رانندگی صحیح با خودروی اتوماتیک

جعبه دنده اتوماتیک از سال ها پیش به عنوان یک سیستمی که موجب رانندگی لذت بخش می شود مطرح بوده است. با توجه به پیچیدگی های خاص جعبه دنده های اتوماتیک و هزینه های نگهداری آنها، رانندگی صحیح با خودروی اتوماتیک بسیار مهم است چراکه موجب افزایش طول عمر خودرو و گیربکس شده و از هزینه های اضافی نیز جلوگیری می کند.
تعویض به موقع روغن گیربکس اتوماتیک از نکات مهم نگهداری این نوع گیربکس ها محسوب می شود که معمولا توصیه می شود که در هر 30 هزار کیلومتر صورت پذیرد.
همچنین در حین رانندگی با گیربکس اتوماتیک توصیه می شود که از گاز دادن های ناگهانی خودداری شود چرا که در این حالت تعویض دنده با ضربه همراه است که به نوبه خود باعث آسیب به قسمت های مختلف گیربکس می شود.
مطابق شکل زیر اهرم دنده در خودروهای اتوماتیک دارای حالتهای P (پارک)، N (خلاص)، D (رانندگی) و R(دنده عقب) می باشد.

حالت های مختلف دنده اتوماتیک
از حالت پارک برای پارک کردن طولانی مدت خودرو استفاده می شود مخصوصاً اگر مکان پارک کاملاً صاف نباشد مانند شیبها. در زمانهای انتظار مانند ترافیک بهتر است از حالت پارک استفاده نشود، در این حالت استفاده از حالت خلاص و ترمز دستی ارجحیت دارد.
زمانی که خودرو در حالت پارک قرار می گیرد مطابق شکل، برای تعویض دنده به حالت D باید از دنده عقب عبور کرد. به عبارت دیگر یکبار دنده عقب درگیر و یکبار آزاد می شود. این درگیری و آزاد شدن در صورت تکرار زیاد می تواند به اجزای گیربکس اتوماتیک مانند کلاچ ها و باندها آسیب وارد کند.
از حالت های یک، دو و سه در سربالایی ها و سرپایینی ها استفاده می شود. برای مثال زمانی که اهرم دنده در حالت 3 قرار می گیرد خودرو از 3 دنده رو به جلو استفاده می کند. این عمل باعث می شود که از تعویض دنده های پیاپی جلوگیری شود. چراکه اگر خودرو با حالت D سر بالایی را بالا رود ممکن است که به محض افزایش مقطعی سرعت جعبه دنده اتوماتیک به دنده 4 سوئیچ کند.
همچنین از حالت های 1 و 2 نیز برای سربالایی ها و سراشیبی های تند تر استفاده می شود.
رانندگی صحیح با خودروی اتوماتیک علاوه بر اینکه باعث کاهش هزینه های نگهداری خودرو می شود می تواند تجربه رانندگی بهتری نیز برای سرنشینان خودرو داشته باشد.

گروه فنی مهندسی ایمگ

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

1 دیدگاه
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
keyboard_arrow_up