آموزش مکانیک خودرو|ایمگ

تست و بررسی رله فن رادیاتور  انواع خودروهای پژو و سمند

در صورت سوختن رله فن رادیاتور، دور تند و کند و همچنین موازی چه اتفاقی در سیستم خنک کاری رخ می دهد
هنگامی که در برابر خودروهایی مانند پژو 405 ،پژو پارس و سمند می ایستیم
رله دور کند در سمت راست
رله دور تند در وسط
و رله موازی در سمت چپ قرار دارد

شکل-1 جا نمایی رله های فن در پژو 405

قدم اول تست و بررسی رله فن رادیاتور

ابتدا توسط مولتی متر رله دور کند را بررسی می کنیم تا  از وارد شدن برق مثبت باتری از سمت جعبه فیوز کالسکه ای اطمینان حاصل کنیم. بر اساس نشانه های رله سالم باید برق مثبت باتری هم در پایه بومین و هم در پایه قدرت وجود داشته باشد. در صورتی که رله توسط یونیت فن تحریک شود پلاتین جابجا شده و مدار داخل رله فعال می شود.
رله دور کند حتی زمانی که سوئیچ بسته می باشد باید دارای برق باشد اما در رله های دور تند و موازی جهت تست رله ها باید حتما سوئیچ باز باشد.
هنگامی  که سوئیچ بازاست، پایه های قدرت و فرمان رله دور تند را با مولتی متر بررسی می کنیم  تا از وجود برق مثبت باتری اطمینان حاصل کنیم.  رله موازی هم به همین صورت مانند رله دور تند است. رله موازی طبق نقشه پل ارتباطی بین موتور شماره یک و موتور شماره دو می باشد. نکته مهم در رله موازی این است که یکی از پایه ها  اتصال بدنه دائم می باشد. این پایه را توسط لامپ تست می توان چک کرد. نحوه تشخیص این پایه به این صورت  است که در استاندارد سیم کشی پژو رنگ سبز و زرد منفی می باشد.

مطالب مرتبط  کاهش آلایندگی موتور تک سیلندر بنزینی با استفاده از سیستم کنترل سوخت الکترونیکی

قدم دوم تست و بررسی  رله های فن رادیاتور

در این قدم  توسط دستگاه دیاگ رله های فن را تحریک کرده و نحوه عملکرد فن موتور را مشاهده می نماییم.

عیوب شایع مدار فن سیستم خنک کاری

از عیب های شایع مدار فن سیستم خنک کاری، عدم کارکرد آن می باشد. همانطور که عنوان شد قدم اول تست پایه های رله فن است که باید  دارای برق مثبت باتری باشند. در جعبه فیوز کالسکه ای دو فیوز فلزی وجود دارد که مربوط به مدار فن موتور می باشد. در خودروهایی که دارای سیستم ABS می باشند دو فیوز دیگر هم وجود دارد. پس از بررسی رله جهت وجود مثبت باتری در صورت نبود برق مثبت در پایه ها ،رله های جعپبه فیوز کالسکه ای را چک می کنیم.
در قدم دوم تست مدار فن رادیاتور باید ابتدا کانکتور یونیت فن را جدا کرده، و طبق نقشه، پایه شماره یک کانکتوریونیت فن، مربوط به فن دور کند می باشد و با اتصال منفی با آن پایه، فن ها باید با دور کند شروع به کار کنند.

توجه داشته باشید در صورت سوختن رله دور تند یا خارج شدن آن از مدار اتفاقی برای رله دور کند رخ نخواهد داد و رله دور کند به وظیفه خود عمل خواهد کرد اما در صورت سوختن رله موازی با تحریک پایه یک کانکتور یونیت فن، فن ها  دیگر شروع به کار نمی کنند و دلیل آن عملگرهای است که در مدار بصورت سری قرار دارند. در صورتی که برای هر یک از قطعات مدار به جز رله دور تند اتفاقی رخ دهد دور کند فن ها دیگر فعال نخواهد شد.

مطالب مرتبط  معرفی سیستم تهویه مطبوع خودرو | بخش سوم

مدار فن دور تند به صورت موازی است که جهت تست دور تند مدار با وصل کردن منفی باتری با پایه های شماره یک و شماره 10 کانکتور یونیت فن، دور تند فن ها فعال می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست