سیستم PEPS

(passive entry passive start)

سیستم PEPS چیست؟ یکی از اهداف تکنولوژی افزایش امنیت در سیستم‌های مختلف است. موارد مربوط به ایمنی دامنه وسیعی دارد یکی از این زیر مجموعه‌ها، ایمنی در برابر سرقت است. سیستم‌های مختلفی در این مورد معرفی شده است. یکی از این تکنولوژی‌ها به صورت مخفف PEPS نامیده می‌شود. در بسیاری از خودروهای امروزی داخلی و خارجی استفاده می‌شود. به همین دلیل طی سلسله مقالاتی به این موضوع پرداخته خواهد شد. در این مقاله به صورت کلی سیستم PEPS تشریح می‌شود.

PEPS مخفف چیست؟

کلمه PEPS در واقع مخفف عبارت Passive Entry Passive Start است که شاید ترجمه تحت الفظی آن در ابتدا عجیب به نظر برسد. ترجمه این عبارت ” ورود غیر فعال و استارت غیر فعال ” است. در برخی ترجمه‌ها آن را سیستم کلید هوشمند معرفی کردند. اما به نظر می‌رسد عبارت کلید هوشمند مفهوم PEPS را به صورت کامل معرفی نکند. پیشنهاد می‌شود پس از درک مفهوم آن، به همان صورت Peps استفاده شود. به صورت کلی دو عبارت Passive (غیر فعال) و Active (فعال) برای بسیاری از سیستم‌های مرتبط با ایمنی مطرح است برای درک بهتر این دو عبارت مثالی اورده می‌شود. سیستم‌های ترمز ضد قفل (ABS)، ترمز الکترونیکی (EBD) ، سیستم ترمز اضطراری (AEB) ، سیستم کروز کنترل فعال (Adaptive Cruise control system) و به صورت کلی هر سیستمی که از بروز تصادف جلوگیری کند ایمنی Active نامیده می‌شود و تمامی سیستم‌های که بعد از بروز تصادف به نوعی سبب کاهش خسارات مالی یا جانی می‌شوند مانند سیسنم کمربند ایمنی پیش کشنده یا ایربگ، ایمنی Passive نامیده می‌شوند. همین دو مفهوم را می‌توان به بحث ایمنی در برابر سرقت نیز تعمیم داد. سیستم‌هایی که باعث کاهش احتمال ورود غیر مجاز به خودرو یا روشن کردن خودرو می‌شوند Passive خواهند بود

دوره آموزشی تنظیم موتور خودرو در دانشگاه صنعتی شریف

Peps و Keyless و Smart Key

شاید عنوان کی لس (keyless) برای بسیاری آشناتر باشد. در واقع می‌توان گفت RKS (Remote Keyless entry System) پدر سیستم PEPS به شمار می‌رود و حتی در برخی موارد دو کلیدواژه برای یک مفهوم به نظر برسند اگر چه تفاوت‌هایی با هم دارند که در ادامه بیان خواهد شد. همانطور که اشاره شده در ایران عنوان کیلس شناخته‌شده‌تر است؛ اما باتوجه‌به اینکه تقریباً تمام شرکت‌های خودروساز چینی از PEPS استفاده می‌کند و نظر به ارتباط خودرو های موجود در بازار ایران با خودروسازهای چینی به‌مرور کلیدواژه (پپس) را بیشتر خواهید شنید.

قدم‌به‌قدم تا رسیدن به پپس

بررسی تحولات تاریخی هر تکنولوژی برای درک آن تکنولوژی بسیار مفید است. در مقاله‌های مربوط به سیستم قفل‌مرکزی ( اجزا و تاریخچه قفل‌مرکزیعملکرد قفل‌مرکزی ) زمان و ساختار پیدایش این سیستم ایمنی در خودرو معرفی شد. در این سیستم یک فرستنده روی ریموت یا سوئیچ اصلی خودرو قرار داده می‌شد تا فرایند باز کردن قفل درها به صورت غیر مکانیکی ( غیر از روش گرداندن کلید در بدنه قفل) نیز انجام شود. (شکل 1)

عملکرد سیستم قفل‌مرکزی ریموت‌دارشکل 1- عملکرد سیستم قفل‌مرکزی ریموت‌دار

در ادامه برای افزایش ایمنی خودرو در برابر سرقت سیستم ایموبلایزر (IMMO) روی سوئیچ‌ها نصب شد. با استفاده از تگ روی سوئیچ فرایند استارت خوردن را تحت کنترل در آوردند. به‌این‌ترتیب حتی با یکسان بودن فرم مکانیکی دندانه‌های کلید، موتور استارت نخواهد خورد تا کلید شناسایی شود. نسل بعدی اضافه‌شدن تکنولوژی Keyless بود. در برخی شرکت‌ها آن را تحت عنوان کلید هوشمند (Smart key) آن را معرفی کرده‌اند. معمولاً در اسمارت کی ها از فرستنده‌های رادیویی با فرکانس بالا یا پایین استفاده میشد. (شکل 2)

مدل کیلس یا اسمارت کیشکل 2- مدل کیلس یا اسمارت کی

از دیگر مزایای سیستم‌های Keyless دوطرفه بودن فرایند رمزخوانی و رمزنگاری است. درحالی‌که قفل‌مرکزی ساده پیام رمزی از واحد ریموت به سمت یونیت قفل‌مرکزی ارسال می‌شد که اهمیت فراوانی در ایمنی و مقابله با رمز شکنی سیستم دارد. در مدل keyless ، دیگر از سوئیچ مکانیکی خبری نیست بجای آن از دکمه استارت استفاده شده است. (شکل 3)

حذف کلید مکانیکی در سیستم کیلسشکل 3- حذف کلید مکانیکی در سیستم کیلس

در سیستم کیلس معمولاً یونیت مجزا وجود نداشت. بلکه تحت پوشش یونیت مدیریت برق بدنه (BCM) یا یونیت مرکزی (CCN – BSI) قرار می‌گرفت و از طریق آنها به شبکه متصل می‌شد. سیستم کیلسی که توانایی تشخیص وجود کلید در داخل یا خارج از خودرو رو را داشته باشد را می‌توان به مدیریت روشن‌شدن موتور نیز متصل کرد. معمولاً از این سطح به بعد ساختار تحت عنوان PEPS خوانده می‌شود در این سیستم، یک یونیت مجزا با همین نام در شبکه برای آن در نظر گرفته می‌شود علاوه‌برآن از روش فرکانس بالا/پایین، از روش بلوتوث نیز به رویه‌های ارتباطی اضافه می‌شود

مفهوم PEPS چیست؟

به‌صورت کلی اگر سیستم قفل‌مرکزی کلید مکانیکی نیاز نداشته باشد بلکه براساس میزان فاصله بین ریموت و خودرو بتواند قفل درها را فعال یا غیر فعال کند (Passive Entry) و همچنین این سیستم بتواند تشخیص دهد که ریموت در داخل خودرو قرار گرفته است و یا خارج از آن، تا بر اساس آن در صورت فشرده شدن دکمه استارت (و فراهم بودن سایر شرایط استاندارد)، موتور را استارت بزند (Passive Start) سیستم را PEPS می‌نامند. جهت تعامل بهتر این واحد با یونیت‌های دیگر مانند ECM برای مدیریت روشن شدن موتور، ICU برای مدیریت هشدارهای پشت آمپر، BCM مدیریت برق بدنه به‌صورت شبکه‌ای متصل باشد. شکل 4 تعامل این واحد را با اجزا مختلف نشان می‌دهد.

دیاگرام سیستم پپسشکل 4- دیاگرام سیستم پپس

نام‌های دیگر سیستم PEPS

این تکنولوژی از حدود سال 2008 به بعد در خودرو ها مورداستفاده قرار گرفت. این ساختار با نام‌های های دیگر نیز شناخته می‌شوند. عموماً شرکت‌های اروپایی از این نام‌ها استفاده می‌کنند. در ادامه معروف‌ترین این نام‌ها آمده است.

Keyless- Go
Keyless Entry/Go
Passive Entry/Go

خودروهای موجود در بازار ایران

بسیاری از خودرو های نسبتاً جدیدی که در بازار ایران وجود دارند از این تکنولوژی بهره‌مند هستند. در شکل 5 خودرو های تولید در ایران که تا زمان‌نگارش مقاله دارای آن تکنولوژی هستند را معرفی می‌کند

جدول خودروهای دارای تکنولوژی PEPS در ایرانشکل 5- جدول خودروهای دارای تکنولوژی PEPS در ایران

برخی از خودروهای اشاره شده در جدول از حداقل امکانات ممکن در این تکنولوژی استفاده می‌کنند. در مقاله‌های بعدی اجزا و نحوه عملکرد سیستم PEPS بیان میشود سپس تفاوت بین مدل‌های مختلف موجود در بازار را بررسی کرده و در نهایت سراغ عیب یابی آن خواهیم رفت. در این مسیر با ما همراه باشید.

نویسنده: مهندس بهروز خطیبی

4 4 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

5 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
keyboard_arrow_up