عملکرد قفل‌مرکزی در خانواده سمند مالتی پلکس MUX

در سلسله مقالات مرتبط با عملکرد سیستم قفل‌مرکزی، ابتدا عملکرد عمومی مدار قفل‌مرکزی تشریح شد سپس مدارهای مختلف قفل‌مرکزی در خانواده سمند /پژو معمولی از روی نقشه‌های موجود بیان شد. در بخش بعدی مدار قفل‌مرکزی در پژو 206 فول ماکس مسیر یابی و بررسی شد. در این مقاله مدار مالتی پلکس سمند MUX بیان میشود.

سمند MUX

همانطور که در مقاله سمند ماکس و اکو ماکس اشاره شد. سمند ماکس که اولین نسل از اجرای شبکه‌سازی روی این خانواده بود دارای 5 (+1) نود بود. FN-ICN-PDN-DDN و مهم‌ترین آنها یعنی CCN نودهای اصلی این مدل به شمار می‌روند. شکل 1 مدار قفل‌مرکزی سمند MUX را نشان می‌دهد.

مدار قفل‌مرکزی در سمند MUX1-سوئیچ اصلی 2- یونیت ایربگ 3- نود ICN 4-نود CCN 5- جعبه‌فیوز اتاق
6- کلید قفل روی داشبورد 7- کلید صندوق پران 8-نود DDN 9-نود PDN
10- مغزی کلید روی در سمت راست 11- پمپ‌های درها 12- مغزی کلید روی در چپ
شکل 1- مدار قفل‌مرکزی در سمند MUX

همانطور که مشاهده می‌شود 4 نود از 5 نود اصلی در این شبکه در مدار قفل‌مرکزی ایفای نقش دارند. نود CCN به‌عنوان هماهنگ‌کننده است و نود اصلی و همچنین به‌عنوان گیرنده سیگنال از ریموت قفل در عمل می‌کند، نود ICN به‌عنوان نود نمایش‌دهنده وضعیت باز بودن درها به راننده (و البته وضعیت ایموبلایزر) فعال خواهد شد، نود DDN فرامین و فعالیت‌های مربوط به در سمت چپ (راننده) را انجام می‌دهد و نود PDN فعالیت‌های مربوط به در سمت راست (شاگرد) را انجام می‌دهد. مجزا بودن مجموعه قفل در سمت راننده نسبت به شاگرد این شرایط را آماده می‌کند تا عملکرد قفل‌مرکزی دقیق‌تر و کامل‌تر باشد.

آموزش مالتی پلکس | عیب یابی واحد کنترل جلو خودروی دنا

عملکرد قفل‌مرکزی با کمک کلید روی داشبورد

با کمک کلید روی داشبورد می‌توان فرمان قفل/باز کردن در ها را به‌صورت دائمی یا موقت متناسب با شرایط حرکت خودرو صادر کرد. باتوجه‌به اینکه سیگنال قفل یا باز کردن قفل در ها توسط یک سیم به سمت ICN ارسال می‌شود واحد CCN حالت قبلی را در حافظه خود دارد و دریافت سیگنال جدید فرمان برعکس حالت موجود را صادر خواهد کرد. شکل 2 مسیر فرمان‌دادن در حالتی که قبلاً در ها قفل بوده‌اند و اکنون می‌خواهند باز شوند را نشان می‌دهد.

 عملکرد قفل‌مرکزی سمند MUX در حالت فرمان از کلید داشبوردA- جریان مثبت B- جریان منفی C- سیگنال مالتی پلکس شبکه D- سیگنال منفی
شکل 2- عملکرد قفل‌مرکزی سمند MUX در حالت فرمان از کلید داشبورد

همانطور که مشاهده می‌شود با فشردن کلید روی داشبورد یک سیگنال منفی به سمت نود CCN ارسال می‌شود. نود CCN پس از دریافت سیگنال جدید از واحد کلید روی داشبورد آن را با وضعیت قبلی که در حافظه نگهداری کرده است مقایسه می‌کند سپس روی خط شبکه به نودهای DDN ، PDN و ICN اطلاعات مربوطه را ارسال می‌کند. باتوجه‌به اینکه در هنگام ترسیم مدار فرض بر حالت باز کردن قفل شده است، هم زمان یک مثبت و منفی از طریق پایه‌های 8 و 1 کانکتور 16 پایه مشکی، به پمپ‌های در های عقب (6250 و 6255) و قفل در باک (6265) ارسال می‌کند. واحد DDN پس از دریافت اطلاعات از شبکه CAN توسط پایه‌های 10 و 11 کانکتورهای 18 پایه مشکی، و تحلیل داده‌ها (با فرض باز کردن) از طریق پایه‌های 5 و 6 کانکتور 18 پایه مشکی یک برق مثبت و منفی را به سمت پمپ در سمت راننده ارسال می‌کند. واحد PDN نیز دقیقاً همین کار را از طریق پایه‌های 5 و 16 کانکتور 18 پایه مشکی خودش نیز به پمپ محرک در سمت شاگرد ارسال می‌کند. توجه شود قفل در صندوق‌عقب به دلیل وجود کلید صندوق پران با آن فعال می‌شود.

دوره آموزش مکانیکی در دانشگاه صنعتی شریف

عملکرد کلید صندوق پران روی داشبورد
هنگامی که کلید صندوق پران یا به‌اصطلاح شرکت کلید بازکننده صندوق‌عقب، فشرده می‌شود (در مدت‌زمان معین) سیگنال منفی به CCN ارسال می‌شود. شکل 3 این حالت را نشان می‌دهد.

عملکرد کلید صندوق پران در سمند MUXA- جریان مثبت b- جریان منفی
شکل 3- عملکرد کلید صندوق پران در سمند MUX

بر اساس شکل 3 پس از دریافت سیگنال منفی از طریق پایه 23 کانکتور 40 پایه سفید CCN ، برق مثبتی را از طریق پایه 5 کانکتور 16 پایه مشکی به سمت پایه 2 محرک پمپ قفل صندوق‌عقب ارسال می‌شود. این پمپ منفی خود را به‌صورت مستقیم از طریق اتصال بدنه (E026G) دریافت می‌کند و قفل در صندوق‌عقب باز می‌شود.
نکته: ریموت‌های که دارای کلید صندوق پران هستند نیز با فشردن آن کلید روی ریموت واحد CCN اطلاعات آن را دریافت کرده و همانند زمانی که کلید روی داشبورد فشرده شد اقدام به باز کردن قفل در صندوق می‌کند.

عملکرد ریموت

با فشردن دکمه قفل یا باز کردن روی ریموتی که روی سوئیچ اصلی قرار داده شده است. می‌توان پمپ قفل درها را فعال کرد. معمولاً در سیستم‌های که جداسازی مدار محرک پمپ در سمت راننده انجام شده است با یک‌بار فشردن دکمه باز کردن فقط در راننده باز می‌شود و اگر مجدداً دکمه فشرده شود تمامی قفل تمامی درها بار خواهد شد. در حالت قفل‌کردن تمامی محرک‌های پمپ در فعال خواهند شد.

مرحله اول: فشردن دکمه باز کردن (یک‌بار کوتاه)

شکل 4 عملکرد این حالت را نشان می‌دهد.

عملکرد قفل‌مرکزی سمند MUX در حالت یک‌بار فشردن دکمه باز ریموتشکل 4- عملکرد قفل‌مرکزی سمند MUX در حالت یک‌بار فشردن دکمه باز ریموت

با فشردن دکمه باز کردن قفل به مدت‌زمان کم، سیگنال ریموت توسط CCN دریافت می‌شود. سپس آن را تجزیه‌وتحلیل می‌کند باتوجه‌به اینکه فقط دکمه یک‌بار فشرده شد روی خط شبکه پیام باز کردن قفل در به فقط به سمت DDN ارسال می‌شود. نود DDN با دریافت این پیام، دستور باز کردن قفل در را از طریق پایه‌های 5 و 6 خود صادر می‌کند.

مرحله دوم: فشردن دکمه باز کردن (دو بار پشت‌سرهم)

اگر در مدت‌زمان کوتاهی پس از یک‌بار فشردن دکمه باز کردن مجدداً آن دکمه فشرده شود. این حالت اتفاق می‌افتد و CCN با دریافت مجدد سیگنال از ریموت به فاصله کوتاه، علاوه بر ارسال پیام به نود PDN جریان مثبت و منفی را به سمت پمپ‌های در عقب و باک ارسال می‌کند. شکل 5 این حالت را نشان می‌دهد.

عملکرد قفل‌مرکزی سمند ماکس در حالت دو بار فشردن دکمه باز ریموتشکل 5- عملکرد قفل‌مرکزی سمند ماکس در حالت دو بار فشردن دکمه باز ریموت

مرحله سوم: فشردن دکمه قفل‌کردن

عملکرد وضعیت فشردن دکمه قفل‌کردن روی ریموت مانند وضعیت فشردن دکمه روی داشبورد است. شکل 6 این حالت را نشان می‌دهد.

عملکرد قفل‌مرکزی سمند MUX در حالت فشردن دکمه قفل ریموتشکل 6- عملکرد قفل‌مرکزی سمند MUX در حالت فشردن دکمه قفل ریموت

باتوجه‌به اینکه این حالت در وضعیت فشردن دکمه‌های روی داشبورد تشریح شده است. از بیان مجدد از خودداری می‌شود.

در مورد عملکرد دکمه صندوق پران قبلاً توضیح داده شده است.

عملکرد قفل‌مرکزی با قراردادن سوئیچ روی درها

با قراردادن سوئیچ در سمت در راننده یا شاگرد، یک سیگنال منفی به واحد DDN یا PDN ارسال می‌شود. این دو واحد نیز مانند CCN دارای حافظه برای حالت قبلی هستند؛ بنابراین با دریافت سیگنال منفی از یکی از مغزی‌های در، آن را به حالت موجود که در حافظه خود ذخیره دارند مقایسه می‌کند و بر عکس از حالت را روی پمپ‌های محرک در مربوطه انجام می‌دهند. هم زمان یک پیام روی خط شبکه به سمت CCN ارسال می‌کنند. CCN پس از دریافت اطلاعات به نود دیگر پیام ارسال کرده و هم‌زمان پمپ محرک درهای عقب را باز یا قفل خواهد کرد. شکل 7 مدار را در حال فرمان قفل‌کردن از طریق سوئیچ روی در را نشان می‌دهد.

عملکرد قفل‌مرکزی سمند ماکس در حالت استفاده از سوئیچ روی مغزی در سمت راننده برای باز کردنشکل 7- عملکرد قفل‌مرکزی سمند ماکس در حالت استفاده از سوئیچ روی مغزی در سمت راننده برای باز کردن

نکته: در زمان عملکرد ایربگ، سیگنالی از یونیت ایر بگ به نود CCN ارسال میشود تا فرمان باز شدن قفل درها را صادر کند.

باتوجه‌به اینکه مدار قفل‌مرکزی در مدل‌های ECO MUX و SMS و تارا ترکیبی از مدارهای بیان شده؛ یعنی پژو 206 فول ماکس و سمند MUX هستند. تمامی این مدارهای قفل‌مرکزی در یک مقاله به‌صورت ترکیبی تشریح خواهد شد.

نویسنده:مهندس بهروز خطیبی

2.8 6 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

13 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
keyboard_arrow_up