گیج از نوع Air-core چیست؟ این مدل چه تفاوتی با سایر گیجها دارند؟ در سلسله مقالات مربوط به مجموعه پشت آمپر، به عضو مهم گیجهای عقربهای رسیدیم. در مقاله قبلی مدلهای قدیمیتر این نوع نشاندهنده معرفی شد. این مقاله ادامه موارد مربوط به نشاندهندههای عقربهای خودرو است. سطح مقاله متوسط است و دانش برق و الکترومغناطیس برای درک بهتر آن ضروری خواهد بود. پیشنهاد میشود قبل از خواندن این مقاله حتماً مقاله قبلی را مطالعه کنید.
دوره آموزش تنظیم موتور خودرو در دانشگاه صنعتی شریف
ساختار کلی گیجهای air-core
متداولترین نوع گیجها در صفحه نشاندهندهای امروزی، از نوع air-core هستند ترجمه تحت الفظی این نوع شاید جالب به نظر نرسد (گیج با هسته هوا) در برخی موارد بهصورت محدود به این گیجها با نام cross coil نیز شناخته میشوند که شاید ترجمه فارسی آن جالبتر به نظر برسد (گیج با سیمپیچ ضربدری). شکل 1 این نوع را نشان میدهد.
شکل 1- نوعی آمپر air-core
این نوع آمپرها در واقع بهینهشدن نسل بوبینی یا همان سیمپیچی هستند. همانطور که در شکل 1 مشاهده میشود دو سیمپیچ به صورت ضرب دری روی هم پیچیده شده اند. شکل 2 ساختار کلی این گیج را نشان میدهد.
1-صفحه نشاندهنده 2- عقربه 3- هسته مرکزی 4- سیم پیچها 5- مقاومت تعدیل کننده
شکل 2- ساختار گیج از نوع air-core
شکل 3 مدل ساده نقشه انفجاری این نوع را نشان میدهد.
1- بدنه فلزی 2- قاب پلاستیکی پایینی 3- سیمپیچ 4- محل نصب عقربه
5- قاب پلاستیکی بالایی 6- هسته مگنتی
شکل 3- نقشه انفجاری گیج به سیمپیچ ضرب دری
دو سیمپیچ در زوایای مختلف (عمود بر هم یا ضربدری) قرار میگیرند که یکی بهدور دیگری میپیچد.
انواع Air core gauge
این نوع گیجها بسته به محل استفاده تنوع زیادی دارند؛ اما بهصورت کلی شکل 4 مهمترین دستههای موجود در این گیج را معرفی میکند.