از آنجایی که وظیفه سایکلون تامین تقریبی میزان فشار محفظه لنگ موتور در حدود 75 میلی بار خلاء میباشد، لذا عواقب خرابی سایکلون و مشکلاتی را به شرح ذیل برای عملکرد موتور ایجاد میکند:
- روغنریزی موتور از آثار خرابی سایکلون:
یکی از مهمترین آثار خرابی سایکلون روغن ریزی موتور است. در صورتیکه موتور دچار روغنریزی یا نشتی روغن از بخشهای مختلف مانند کاسهنمد جلو، کاسهنمد عقب، واشر کارتل، واشر درب سوپاپها و غیره شده است، در اولین اقدام باید نسبت به صحت عملکرد سایکلون اطمینان حاصل کرد. - کم شدن غیرمتعارف سطح روغن موتور از آثار خرابی سایکلون:
بنابر مستندات فنی شرکتهای عرضه کننده موتورهای احتراق داخلی، میزان کم شدن روغن موتور تا 300 سیسی در هر هزار کیلومتر نیز مجاز میباشد ولی اگر مقدار کم شدن روغن موتور بیش از مقدار ذکر شده باشد و بخصوص زمانی که دود آبیرنگ نیز از اگزوز خارج میشود بیانگر سوختن روغن موتور در محفظه احتراق می باشد که یکی از دلایل آن میتواند ناشی از بروز نقص در سیستم تهویه محفظه لنگ و سایکلون باشد. - نامنظم کارکردن موتور از آثار خرابی سایکلون:
عدم پایداری دور موتور در حالتی که دریچه گاز در وضعیت ثابت همانند دور آرام قرار گرفته است میتواند دلایل متعددی داشته باشد که یکی از آنها عدم کارکرد صحیح سیستم تهویه محفظه لنگ و سایکلون می باشد.
دوره آموزشی تعمیرات موتور هیوندای و کیا به همراه مدرک معتبر از دانشگاه صنعتی شریف
عواملی که باعث بروز مشکلات فوق گردد به شرح ذیل میباشند:
- گرفتگی مجرای هوای پشت دیافراگم سایکلون:
چنانچه مجرای پشت دیافراگم سایکلون مسدود گردد، امکان نفوذ فشار هوای محیط به پشت دیافراگم از بین رفته و بنابراین فاصله بین کف دیافراگم و لوله انتقال بخارات به مانیفولد همواره باز میماند. این موضوع باعث می شود که میزان خلاء محفظه لنگ زیاد شده و منجر به تبخیر روغن و انتقال آن به مانیفولد هوا میشود که ضمن کم شدن میزان روغن موتور، دود اگزوز نیز آبی رنگ خواهد بود - پاره شدن دیافراگم سایکلون:
در صورت پاره شدن دیافراگم سایکون، هوای بیش از حد مجاز وارد موتور میگردد که منجر به افزایش دور موتور در حالت دور آرام می گردد و از آنجایی که تهویه محفظه لنگ به درستی انجام نمیشود لذا نشت روغن از بخشهای مختلف موتور را باعث میشود و به طور کلی عدم تنظیم مناسب دور موتور به همراه روغنریزی موتور نشانه پارگی دیافراگم سایکلون می باشد. - ضعیف شدن فنر سایکلون:
در صورت ضعیف شدن یا شکستگی فنر سایکلون، فاصله بین دیافراگم و لوله انتقال بخارات روغن به داخل موتور کاهش یافته و بنابراین فشار داخل محفظه موتور افزایش مییابد که منجر به افزایش روغنریزی موتور میشود و به دلیل آنکه محفظه لنگ به طور مناسب تهویه نمیشود، نیروی مقاوم در مقابل حرکت پیستونها نیز افزایش یافته که منجر به داغ کردن موتور نیز میشود. - مونتاژ نادرست اجزای سایکلون:
در صورتیکه بخش تحتانی سایکلون به طور صحیح مونتاژ نشود و مجرای ورود بخار روغن مرطوب در جهت مخالف توری فلزی نصب نشود، میزان حجم ورود بخارات مرطوب روغن به موتور افزایش مییابد که ضمن کاهش سطح روغن موتور باعث تولید دود آبی رنگ نیز میشود. - خرابی اورینگ:
در صورت خراب یا پاره شدن اورینگ ، روغنریزی از اطراف سایکلون و عدم ثابت ماندن دور موتور در وضعیت دور آرام را باعث میشود.