در سلسله مقالات مرتبط با عملکرد سیستم قفلمرکزی، ابتدا عملکرد عمومی مدار قفلمرکزی تشریح شد سپس مدارهای مختلف قفلمرکزی در خانواده سمند /پژو معمولی از روی نقشههای موجود بیان شد. در بخش بعدی مدار قفلمرکزی در پژو 206 فول ماکس مسیر یابی و بررسی شد. در این مقاله مدار مالتی پلکس سمند MUX بیان میشود.
سمند MUX
همانطور که در مقاله سمند ماکس و اکو ماکس اشاره شد. سمند ماکس که اولین نسل از اجرای شبکهسازی روی این خانواده بود دارای 5 (+1) نود بود. FN-ICN-PDN-DDN و مهمترین آنها یعنی CCN نودهای اصلی این مدل به شمار میروند. شکل 1 مدار قفلمرکزی سمند MUX را نشان میدهد.
1-سوئیچ اصلی 2- یونیت ایربگ 3- نود ICN 4-نود CCN 5- جعبهفیوز اتاق
6- کلید قفل روی داشبورد 7- کلید صندوق پران 8-نود DDN 9-نود PDN
10- مغزی کلید روی در سمت راست 11- پمپهای درها 12- مغزی کلید روی در چپ
شکل 1- مدار قفلمرکزی در سمند MUX
همانطور که مشاهده میشود 4 نود از 5 نود اصلی در این شبکه در مدار قفلمرکزی ایفای نقش دارند. نود CCN بهعنوان هماهنگکننده است و نود اصلی و همچنین بهعنوان گیرنده سیگنال از ریموت قفل در عمل میکند، نود ICN بهعنوان نود نمایشدهنده وضعیت باز بودن درها به راننده (و البته وضعیت ایموبلایزر) فعال خواهد شد، نود DDN فرامین و فعالیتهای مربوط به در سمت چپ (راننده) را انجام میدهد و نود PDN فعالیتهای مربوط به در سمت راست (شاگرد) را انجام میدهد. مجزا بودن مجموعه قفل در سمت راننده نسبت به شاگرد این شرایط را آماده میکند تا عملکرد قفلمرکزی دقیقتر و کاملتر باشد.
آموزش مالتی پلکس | عیب یابی واحد کنترل جلو خودروی دنا
عملکرد قفلمرکزی با کمک کلید روی داشبورد
با کمک کلید روی داشبورد میتوان فرمان قفل/باز کردن در ها را بهصورت دائمی یا موقت متناسب با شرایط حرکت خودرو صادر کرد. باتوجهبه اینکه سیگنال قفل یا باز کردن قفل در ها توسط یک سیم به سمت ICN ارسال میشود واحد CCN حالت قبلی را در حافظه خود دارد و دریافت سیگنال جدید فرمان برعکس حالت موجود را صادر خواهد کرد. شکل 2 مسیر فرماندادن در حالتی که قبلاً در ها قفل بودهاند و اکنون میخواهند باز شوند را نشان میدهد.
A- جریان مثبت B- جریان منفی C- سیگنال مالتی پلکس شبکه D- سیگنال منفی
شکل 2- عملکرد قفلمرکزی سمند MUX در حالت فرمان از کلید داشبورد
همانطور که مشاهده میشود با فشردن کلید روی داشبورد یک سیگنال منفی به سمت نود CCN ارسال میشود. نود CCN پس از دریافت سیگنال جدید از واحد کلید روی داشبورد آن را با وضعیت قبلی که در حافظه نگهداری کرده است مقایسه میکند سپس روی خط شبکه به نودهای DDN ، PDN و ICN اطلاعات مربوطه را ارسال میکند. باتوجهبه اینکه در هنگام ترسیم مدار فرض بر حالت باز کردن قفل شده است، هم زمان یک مثبت و منفی از طریق پایههای 8 و 1 کانکتور 16 پایه مشکی، به پمپهای در های عقب (6250 و 6255) و قفل در باک (6265) ارسال میکند. واحد DDN پس از دریافت اطلاعات از شبکه CAN توسط پایههای 10 و 11 کانکتورهای 18 پایه مشکی، و تحلیل دادهها (با فرض باز کردن) از طریق پایههای 5 و 6 کانکتور 18 پایه مشکی یک برق مثبت و منفی را به سمت پمپ در سمت راننده ارسال میکند. واحد PDN نیز دقیقاً همین کار را از طریق پایههای 5 و 16 کانکتور 18 پایه مشکی خودش نیز به پمپ محرک در سمت شاگرد ارسال میکند. توجه شود قفل در صندوقعقب به دلیل وجود کلید صندوق پران با آن فعال میشود.