هنگامی که خودرو مالتی پلکس میشود چه تغییر در مدارهای الکتریکی آن بوجود می آید؟ مدار راهنما فلاشر دنا که از شبکه استفاده کرده است چگونه کار میکند؟ چگونه میتوان آن را عیبیابی کرد؟ در این مقاله درباره این موارد مطالبی بیان خواهد شد. ابتدا عملکرد مدار بررسی میشود با توجه به طولانی بودن شرح عملکرد و طولانی بودن عیبیابی، مطالعه موردی در یک مقاله مجزا بررسی خواهد شد. با توجه به اینکه این مدار از نوع مالتی پلکس است آشنایی با ساختار شبکه در خودرو ضروری است. سطح مقاله متوسط است و برای دانشجویان و تعمیرکاران برق و مالتی پلکس مناسب میباشد.
دوره آموزشی تعمیرات سیستم مالتی پلکس خودرو با مدرک معتبر از دانشگاه صنعتی شریف
مدار راهنما و فلاشر دنا SMS
در مقالههای قبلی مدار راهنما فلاشر سمند معمولی بهعنوان یک سیستم الکتریکال ساده و بعد سمند با واحد سخنگو بهعنوان نسخه توسعهیافته آن مدار معرفی شدند. خودرو های امروزی عموماً از ساختار شبکه یا همان مالتی پلکس در سیستم الکتریکی خود بهرهمند هستند؛ بنابراین تحلیل و البته عیبیابی آن نیز با ساختار معمول کمی تفاوت دارد. در این مقاله بهصورت بسیار ساده هر دو مورد بیان خواهد شد. بیشتر فرایند تکنیکال سادهسازی خواهد شد تا راحتتر تحلیل و بررسی شود. شکل 1 مدار راهنما و فلاشر دنا SMS را نشان میدهد.
شکل 1- مدار راهنما و فلاشر دنا از نوع SMS
همانطور که در شکل 1 نشان داده شده است. در این مدار 4 نود وجود دارند. این نودها عبارتند از
نود CCN بهعنوان نود مرکزی
نود FN بهعنوان نود مدیریت چراغهای راهنما جلو
نود RN بهعنوان نود مدیریت چراغهای راهنما عقب
نود ICN بهعنوان نود چراغ پشت آمپر
عملکرد مدار راهنما و فلاشر دنا SMS
از دید مالتی پلکسی، واحد دستهراهنما و واحد کلید فلاشر با نود CCN در ارتباط هستند؛ بنابراین CCN میتواند فعال یا غیرفعالشدن دستهراهنما و یا کلید فلاشر را متوجه شود. علاوهبرآن مدیریت قفلمرکزی هم بر عهده این نوع است بنابراین میتواند متناسب با وضعیت هشدارهای لازم را در مدار فلاشر ایجاد کند. نود CCN با سه نود دیگر در ارتباط شبکه با پروتکل CAN است؛ بنابراین به آنها دستورات لازم برای اجرای در خواستها را خواهد داد. سیمهای (9012-9013) ارتباط CCN با FN را فراهم میکنند. سیمهای (9041-9042) ارتباط CCN و ICN را برقرار میکنند و سیمهای (9051-9052) ارتباط بین CCN و RN را ایجاد میکنند.