سيستم ترمز
برای كنترل سرعت و حفظ پايداری خودرو از سيستم ترمز استفاده میشود. شکل 1 ساختمان کلی سیستم ترمز خودرو را در حالت غیرفعال نشان میدهد.
1-پدال ترمز 2-بوستر ترمز 3-شیر نیوماتیکی بوستر 4-خلاء پشت دیافراگم بوستر 5-خلاء جلوی دیافراگم بوستر 6-دیافراگم بوستر 7-فنر بوستر 8-سوپاپ یکطرفه بوستر 9-مخزن روغن ترمز 10-پیستون اول سیلندر اصلی 11-پیستون دوم سیلندر اصلی 12-لوله انتقال روغن ترمز به ترمز عقب 13-لوله انتقال روغن ترمز به چرخ جلو 14-کاسه ترمز یا کاسه چرخ 15-لنت ترمز عقب 16-کفشک ترمز 17-سیلندر چرخ 18-پیستون سیلندر چرخ 19-فنر برگشت کفشک 20-سیلندر اصلی 21-پیچ هواگیری ترمز 22-کالیپر ترمز 23-پیستون کالیپر ترمز 24-لنت ترمز 25-دیسک ترمز
شکل 1-ساختمان سیستم ترمز خودرو در حالت غیرفعال
همانگونه که در شکل 1 ملاحظه میشود، در حالت عادی هر دو سمت دیافراگم بوستر، خلاء موتور وجود دارد و بنابراین فنر، دیافراگم بوستر را به سمت راست فشار میدهد و روغن ترمزی به سمت ترمز چرخهای عقب و جلو ارسال نمیشود و عملیات ترمزگیری انجام نمیشود.