توپی چرخ جلوی پژو 206 و 207

توپی چرخ جلو 206 و 405، پارس و سمند عامل اتصال چرخ به مکانیزم تعلیق است. شکل 1 مجموعه سگدست و توپی چرخ جلو 206 و 207 می‌دهد.

سگدست و توپی چرخ جلوی خودروهای پژو 206 و 2071-خار حلقوی تثبیت بلبرینگ چرخ جلو 2-بلبرینگ چرخ جلو 3-محل اتصال کمک فنر به سگدست 4-شغالدست 5-محل اتصال کالیپر ترمز به سگدست 6-توپی چرخ جلو 7-اشپیل تثبیت مهره سر پلوس 8-مهره سر پلوس 9-غلاف تثبیت مهره سر پلوس
شکل 1-سگدست و توپی چرخ جلوی خودروهای پژو 206 و 207

شکل 2 سگدست مجهز به توپی چرخ جلو را نشان می‌دهد.

سگدست مجهز به توپی چرخ جلو1-توپی چرخ جلو 2-شغالدست 3-محل بسته شدن کالیپر ترمز به سگدست 4-سگدست
شکل 2-سگدست مجهز به توپی چرخ جلو

شکل 3 سگدست بدون توپی چرخ را نشان می دهد.

1-محل اتصال کمک فنر به سگدست 2-محل استقرار بلبرینگ چرخ جلو 3-محل اتصال سیبک زیر سگدست به طبق 4-محل اتصال کالیپر ترمز به سگدست 5-شغالدست

سگدست چرخ جلو بدون توپی چرخشکل 3-سگدست چرخ جلو بدون توپی چرخ جلو 206

مطابق شکل 4 بلبرینگ مورد استفاده در توپی چرخ جلوی خودروهای 206 و 207 از نوع دو ردیفه شیار عمیق است.

بلبرینگ دوردیفه شیار عمیق1-بلبرینگ چرخ جلو 2-خار حلقوی تثبیت بلبرینگ 3-مهره سر پلوس 4-اشپیل تثبیت مهره سر پلوس
شکل 4-بلبرینگ دوردیفه شیار عمیق چرخ جلوی خودروهای پژو 206 و 207

شکل 5 نیز توپی چرخ جلو را نشان می‌دهد که در رینگ یا کنس داخلی بلبرینگ چرخ جلو به صورت پرسی نصب می‌شود.

دوره آموزش مکانیکی در دانشگاه صنعتی شریف

توپی چرخ جلوی 1-محل اتصال دیسک ترمز به توپی 2-محل اتصال رینگ چرخ به توپی 3-توپی 4-محل استقرار توپی در رینگ داخلی بلبرینگ 5-هزارخار اتصال پلوس به توپی

شکل 5- توپی چرخ جلو 206 و 207

برای باز کردن توپی چرخ جلو 206، مطابق شکل 6 با ابزار مخصوص، توپی و دیسک ترمز را قفل کنید تا از دوران آنها جلوگیری شود. پس از خارج کردن اشپیل تثبیت مهره سر پلوس، مهره سرپلوس را باز کنید تا پلوس از توپی جدا شود.
از طرفی با باز کردن پیچ‌های اتصال دیسک ترمز به توپی، دیسک ترمز نیز از توپی جدا می‌شود. با باز کردن پیچ‌های اتصال توپی به سگدست، کالیپر ترمز، سیبک زیر طبق و شغالدست، مجموعه سگدست از خودرو جدا می‌شود.

نحوه باز کردن توپی چرخ جلو1-دیسک ترمز 2-مهره سر پلوس 3-اشپیل تثبیت مهره سر پلوس 4- ابزار مخصوص تثبیت دیسک ترمز و توپی چرخ
شکل 6-نحوه باز کردن توپی چرخ جلو 206

پس از جدا شدن سگدست از سایر بخش‌ها، مطابق شکل 7 سگدست را به گیره ببندید و با استفاده از ابزار مخصوص، نسبت به باز کردن توپی از سگدست اقدام کنید.

نحوه جدا کردن توپی از سگدست1-ابزار خارج کردن توپی
شکل 7-نحوه جدا کردن توپی از سگدست

برای خارج کردن رینگ یا کنس داخلی بلبرینگ از روی توپی نیز مطابق شکل 8 با استفاده از بلبرینگ درآر اقدام کنید.

نحوه خارج کردن کنس یا رینگ داخلیشکل 8-نحوه خارج کردن کنس یا رینگ داخلی بلبرینگ از روی توپی چرخ جلو

مطابق شکل 9 با استفاده از پرس هیدرولیک، کنس یا رینگ بیرونی بلبرینگ را از سگدست جدا کنید.

خارج کردن رینگ یا کنس بیرونی بلبرینگ از داخل سگدست1-واسط پرس هیدرولیک 2-تکیه‌گاه زیرین سگدست

شکل 9-خارج کردن رینگ یا کنس بیرونی بلبرینگ از داخل سگدست

روش بستن توپی چرخ جلو 206 :

روش بستن توپی چرخ جلو عکس مراحل باز کردن توپی است. لازم به ذکر است که سفت کردن تمامی پیچ‌ها با گشتاور مجاز حائز اهمیت است و به ویژه گشتاور سفت کردن مهره سر پلوس برای مهره با مشخصات M20x150 حدود 245 نیوتن متر و برای مهره سر پلوس با مشخصات M24x150 معادل 325 نیوتن متر می‌باشد.

نحوه عیب‌یابی توپی چرخ جلو 206 :

برای عیب‌یابی  توپی چرخ جلو 206 می‌توان اقداماتی به شرح ذیل را انجام داد:

  1. رزوه‌های مربوط به پیچ‌های چرخ را به طور دقیق تحت کنترل و بازرسی قرار دهید و در صورت مشاهده هرگونه آثار هرزشدگی، لهیدگی و جدا شدن، توپی را تعویض کنید.
  2. بلبرینگ را به طور دقیق تحت کنترل و بازرسی قرار دهید و در صورت ایجاد صدا و نشتی گریس آن را تعویض کنید.
  3. توپی را روی محور آن بچرخانید. توپی باید با اندکی اعمال نیرو شروع به دوران کند و دوران آن باید کاملا یکنواخت و بدون هر گونه صدا، لرزش، ضربه و ارتعاش باشد. در صورت مشاهده هر گونه صدا، لرزش، ضربه، ارتعاش و دوران نامناسب، نسبت به تعویض توپی یا بلبرینگ آن اقدام کنید.
  4. میزان لقی محوری و شعاعی توپی را کنترل و بررسی کنید. در صورت مشاهده لقی شعاعی یا محوری توپی، نسبت به تعویض قطعه معیوب(توپی، بلبرینگ یا سگدست) اقدام کنید.
3 3 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
keyboard_arrow_up