پشت آمپر چیست؟ در خودرو چه وظیفهای دارد؟ آیا پشت آمپر با جلو آمپر تفاوت دارد؟ کلاستر از چه بخشهایی تشکیل شده است؟ هر کدام از بخشها چگونه کار میکنند؟ این متن بهعنوان مقاله آغازین از سلسله مقالات مرتبط با صفحه نشاندهندهها خواهد بود. در اولین بخش به معرفی پشت آمپر، تاریخچه آن و انواع و اجزا اصلی تشکیلدهنده پرداخته خواهد شد. سطح مقاله مقدماتی است، بنابراین تمام کسانی که علاقهمند به تکنولوژی خودرو هستند در تمامی سنین میتوانند مخاطب این مقاله باشند.
آموزش برق خودرو در دانشگاه صنعتی شریف با مدرک معتبر از دانشگاه
پشت آمپر چیست؟
مجموعه پشت آمپر در خودرو باهدف اطلاعرسانی شرایط عملکردی خودرو به راننده طراحی شده است. این اطلاعات میتواند از شرایط موتور، شرایط حرکت خودرو، شرایط عملکرد تجهیزات الکتریکی خودرو و غیره باشد. شکل 1 به صورت کلی این موارد را نشان میدهد.
شکل 1- اطلاع رسانی شرایط عملکردی مختلف خودرو توسط صفحه نشاندهندهها
پشت آمپر با نامهای جلو آمپر، صفحه نشاندهندهها، صفحه کیلومتر، صفحه داشبورد و اخیراً کلاستر نیز در ایران شناخته میشود، عبارات انگلیسی Instrument Panel ، DashBoard ،Cluster Gauge برای آن استفاده میشود. برای یکنواخت نشدن متن مقاله، از این عبارت نیز استفاده خواهد شد که در تمامی آنها منظور یکی خواهد بود.
تاریخچه
در طول تاریخ خودرو مجموعه نشاندهندههای خودرو دستخوش تغییرات بسیار زیادی شدهاند. ازآنجاکه میتوان روند تاریخی را نوعی دستهبندی برای پشت آمپرها نیز بهحساب آورد به همین دلیل در شکل 2 نحوه دسته بندی و تاریخچه تحول را در یک تصویر نشان میدهد.
شکل 2- دسته بندی انواع پشت آمپر در خودرو و نسل بندی آنها
در بسیاری از خودروهای اولیه قبل از دهههای 1880 مفهومی با نام صفحه داشبود وجود نداشت. حتی برخی خودروها سرعت سنج نیز نداشتند. به تدریج اهمیت اطلاع رسانی به راننده در خودرو ها بر خودرو سازها واضح شد. (شکل 3)
شکل 3- نمونه داشبود خودروهای اولیه
همانطور که مشاهده میشود نشاندهندهها در بخشهای مختلف داشبورد نصب شده بودند. عموماً نشاندهندههای اولیه بهصورت گیج (Gauge) های مکانیکی بودند که ساعت، سرعت خودرو، مقدار سوخت، فشار سوخت را نشان میدادند. بهتدریج مجموعه پشت آمپر نظم بیشتری پیدا کرد. در مرحله بعدی، لامپهای هشداری به مجموعه اضافه شدند. (شکل 4)
شکل 4- اضافه شدن لامپهای هشداری به صفحه نشاندهندهها
پس از ظاهرشدن علایم هشداری در پشت آمپر، شرکتهای مختلف از نظر زیبایی مدلهای مختلفی را روی خودرو های خود استفاده کردند. اما هنوز همه از واحدهای آنالوگ استفاده میکردند. اواسط دهه 70 میلادی، عصر ظهور الکترونیک صنعت و به تبع آن صنعت خودرو نیز بود. از این زمان به بعد بود که صفحه نمایشهای LCD مختلف به داشبورد اضافه شدند. (شکل 5)