گیربکس متغیر پیوسته یا CVT
گیربکس متغیر پیوسته یا CVT از مزایای قابل توجهی برخوردار است که باعث شده است با استقبال بیشتری نسبت به سایر گیربکسهای اتوماتیک مواجه گردد. درگيربكسهاي معمولی و دستی از تعداد محدودی چرخدنده استفاده ميشود که طبیعتا تعداد محدود دنده نیز ایجاد میکند. از اين رو گیربکس این خودروها سه دنده، چهار دنده، پنج دنده و غيره ميباشد. با توجه به محدود بودن تعداد دندهها، تعويض دنده به صورت مرحلهای يا گسسته انجام میشود. امروزه دربرخی از خودروها از سيستم انتقال قدرت متغير پيوسته يا CVT استفاده ميشود. در این گیربکسها علاوه بر عدم استفاده از چرخدنده که باعث ارزان قیمت شدن آنها میشود، از كمترين نسبت دنده (مثلاً يك) تا بزرگترين نسبت دنده (مثلاً 4) در حالت ایدهآل بي نهايت نسبت دنده میتوان ایجاد کرد و عمل تعویض اين بينهايت دنده نيز كاملاً اتوماتيك و به صورت پيوسته انجام داد، از اينرو عملكرد خودرو بسيار مطلوب خواهد بود. البته لازم به ذکر است که کنترل پیوسته تغییر نسبت دنده امکانپذیر نیست و این گیربکسها هم همانند گیربکسهای دندهای، از چند حالت یا چند دنده بهرهمند هستند. یکی از معایب گیربکسهای CVT، محدودیت در انتقال گشتاور بالا است و همچینی قابلیت معکوس کردن جهت دوران برای ایجاد دنده عقب وجود ندارد که برای رفع این عیب، یک مجموعه خورشیدی با مجموعه CVT به صورت سری قرار میگیرد.
شكل 1 نحوه عملکرد یک مجموعه CVT در سه وضعيت با نسبت انتقال دور1:1، 1:2/6 و 1: 0/445 را نشان میدهد.
1-نزديك شدن نيمپولیها به يكديگر 2 -دور شدن نيمپوليها از يكديگر 3-پولي محرك 4-سمت فشاري تسمه 5-سمت كششی تسمه 6-پولي متحرك
شكل1-نحوه عملکرد گیربکس CVT
ملاحظه ميگردد كه هر پولی از دو نيمپولی ساخته شده است به طوری كه يكی از نيم پولیها روی محور ثابت بوده درحاليكه نيمپولي ديگر روی محور دارای حركت محوری است ضمن آنكه همه نيمپوليها با محور دوران ميكنند. از اين رو با دور كردن يا نزديك كردن نيمپولیهای محرک و متحرک، قطر موثر پولیها به صورت معكوس تغيير میكند.
در شكل سمت چپ قطر موثر هردوپولی برابر بوده، بنابراين نسبت انتقال دور 1:1 ايجاد شده و قدرت ورودی و خروجی با يكديگر برابر است.
در شكل وسط قطر موثر پولي محرك زياد شده در حاليكه قطر موثر پولي متحرك كاهش يافته است، بنابراين نسبت انتقال دور 1: 2/6 ايجاد شده است. بنابراين دور محور يا پولی متحرك 2/6 برابر دور محور يا پولي محرك شده در حاليكه گشتاور پولی يا شفت محرك يا ورودی 2/6 برابرگشتاور پولی يا شفت متحرك يا خروجی است.