مدیریت الکترونیکی دریچه گاز در واقع برنامه کنترل سیستمهایی که دریچهگاز برقی دارند. در مقالههای قبلی در مورد دو عضو مهم این سیستم یعنی واحد سنسور پدال گاز و واحد دریچهگاز برقی مطالبی بیان شد. این مقاله در مورد نحوه کنترل و ارتباط بین این دو واحد خواهد بود. سطح مقاله برای کاربرانی با سیستمهای مدیریت موتور آشنایی دارند مناسب است.
عملکرد عمومی مدیریت الکترونیکی دریچه گاز
در مقاله سنسور پدال گاز در مورد دلیل استفاده از سیستم کنترل دریچهگاز به روش برقی مطالبی بیان شد. (پیشنهاد میشود ابتدا آن را مطالعه کنید). کنترل دریچه گاز توسط واحد ECM یا همان ایسیو موتور انجام میشود. ایسیو موتور به اطلاعات زیادی دسترسی دارد. این اطلاعات توسط سنسورهای مختلف به این واحد ارسال میشود؛ بنابراین این واحد مرجع مناسبی برای تعیین میزانباز شدن دریچهگاز است.
1- ایسیو موتور 2- سنسور پدال گاز 3- موتور دریچهگاز 4- سنسور دریچه گاز
A- اطلاعات ارسالی از سنسور پدال گاز
B- فرمان به موتور دریچه گاز
C- بازخورد از سنسور دریچه گاز
شکل 1- ساختار مدیریت الکترونیکی دریچه گاز
همانطور که در شکل 1 نشان داده شده، اطلاعات میزان فشرده شدن پدال گاز توسط سنسور پدال گاز به واحد ایسیو موتور ارسال میشود. ایسیو موتور با توجه به اطلاعات موجود فرمان حرکت موتور دریچهگاز را صادر میکند. و همزمان از طریق سنسور دریچه گاز صحت عملکرد آن را بررسی میکند و در صورت لزوم آن را تصحیح میکند. شکل 2 از دیدگاه مدیریتی عملکرد این سیستم را نشان میدهد.
1- نیازهای داخلی گشتاور 2- نیازهای خارجی گشتاور 3- مقایسه و بررسی 4- حداکثر بازده
شکل 2- ساختار مدیریت الکترونیکی دریچه گاز
منظور از نیازهای داخلی، همان نیازهای سیستم موتور است و منظور از نیازهای خارجی نیاز سایر سیستمهای خودرو + نیاز راننده برای شرایط رانندگی است. کلیات این نیازها در شکل 3 آمده است.
شکل 3- برخی از نیازهای خودرو که روی گشتاور موتور تاثیر دارند