مكانيزم سوپاپ
برای باز و بسته کردن مجرای ورود سوخت و هوا و خروج دود از سوپاپ استفاده میشود و مکانیزم سوپاپ وظیفه باز و بسته کردن سوپاپها را در زمان دقیق بر عهده دارد. از لحاظ مكانيزم حركتي سوپاپ ها نيز مكانيزم هاي مختلفي وجود دارد كه يك نمونه اولیه این مکانیزم در شكل 1 نشان داده شده است.
اين نوع مكانيزم را OHV نيز مينامند كه در اين طرح سوپاپها برروی سيلندر نصب میشوند ولی ميلسوپاپ در بلوكه سيلندر قرار دارد كه به دليل زياد بودن قطعات مكانيزم سوپاپ، هزينهی طراحی و توليد زياد شده و سر و صداي مكانيزم نيز زياد ميباشد. از اين رو ميلسوپاپ نيز برروی سرسيلندر منتقل میكنند و مكانيزم OHC بدست میآيد.
1-ميلبادامك يا ميلسوپاپ 2- بلوكه سيلندر 3- تايپت 4- ميلتايپت 5- سرسيلندر 6- پيچ تنظيم لقي سوپاپ يا فيلرگيري 7- اسبك 8- ميلاسبك 9- بشقابك فنر 10- خارنگهدارنده سوپاپ 11- سوپاپ 12- گيت، گايد يا راهنماي سوپاپ
شكل 1-يك نوع مكانيزم سوپاپ
شكل 2 مكانيزم OHC را نشان میدهد.