مورد نیاز، آن را از اتمسفر تامین می کند
تشابه: در هر دو موتور راکت و توربو جت سوخت بصورت مستمر در محفظه احتراق سوزانده می شود و گاز خروجی پرفشار نیروی تراست ایجاد می کند.
تفاوت: در موتور جت گاز خروجی پر فشار توربینی را که متشکل از چندین روتور سری می باشد به حرکت در می آورد، بین هر جفت از روتورها یک استاتور قرار دارد که کمک می کند گاز پر فشار مسیر درستی را طی کند.
در جلوی موتور، شفت توربین یک کمپرسور را به حرکت در می آورد. هدف این کمپرسور مکش هوا به داخل موتور و فشرده کردن آن می باشد. موتورهای توربوجت در ارتفاع های بالا دارای بالاترین راندمان هستند.


توربو پراپ

توربو پراپ شبیه توربوجت می باشد با این تفاوت که در توربوپراپ مقدار زیادی از فشار گاز خروجی صرف به حرکت در آوردن توربین می شود بنابراین تراست تولید شده کمتر است. در عوض شفت توربین یک پروانه را به حرکت در می آورد. با استفاده از یک گیربکس سرعت پروانه کمتر از سرعت شفت می باشد. توربوپراپ در ارتفاع پایین راندمان بهتری دارد به همین خاطر در هواپیماهایی که برای مسافتهای کوتاه طراحی می شوند از این نوع موتور استفاده می شود.


توربوفن

این موتور ترکیبی از موتور جت ساده و موتور توربوپراپ می باشد. کارکرد آن شبیه موتور توربوجت است با این تفاوت که توربین یک فن خارجی را نیز به چرخش در می آورد که اکثرا در جلوی موتور واقع شده است. فن نسبت به پروانه پره های بیشتری دارد و و در نتیجه سرعت بیشتری نیز خواهد داشت. این فن همچنین به عنوان یک پوشش عمل کرده و همچنین باعث متمرکز شدن هوا می شود. این مشخصات موتور توربوپراپ را قادر می سازد تا بر عکس پروانه معمولی در ارتفاع بالا تراست مناسبی تولید کند. قسمتی از تراست توسط گاز خروجی از اگزوز تولید می شود و وجود فن بازدهی موتور را بالا می برد.