مدار چراغ‌ ترمز سمند مالتی پلکس SMS و روش عیب یابی آن

نحوه کار چراغ ترمز سمند مالتی پلکس چگونه است؟ به چه روشی می‌توان آن را عیب‌یابی کرد؟ در ادامه بررسی مدارهای الکتریکی در خودروهای مختلف، در این مقاله مدار چراغ ترمز سمند مالتی پلکس SMS بررسی خواهد شد و در انتها یک نمونه عیب یابی موردی نیز انجام خواهد شد. سطح این مقاله برای کسانی که آشنایی اولیه با برق خودرو دارند و با نقشه‌خوانی خودروهای خانواده‌های پژو آشنا هستند مناسب است.

دوره آموزشی تعمیرات سیستم مالتی پلکس با مدرک معتبر از دانشگاه صنعتی شریف

مدار چراغ ترمز سمند مالتی پلکس

یکی از مدارهای مهم در سیستم روشنایی هر خودرو، مدار چراغ ترمز است. هدف از این مدار اطلاع‌رسانی به راننده‌های پشت سر در مورد گرفته‌شدن ترمز است. در مقاله قبلی عملکرد مدار در سیستم الکتریکی سمند فاقد مالتی پلکس مورد بررسی قرار گرفت بود در این مقاله نمونه مربوطه به خودرو سمند/دنا با سیستم مالتی پلکس SMS مورد بررسی قرار خواهد گرفت

توجه: با اینکه خودرو اصطلاحاً دارای شبکه است؛ اما همانطور که خواهید دید این بخش از مدار تحت پوشش شبکه نیست اگرچه می‌توان برخی از تست عملگرهای را با کمک دستگاه دیاگ انجام داد.

مدار این سیستم مطابق شکل 1 است.

معرفی اجزا مدار چراغ‌ترمز سمند مالتی پلکس SMSشکل 1- معرفی اجزا مدار چراغ‌ترمز سمند مالتی پلکس SMS

نکته 1: تمام لامپ‌های داخل یک مجموعه چراغ عقب (راهنما – دنده عقب – کوچک – ترمز) معمولاً دارای منفی مشترک هستند.

نکته 2: مدار مثبت کنترل است؛ یعنی میکرو سوئیچ پدال ترمز برق مثبت را قطع و وصل می‌کند.

مرحله اول: بررسی اتصالات منفی در مدار

شکل 2 مسیر جریان منفی در این مدار را نشان می‌دهد.

مسیر اتصال منفی در مدار چراغ‌ترمز سمند مالتی پلکس smsشکل 2- مسیر اتصال منفی در مدار چراغ ترمز سمند مالتی پلکس sms

نکته: باتوجه‌به نوع کدبندی اتصال منفی M050D – M050G همه به یک نقطه ختم می‌شوند. با کد مرکزی (صندوق‌عقب نزدیک چراغ عقب سمت راست)

مرحله دوم: مسیر مثبت قبل از سوئیچ

در این بخش مسیر برق مثبت از باتری تا سوئیچ اصلی بررسی خواهد شد. شکل 3 این مسیر را نشان می‌دهد.

مسیر جریان مثبت قبل از سوئیچ در مدار چراغ‌ترمزشکل 3- مسیر جریان مثبت قبل از سوئیچ در مدار چراغ ترمز

جریان مثبت از باتری به جعبه‌فیوز اصلی یا همان جعبه‌فیوز کالسکه‌ای می‌رود از دو فیوز عبور می‌کند یکی فیوز F20 است. بعد از فیوز از پایه 29 کانکتور 54 پایه آبی (54W-BU) خارج شده و به سمت سوئیچ می‌رود و از طریق پایه 1 کانکتور دو پایه مشکی (2W-BK) به سوئیچ اصلی می‌رسد.
هم زمان از طریق فیوز F21 و پایه 28 کانکتور 54 پایه آبی (54W-BU) به سمت نود CCN می‌رود از طریق پایه 42 کانکتور 82 پایه مشکی (82W-BK) وارد می‌شود سپس دو فیوز F10 و F9 را تغذیه کرده و از طریق پایه‌های 8 و 1 کانکتور 82 پایه خاکستری (82W-GY) به سمت نود RN رفته و ان را تغذیه می‌کند. نود RN از طریق پایه‌های 3 و 4 کانکتور 5 پایه سفید (5W-WI) آن را دریافت می‌کند.

مرحله سوم: مسیر مثبت بعد از باز کردن سوئیچ

در این حالت جریان برق مطابق شکل 4 از سوئیچ عبور کرده و در نهایت به استوپ ترمز می‌رسد.

مسیر جریان مثبت بعد از باز کردن سوئیچ در مدار چراغ‌ترمزشکل 4- مسیر جریان مثبت بعد از باز کردن سوئیچ در مدار چراغ ترمز

همانطور که در شکل 4 مشاهده می‌شود پس از از باز کردن سوئیچ (مرحله 1) برق از پایه 1 کانکتور 2 پایه خاکستری (2W-GY)خارج شده و به سمت پایه 42 کانکتور 82 پایه خاکستری (82W-GY) نود CCN می‌رود. در آنجا از فیوز F2 عبور کرده و از طریق پایه 2 کانکتور 82 پایه مشکی (82W-BK) به سمت میکرو سوئیچ ترمز (استوپ ترمز) می‌رود.

مرحله چهارم: عملکرد مدار در هنگام ترمزگرفتن

هنگامی که راننده پدال ترمز را فشار می‌دهد. میکروسوئیچ پدال عمل می‌کند و جریان برق از آن خارج شده و به سمت چراغ‌های عقب می‌رود. این مدار مطابق شکل 5 است.

عملکرد مدار چراغ ترمز در هنگام فشردن پدالشکل 5- عملکرد مدار چراغ ترمز در هنگام فشردن پدال

جریان پس از خروج از استوپ ترمز به پایه 74 کانکتور 82 پایه مشکی (82W-BK) نود CCN می‌رسد (تخم‌مرغی) می‌رسد پس از سپس از پایه 70 کانکتور 82 پایه خاکستری (82W-GY) نود CCN خارج می‌شود و دو مجموعه را تغدیه می‌کند.
بخش اول پایه 2 کانکتور 2 پایه سفید (2W-WI) در مجموعه چراغ سوم، بخش دوم به پایه 16 کانکتور 40 پایه سفید (40W-WI) در مجموعه نود RN می‌رود و این نود را مطلع می‌کند (نوجه کنید اطلاع رسانی از طریق شبکه انجام نمی‌شود؛ بلکه از طریق خط سیم کشی معمولی اتفاق می افند.
نود RN از طریق پایه‌های 2 و 18 کانکتور 40 پایه سفید (40W-WI) جریان برق را به سمت مجموعه چراغ‌های عقب سمت چپ و راست ارسال می‌کند و در نهایت همه چراغ‌ها ترمز روشن خواهند شد.

نکته: فیوز F9 در CCN برای لامپ‌های چراغ سمت راست و فیوز F10 برای مجموعه چراغ‌های عقب سمت چپ است.

آموزش عیب یابی مالتی پلکس خودرو در دانشگاه صنعتی شریف

مطالعه موردی

به‌عنوان مطالعه موردی یک حالت بررسی می‌شود. خودرو سمند مالتی پلکس sms (یا دنا sms) با مشکل روشن‌نشدن چراغ‌های ترمز عقب مراجعه می‌کند. بعد از بررسی توسط تعمیرکار مشخص می‌شود چراغ سوم کار می‌کند؛ اما چراغ‌های عقب کار نمی‌کنند. خطاهای احتمالی در شکل 6 نشان داده شده است.

عیوب احتمالی در حالت روشن نشدن چراغ‌های ترمز عقبشکل 6- عیوب احتمالی در حالت روشن نشدن چراغ‌های ترمز عقب

باتوجه‌به حالت توصیف شده مشکل نمی‌تواند از تغذیه فشنگی ترمز و یا خروجی آن به CCN و یا تغذیه لامپ چراغ سوم باشد. چون این چراغ‌کار می‌کند. خطاهای احتمالی عبارت‌اند از :

  1. خرابی هر دو فیوز CCN
  2. خرابی در دو سیم بین CCN وRN
  3. خرابی کانکتور ورودیRN
  4. خرابیRN
  5. خرابی کانکتور خروجی RN
  6. خرابی تغذیه سیگنالیRN
  7. خرابی لامپ‌ها و سیم‌های تغذیه چراغ‌ترمز مجموعه چراغ عقب
  8. خرابی اتصال بدنه مجموعه چراغ عقب

بهترین محل شروع بررسی فیوزها است ضروری است هم فیوزها و هم پایه فیوزها در مورد وجود برق مثبت در آنها بررسی شوند. در صورت لزوم فیوز یا پایه‌های فیوز تعویض شوند.
گزینه مناسب بعدی بررسی اتصال بدنه است. باتوجه‌به اینکه اتصال بدنه دو چراغ مشترک است پیشنهاد می‌شود ابتدا اتصال بدنه و سپس سیم‌های دوپایه بررسی شوند برای این کار می‌توان با استفاده از ولت‌متر و یا تست بیزر متصل بودن سیم به بدنه را تشخیص داد.
درصورتی‌که اتصال بدنه‌ها نیز مشکلی نداشتند باید پایه‌های ورودی و خروجی RN یعنی پایه‌های 16 – 2 و 18 در مورد وجود برق در هنگام فشردن ترمز مورد بررسی قرار بگیرند. اگر پایه 16 برق نداشت. یعنی سیم رابط بین چراغ سوم RN (احتمال خرابی 6) مشکل دارد و اگر پایه‌های 2 و 18 برق نداشتند؛ یعنی خود واحد RN مشکل دارد.
و در نهایت لامپ‌ها فیبر و فنر در دو چراغ‌ترمز مورد بررسی و کنترل قرار گیرد.

3 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
keyboard_arrow_up