خودرو شامل سیستمها مختلفی است. یکی از سیستمهای مرتبط با هدایت و کنترل و آسایش سرنشین در خودرو سیستمها تعلیق است. کمک فنر یکی از اجزا مهم این سیستم است. در این مقاله وظیفه، انواع و اجزا این عضو بررسی خواهد شد.
وظیفه کمک فنر
سیستم فنربندی خودرو برای جلوگیری از کمک فنر عضوی است که در سیستم تعلیق خودروها(معرفی انواع فنر استفاده شده در سیستم تعلیق خودرو ( بخش اول)) وظیفه جذب و میرا کردن ارتعاشات ناشی از ناهمواری سطح جاده را انجام میدهد. این کار با تبدیل انرژی جنبشی به انرژی گرمایی صورت میگیرد. یکی دیگر از وظایف بسیار مهم کمک فنر ایجاد تماس دائم تایرهای خودرو با سطح جاده، جهت تأمین کنترل در فرمانپذیری و ترمزگیری است. فیلم 1 بهصورت بسیار ساده این موضوع را نشان میدهد.
فیلم 1 – وظیفه کمکفنر در سیستم تعلیق
انواع کمک فنر
کمکفنرهای موجود در بازار را میتوان به روشهای مختلف دستهبندی کرد روشی که در شکل 1 نشاندادهشده است نیز یکی از این روشها است.
شکل 1- انواع روش دستهبندی کمک فنر
اجزای عمومی کمک فنر
صرفنظر از نوع کمک فنر، برخی اجزا در کمکفنرها مشترک هستند شکل 2 نمونه اجزا داخلی نوعی کمک فنر (دو سیلندری) را نشان میدهد.
1- کاسه نمد 2- راهنمای پیستون 3- مخزن ذخیره 4- میله پیستون 5- سیلندر 6- روغن هیدرولیک کمکفنر
7- سوپاپ بالایی 8- سوپاپ پایینی 9- پایه کمک فنر
شکل 2- اجزای عمومی تشکیلدهنده کمکفنر
در ادامه برخی از اجزا مهم کمک فنر معرفی و وظیفه آنها بیان میشود.