داغ کردن موتور

جوش آوردن موتور خودرو

جوش آوردن موتور

در صورت جوش آوردن موتور خودرو ممکن است آسیب های جدی به بخش های مکانیکی موتور وارد شود. از آنجایی که موتورهای احتراق داخلی به دلیل احتراق سوخت و هوا در معرض دمای زیادی بعضا تا 800 درجه سانتیگراد واقع می شوند، لذا خنک کاری قطعات مختلف موتور از اهمیت ویژه ای برخوردار است به همین خاطر از مدار خنک کاری شامل قطعات زیر استفاه می شود تا بتوان دمای قطعات مختلف موتور را در محدوده مجاز کنترل کرد و از آسیب دیدن قطعات و بخش های مختلف موتور پیشگیر کرد:

  • رادیاتور: به دو شکل جریان افقی و جریان عمودی مورد استفاده قرار می گیرد. وظیفه رادیاتور این است که مایع خنک کننده داغ موتور را از سرسیلندر موتور دریافت کرده و با انتقال این مایع خنک کننده از لوله های افقی یا عمودی رادیاتور، و عبور هوای محیط از لابلای این لوله ها، دمای مایع خنک کننده به مرور کاهش یافته و مایع خنک کننده خنک شده وارد هوزینگ واترپمپ گردد.
  • شیلنگ های مایع خنک کننده: این شیلنگ ها وظیفه انتقال مایع خنک کننده داغ موتور به رادیاتور و ارسال مایع خنک کننده ای که دمای کمتری دارد به هوزینگ واترپمپ را بر عهده دارند.
  • واترپمپ: وظیفه واترپمپ به ایجاد جریان با دبی مناسب مایع خنک کننده در سیستم خنک کاری موتور می باشد به نحوی که با گردش منظم و مناسب مایع خنک کننده، دمای قطعات و بخش های مختلف موتور در محدوده مجاز تنظیم گردد.
  • تسمه واترپمپ: این تسمه بخشی از انرژی مکانیکی میل لنگ را به واترپمپ منتقل کرده و باعث دوران واترپمپ می شود. معمولا این تسمه همزمان دینام یا آلترناتور، پمپ روغن فرمان هیدرولیک و کمپرسور کولر نیز می چرخاند. لازم به ذکر است که برخی از خودروها مجهز به واترپمپ برقی می باشند ک هبا استفاده از یک موتور الکتریکی فعال می شوند.
  • ترموستات: یک کلید حرارتی مکانیکی می باشد که در حالت عادی بسته است و اجازه دوران مایع خنک کننده در مدار خنک کننده را نمی دهد و با گرم شدن تدریجی مایع خنک کننده، ترموستات به مرور باز می شود و اجازه گردش مایع خنک کننده را می دهد. عبور مایع خنک کننده از رادیاتور و خنک شدن آن و عبور مجدد به مدار خنک کاری باعث کاهش دمای قطعات موتور می شود. برای بررسی عملکرد ترموستات باید توجه داشت که در صورتیکه موتور گرم باشد، شیلنگ مایع خنک کننده بالایی باید کاملا گرم باشد و شیلنگ مایع خنک کننده پایینی باید دمای کمتری داشته باشد. در صورتیکه هر دو شیلنگ هم دما باشند نشان دهند عدم عمکلرد مناسب ترموستات است.
  • مایع خنک کننده: ترکیبی از مایع رادیاتور بعلاوه مایع ضدیخ می باشد که در شهرهای معتدل از نسبت 50درصد مایع رادیاتور و 50 درصد ضدیخ استفاده می کند و در مناطق سردسیر از نسبت حداکثر 30 درصد مایع خنک کننده و 70 درصد ضدیخ استفاده می کند. درصد بیش از 70 درصد ضدیخ باعث افزایش نقطه انجماد مایع خنک کننده می شود.
  • پیچ های هواگیری: در رادیاتورهای جریان افقی معمولا از دو پیچ هواگیری قبل و بعد از ترموستات استفاده می شود که هنگام سرویس یا تعویض مایع خنک کننده تمامی هوا و حباب های موجود در مایع خنک کننده تخلیه شده و از جمع شدن هوا در اطراف سنسور مایع خنک کننده و عدم کارایی آن پیشگیری می شود.
  • درب رادیاتور: درب رادیاتور دارای یک یا دو سوپاپ یکطرفه می باشد. یکی از سوپاپ ها به انضمام نیروی فنر، هنگام بسته شدن درب رادیاتور، فشاری به مایع خنک کننده اعمال می کند که باعث می شود نقطه جوش مایع خنک کننده افزایش یابد و در صورت گرم شدن و انبساط مایع خنک کننده بیش از حد مجاز این سوپاپ باز می شود و اجازه خروج مایع خنک کننده از رادیاتور به سمت مخزن ذخیره یه هوای محیط را می دهد. از طرفی سوپاپ یکطرفه دیگری نیز در مرکز درب رادیاتور واقع شده است که با سرد شدن مایع خنک کننده، داخل رادیاتور حالت مکشی و انقباضی ایجاد شده و باعث مکش مایع خنک کننده از مخزن ذخیره به داخل رادیاتور می شود.
  • مخزن ذخیره مایع خنک کننده: در برخی از خودروهای از مخزن ذخیره ای استفاده می شود که مایع خنک کننده با تبادل بین رادیاتور و این مخزن بتواند انبساط و انقباض لازم را انجام دهد.
  • فن های خنک کننده: با افزایش دمای مایع خنک کننده و بخصوص هنگام استفاده از سیستم کولر و تهویه مطبوع، فن های خنک کننده رادیاتور مایع خنک کننده و کندانسور سیستم تهویه مطبوع روشن شده و با عبور جریان هوا از لابلای لوله های رادیاتور مایع خنک کننده و کندانسور سیستم تهویه مطبوع، نسبت به خنک کردن مایع خنک کننده موتور و گاز مبرد کولر اقدام می گردد.
  • سنسور دمای مایع خنک کننده: این سنسور در نزدیکی ترموستات که معمولا منطقه دمای زیاد موتور می باشد نصب می شود و میزان دمای مایع خنک کننده موتور را از طریق سیگنال الکتریکی به واحد کنترل الکترونیکی ارسال می کند.
  • واحد کنترل الکترونیکی: این واحد کنترل الکترونیکی، اطلاعات مربوط به دمای مایع خنک کننده را از سنسور دمای مایع خنک کننده دریافت کرده و پس از پردازش آن نسبت به فعال یا غیرفعال کردن فن های خنک کننده رادیاتور اقدام می کند.
  • رله های فن های خنک کن: به دلیل آنکه فن های خنک کننده از جمله مصرف کننده های پرقدرت می باشند لذا جریان برق مصرفی آنها از طریق واحد کنترل قابل تامین نمی باشد و لذا واحد کنترل الکترونیکی یا ECU از طریق فعال یا غیرفعال کردن مدار فرمان رله ها، مدار قدرت این رله های باعث فعال یا غیرفعال شدن فن های خنک کننده می شود.

در صورت بروز عیب در عملکرد هر کدام از عوامل فوق، دمای موتور افزایش می یابد و باعث جوش آوردن موتور می شود. لذا در صورت داغ کردن و جوش آوردن موتور در ابتدا باید به منظور پیشگیری از پاشیدن مایع خنک کننده داغ بر روی بدن افراد و آسیب دیدگی قطعات موتور از اقدامات ذیل استفاده کرد:

  1. در صورت جوش آوردن موتور خودرو را متوقف کنید.
  2. هرگز درب رادیاتور را به صورت ناگهانی باز نکنید. از آنجایی که درب رادیاتور در دو مرحله بسته می شود، ابتدا پارچه ای روی درب رادیاتور قرار دهید و درب رادیاتور را فقط یک مرحله بچرخانید تا بخارات و مایع منبسط شده از زیر سوپاپ یکطرفه خارج شده و وارد پارچه شود. به جد مراقب باشید تا بخارات و مایع خنک کننده به بر روی بدن و صورت شما پاشیده نشود.
  3. پس از خارج شدن بخار و مایع خنک کننده منبسط شده، درب رادیاتور را به طور کامل باز کنید.
  4. در صورت امکان موتور را خاموش نکنید تا پیستون داخل سیلندر گیر نکند. با باز شدن درب رادیاتور مایع رادیاتور یا آب را داخل رادیاتور بریزید و سعی کنید تا دمای موتور را کاهش دهید و پس از خنک شدن موتور، آن را خاموش کنید و سیستم خنک کاری را عیب یابی کنید.
  5. در صورتیکه مایع خنک کننده یا آب در دسترس نبود به ناچار باید موتور را خاموش کرد تا از داغ شدن بیش از حد موتور جلوگیری شود.
  6. پس از انجام عیب یابی حتما رادیاتور را از محلول ناشی از ترکیب مایع رادیاتور و ضدیخ پر کنید و مخزن ذخیره نیز بین خطوط حداقل و حداکثر پر کنید.
  7. حتما هواگیری سیستم خنک کاری در صورت وجود پیچ هواگیری انجام دهید.

نکته1: اگر جوش آوردن مایع خنک کننده ناشی از عدم عملکرد فن های خنک کننده به دلیل بروز خطا در سنسور دمای مایع خنک کننده یا واحد کنترل یا ECU موتور باشد می توانید با فعال کردن سیستم کولر، فن ها را فعال نگه دارید تا از جوش آوردن موتور جلوگیری شود.

نکته 2: در برخی موارد جوش آوردن مایع خنک کننده موتور ناشی از ضعیف بودن میزان شارژ باتری می باشد لذا در این شرایط بهتر است که از دنده های سبک استفاده کنید تا علاوه بر اینکه با افزایش سرعت خودرو با دور موتور کمتر، میزان پاشش سوخت نیز کمتر شده و میزان هوادهی نیز مناسب گردد و از جوش آوردن موتور پیشگیری شود.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
keyboard_arrow_up